1

För många år sedan så fixade jag till min -69 med motor och lite chassidelar.
Köpte en avsmalnad framvagn, drop-spindlar och korta dämpare.

Nu är jag sugen på att ändra stuket i samband med lite motorfix och skulle vilja ha den lite högre. minns att framvagnen står på högsta läget men den är fortfarande för låg, kan det vara dämparna som är problemet eller bör jag montera tillbaka originalspindlarna?

Har bilen på vinterförvaring så jag kan inte kolla dämparlängd, Tänkte mest kolla vad ni andra har för "setup"?

Nils, umeå

röd transporter DH -89
orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

Det beror på hur låg du har men orginal dämparna brukar funka när den är halv hög till ca10cm från backen beroende på däck sen behöver man korta dämpare men dina spindlar räknas inte då så beroende på hur mycket dom sänker tex 5cm så kan dämparna hindra lyft över 10cm och det ser du om du lyfter fram med och utan dämparna.

Om du inte vill kapa om framvagnen (det hade jag gjort) så för du byta spindlarna om du vill högre.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

en bonus är att den blir smalare med originalspindlarna!? kan ju vara så att den kommer upp med längre dämpare. ska plocka bort dämparna när jag får hem den och se hur högt den står då.
Vad ska jag köpa för dämpare om det är där problemet ligger? Alltså original längd men vilket märke? Kyb?

Nils, umeå

röd transporter DH -89

4

En dämpare är just det en dämpare. Den kan inte ha någonting med höjden att göra alls. Om den inte bottnar och bilen inte blir tillräckligt låg

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

5 Senaste redigerad av alidhojd (2021-04-04 20:45:35)

Klart den har, om jag har köpt en dämpare som är kortare än original så begränsar den rörelsen. Med kortare cc så den slår i topp innan en originaldämpare.

Nils, umeå

röd transporter DH -89

6

Lossa dämparna i ena änden, och kolla om det hjälper.

"ljushuvud"

7

alidhojd skrev:

Klart den har, om jag har köpt en dämpare som är kortare än original så begränsar den rörelsen. Med kortare cc så den slår i topp innan en originaldämpare.

Ja jusst tänkte inte åt det hållet.  Men om dom tar stopp uppåt borde bilen bli jävligt hoppig. och om du hissar bilen med domkraft så kommer den inte fjädra ut något.

lycka till ICQ/ay

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp