1 Senaste redigerad av Fredrik Lundell (2021-03-01 21:59:49)

Har tänkt bygga en typ 4 motor. Någon
som har erfarenhet av deras billet toppar? tänkte bygga en 2.4 motor . Vet inte om dom kan tänkas bli för stora?? Eller om man skulle bygga en lite större men inte på bekostnad av driftsäkerhet . hur stor vågar man bygga till en buss? skulle vilja hamna på kanske 150 hk  gärna inte mer

2

Topparna verkar intressanta, men duger det med modifierade typ 4 toppar?

3

Vet inte . men tyckte deras billet toppar såg fina ut.

4

billettopparna ser onekligen mkt fina ut, vilket kanske också syns på priset . . . eller inte?
"preis an anfrage" är väl åtminstone en indikation.
hur ser det ut med leveranstid? här är ryktet inte det bästa, men det är bara rykten, obs!
2,4 l = 103 x 71 mm? 76 vev ger 2533, 78 2600 cc . . .
mer cc = mer vrid, bra i en buss.
låga varv, det är väl inte en racingbuss??, välj dom "små" ventilerna.
du kan möjligen få problem med att hålla dig under 150 hk, men det går ju att reglera
med kamaxelvalet  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Ett tips
Små ventiler bra körbarhet på lägre varv
Stora ventiler  mycket hk på dom högre varvtalen 
Ta en flyg motor som jobbar på cirka 3000 varv o har max vrid 3400 varv med 40 mm ventil
Om du vill öppna plånboken  på vidglänt  så är det bara att  köpa så startar dom på cirka 34 k
150 hk  får du räkna med bra körbarhet  från 3800 var o uppåt
Bättre att sikta lågt typ 100-110 med bra körbarhet   Kanske gå upp i volym lite till typ 2.6 l  så bör det bli snällare för o prylana
Men att bara höfta från höften när det gäller effekt  är inte bara kam val  statisk komp o flöde i topparna  både på in o avgas ( där är det på typ4)
Skulle tro du behöver statisk komp runt 10.1
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

tror du det påverkar hållbarheten mycket om man går upp till typ 2.6 ? fått för mig att det  blir lite  för tunna cylindrar för en buss

7

har egentligen inte koll på cylindertjocklek, men vet att det blir ganska lite material kvar
i topparna om/när man tar upp originaltoppar för större kolvar o cylindrar, (typ 102,6mm?)
här tror jag att remmele inte har några problem

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

eller kanske:
http://www.tp-technologie.de/produkte%2 … yp%204.htm

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9 Senaste redigerad av putte (2021-03-13 17:28:13)

Dessa hoppas jag ska bli bra i min 2258 buss motor, dock bara uppstartad, inte monterad i bussen ännu. Set att dom blivit billigare också   ICQ/aq

https://aapistons.com/collections/cylin … quare-port

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

10

putte skrev:

Dessa hoppas jag ska bli bra i min 2258 buss motor, dock bara uppstartad, inte monterad i bussen ännu. Set att dom blivit billigare också   ICQ/aq

https://aapistons.com/collections/cylin … quare-port

Ja ja Putte Det tog bara lite i kanten på plånboken  ICQ/bp
Det kommer funka svin bra i din buss
Tänk om  alla tänkte på det viset

För att en maskin  som skall gå i ur o skur med massa mos är lika med skruva o skruva ihop o isär hela tiden
Om man vill ha en maskin som vill ha bra egenskaper att hålla ihop
Är det inte fränheten på prylar som  räknas  det är kombin hur det lirar ihop så sakerna  inte vill komma ut igen
Har inte testat bygga en typ4 men vet det är saker man måste tänka på som svänghjulet är gjutet därför hade Vw varvtals spärr så det inte delade sig ( även på wbx)
Om jag skulle bygga en vrid maskin skulle jag starta med kolla vilka vevar som finns tillgängliga och vilka slag som finns
Fanns det 82 mm vev skulle jag starta där Sen nästa sak jag inte gillar i en typ4 är vikten på vevstake ( porsche har lättare i 914maskin)
(man får räkna på förhållandet mellan borr o slag o bestämma förhållande ( snabb vaccum puls eller vrid o utnyttja gastrycket i cylindern )
Cyllar skulle jag välja 96 mm med kolvar från volvo 230 turbo maskinen sen svarva ner gropen lite
Toppar något som liknar std  med 42 mm insug  (dom flödar så mycket så man kan få ut 200+ hk
Statiskt komp runt 9.5-1  så man kan köra på 95 oktan
Så var det kam runt 290 grader för bra körbarhet ( man kan alltid fibbla med vippor )
Gör man det rätt är det runt 120-140
Sen var det där med olje systemet som man kan fundera på några gånger hur mycket olja man skall ha med i maskin
Ett bra avgas system sen på med Idf 44
Det man skall tänka Noga på är hur fan man får in tillräckligt med Luft i motor utrummet i en buss/pickup
Sen under körning är det baksug där bak
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

update:
om dom ska sitta i en buss med original kylplåtar, fläkt o oljekyl
tror jag inte det funkar – eftersom avgasportarna sitter som på typ 1
kommer 3:ans att gå rakt in i oljekylaren . . .
hur går det förresten?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

12 Senaste redigerad av 77.an (2021-04-06 17:18:58)

Junte skrev:

update:
om dom ska sitta i en buss med original kylplåtar, fläkt o oljekyl
tror jag inte det funkar – eftersom avgasportarna sitter som på typ 1
kommer 3:ans att gå rakt in i oljekylaren . . .
hur går det förresten?


Inte AA toppar som dom pratar om

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

13

frågan var remmele billettoppar till typ 4,
inte amc . . . dom dök upp senare

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "