1 Senaste redigerad av Marantz (2021-03-27 21:17:39)

Hej igen!
Har försökt att få till styrsnäckan på min Porsche replika.
Har testat släppa på justerskruven. Resulterar i lite glappig styrning.
Finns det nya/renoverade att köpa?
Har hittat på Upnorth, något att ha?

2 Senaste redigerad av MH (2021-03-28 18:52:15)

Nytt problem för mig.
(Om jag har problem, som du beskriver, plockar jag isär grejerna och ser om jag kan åtgärda dom.)
..men tips:
Fråga Up North,  ....eller varför inte Porschecenter...
Hur åtgärdar jag: "styrsnäckan på min PORSCHE REPLIKA, ..som glappar?"

Gör dig, och bilen en tjänst, konvertera till kuggstångstyrning: https://www.google.com/search?q=vw+type … QF6BAgMEAE

Jag åker 200+ kph, med en hand på ratten, JA, med kuggstång...

3

Finns nya att köpa, köpte själv från Paruzzi för några år sedan.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Köpte till splitbuss på Up North för någon månad sedan - den hade fel dimensioner och det krävdes modifieringar för att få det att passa...men det gick tror jag...

5

Står den rakt? Har du lika mycket utslag åt båda håll?
Det ska vara lite glapp när man svänger, men inte rakt fram.
Lite svårt att förklara på ett begripligt sätt, men snäckan kan vara i "svängt" läge fast hjulen står rakt.
Justerar man till inget glapp då, så kommer den att tröga åt ena hållet.

6 Senaste redigerad av Kjell T (2021-03-31 21:13:25)

Med skruven på locket justerar man endast kuggspelet! Vanligen blir det ett visst glapp på lagringen av axeln som är skruvformad och inkopplad med rattaxeln. Den lagringen är också justerbar, men för att få den rätt justerad bör styrväxeln vara lös och sektorsaxeln urplockad. Här skall det vara lite förspänning. Justering sker med stor insexnyckel, kan återkomma med nyckelvidd när jag kollat i garaget.

7

Lennart skrev:

Står den rakt? Har du lika mycket utslag åt båda håll?
Det ska vara lite glapp när man svänger, men inte rakt fram.
Lite svårt att förklara på ett begripligt sätt, men snäckan kan vara i "svängt" läge fast hjulen står rakt.
Justerar man till inget glapp då, så kommer den att tröga åt ena hållet.

Håller med, rakt fram =minst glapp, med rattutstlag åt endera hållet = lite glapp!
När fordonet rullar och man svänger trycker sidkrafterna emot så att glappet inte märks alls!
Står man still så märker man glappet, inte annars om allt är rätt.

Min 67:a typ 1 var lite glapp rakt fram, fann sedan att jag i ungdomen inte justerat styrstagen rätt, rakt fram på hjulen hade styrarmen från styrväxeln lite vinkel åt något håll.

Efter justering av styrstagen och inställning av toe-in blev det helt ok.
Jag hade inget behov denna gång att ge mig på insexan, den pillades det på för länge sedan och blev troligtvis "rätt".

S

8

För justeringen av lagren behöver man en insexnyckel 24mm och för 1302/1303 30mm.

9

Så här står det i verkstadshandboken.

Post's attachments

Styrsnäckjustering1.jpg, 89.6 kb, 1150 x 429
Styrsnäckjustering1.jpg 89.6 kb, 156 downloads since 2021-03-30 

Attachment icon VW Verkstadshandbok II 65.pdf 240.73 kb, 192 downloads since 2021-03-30 

"ljushuvud"

10

.

Post's attachments

Styrsnäckjustering2.jpg, 201.68 kb, 761 x 1069
Styrsnäckjustering2.jpg 201.68 kb, 184 downloads since 2021-03-30 

"ljushuvud"

11

Om framvagnen är sänkt  är castern förändrad då kan även styrning upplevas som trög och den vill inte gå tillbaka
Då får man antingen lägga castershims eller förändra styrhuvet genom  att att kapa en kil  sen svetsa för att  åter skapa rätt caster vinkel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Hede en gång en snäcka, som aldrig ville bli riktigt bra på justerskruven. Jag hade isär, men hittade inget påtagligt fel. Men efteråt vart allt mycket bättre. Bra, men konstigt. Kan man sätta sektorrullen i annat läge?

Men, 25 mm på ratten, då blir man ju sjösjuk!

13

Bra text från reparationshandboken! Men en grej som kan vara sliten är helt bortglömd i texten. Sektoraxeln är också lagrad i en bussning i styrväxellocket, och den kan vara sliten efter många års användning.

14

Ett annat fel jag hade för länge sen. I belastade kurvor, typ rondell, kunde ett tydligt klonk komma från framvagnen ibland. Inget märktes i ratt eller riktning. Hittade aldrig något glapp, men snäckan vart utbytt (fanns gott om reservdelsbilar på den tiden). De fina bilderna ovan kan ge en möjlig orsak. Det kunde ha varit ett axiellt glapp i styrsnäckan, som gled mot stopp när styrningen belastades.