1

Tjena,
Jag har byggt en motor som jag behöver en ny förgasare till och letar efter råd. Hade en 34 PICT-3 men den var utsliten. Om jag ändå ska byta den tänkte jag kanske uppgradera den. Vet att originalförgasaren är något underdimensionerad.

Är inne på att ha en enkel förgasare då jag inte orkar med pillet med dubbla (eller inköpspriset). Kör bilen enbart på gatan så då är det väl en progressiv som gäller (?). Motorn är en 1600 dubbelports med nya toppar från vwcustomspeed (https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl) som är frästa med 3 vinklar. Kompet är satt på 9,0:1 och jag kommer använda ett enklare ormbo som jag har liggande. Hade också varit bra att veta vilken typ av fördelardosa jag ska ha till.

Har två fördelardosor liggande. En är enbart vakuumstyrd och den andra som satt på motorn med 34 PICT-3 måste jag kolla upp.

Är det något mer som är viktigt för att välja rätt förgasare? Mycket tacksam för tips ICQ/bs

2

Det beror på hur mycket Hk som  skall tas ur
Solexen funkar jätte bra med en ombestyckning   någon runt 160-165 h munstycke bör  det hamna ( man måste bestycka om std maskinen för dagerns soppa om man vill få det funka bra)
Om fördelaren är i gott skick så kan man köra med STD  med vakuum ( det med fördelare kan ställa tilldet )
Vill man ha mer hk så är det dubbla förgasare som gäller  även dom måste  man bestycka för det skall funka bra
Dom topparna är ok många kör med dom i 1600utmaningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för råden Micke.
Då tror jag att jag köper en ny Solex och utgår från den bestyckningen. Om (när) jag känner för mer hk senare så får jag kolla på dubbla fuggar. Är det någon särskild tillverkare jag bör köpa? Har hittat "classic line", Empi och Euromax. Finns butiker där inte tillverkaren framgår, som på Misab (som jag förstått ska vara bra?). Några rekommendationer?

4

punschrulle skrev:

Tack för råden Micke.
Då tror jag att jag köper en ny Solex och utgår från den bestyckningen. Om (när) jag känner för mer hk senare så får jag kolla på dubbla fuggar. Är det någon särskild tillverkare jag bör köpa? Har hittat "classic line", Empi och Euromax. Finns butiker där inte tillverkaren framgår, som på Misab (som jag förstått ska vara bra?). Några rekommendationer?

Jag skulle använda solexen som du har O köpa ett renoverings kitt hos Per  ( CSP
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

Är du säker på det? Det finns nämligen ett visst glapp på axlarna för gas- och chokespjällen (i övrigt bra tror jag). Ska jag kanske renovera först och pröva för läckage innan jag lägger pengar på en ny?

Jag utgår bara ifrån andra saker jag läst på forumet.

6

Om det är mycket glapp i axeln så bör du byta förgasare..

7

polomannen skrev:

Kände på glappet igen. Har inget att jämföra med men man behöver inte alls anstränga sig för att känna spelet radiellt. Förgasaren satt dessutom på en sliten motor som tidigare blivit arborrad. Finns det någon särskild originalersättare som jag ska köpa/undvika (inlägg 3)?

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-03-26 15:14:11)

punschrulle skrev:
polomannen skrev:

Kände på glappet igen. Har inget att jämföra med men man behöver inte alls anstränga sig för att känna spelet radiellt. Förgasaren satt dessutom på en sliten motor som tidigare blivit arborrad. Finns det någon särskild originalersättare som jag ska köpa/undvika (inlägg 3)?

Det var inbyggt glapp på några hundringar på dom
Skulle inte tro du märker skillnad
En förgasar kropp från ena eller andra modellen 
Om det är lite glapp i spjäll axlen det gör inget 
Men man måste tänka på att vissa kina förgasare är sämre redan för början än en lite glappig Solex
Om man orkar byta spjäll axel ( finns i över mått) kan man göra det
Försök att få igång maskinen sen om man hittar något som är bättre byt ( spara dom pengarna  o köp dubbla i stället )
Att choken är glapp i den kan du kasta bort om det är riktigt bestyckat ( två pump på gaspedalen då stämmer blandningen)
Jag har aldrig varit komponent bytare för det är inte min pryl
Det går till 99% att hitta felet men i dag är det bara slit o släng o det brukar inte bli bättre med nya kina saker Det är ofta samma fel
Som man inte har koll på bränsleblandningen o det går snålt eller fett här är ofta problemet 
Ett fel som är väldigt återkommande  som för högt soppa tryck  för man inte vet hur man skall justera in soppa pumpen och man dränker maskinen med soppa
Nästa fel är att man inte kompenserar om blandning för något som man ändrar som luft filter eller ändrar något med avgassystemet  Då skyller man på den stackas förgasaren att den är kass
Eller hänger in en 009  fördelare då är det också fel på förgasaren
Ofta är folk o fipplar på tomgångs skruven eller blandnings skruven till TOMGÅNG  o tror det blir bättre
Det är till 95% att det är förlitet munstycke och tändstiften är VITA  (man orkar inte att skruva ur dom o titta på stiften ( eller kolla i besiknings protokollet se vad CO är  om det är mindre än 2,5 går dom försnålt   gärna 4,5 o Co då mår dom bra ( då stämmer bestyckningen)
Men om det är sotarsvarta tändstift är något annat fel än den stackas förgasaren som felaktigt inmätt soppa pump ( skall alltid shimsas till rätt höjd)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:

Det var inbyggt glapp på några hundringar på dom
Skulle inte tro du märker skillnad
En förgasar kropp från ena eller andra modellen 
Om det är lite glapp i spjäll axlen det gör inget 
Men man måste tänka på att vissa kina förgasare är sämre redan för början än en lite glappig Solex
Om man orkar byta spjäll axel ( finns i över mått) kan man göra det
Försök att få igång maskinen sen om man hittar något som är bättre byt ( spara dom pengarna  o köp dubbla i stället )
Att choken är glapp i den kan du kasta bort om det är riktigt bestyckat ( två pump på gaspedalen då stämmer blandningen)
Jag har aldrig varit komponent bytare för det är inte min pryl
Det går till 99% att hitta felet men i dag är det bara slit o släng o det brukar inte bli bättre med nya kina saker Det är ofta samma fel
Som man inte har koll på bränsleblandningen o det går snålt eller fett här är ofta problemet 
Ett fel som är väldigt återkommande  som för högt soppa tryck  för man inte vet hur man skall justera in soppa pumpen och man dränker maskinen med soppa
Nästa fel är att man inte kompenserar om blandning för något som man ändrar som luft filter eller ändrar något med avgassystemet  Då skyller man på den stackas förgasaren att den är kass
Eller hänger in en 009  fördelare då är det också fel på förgasaren
Ofta är folk o fipplar på tomgångs skruven eller blandnings skruven till TOMGÅNG  o tror det blir bättre
Det är till 95% att det är förlitet munstycke och tändstiften är VITA  (man orkar inte att skruva ur dom o titta på stiften ( eller kolla i besiknings protokollet se vad CO är  om det är mindre än 2,5 går dom försnålt gärna 4,5 o Co då mår dom bra ( då stämmer bestyckningen)
Men om det är sotarsvarta tändstift är något annat fel än den stackas förgasaren som felaktigt inmätt soppa pump ( skall alltid shimsas till rätt höjd)
/// Micke

Tack för råden. Då blir det ett renoveringskit och jag utgår från din rekommenderade bestyckning. Ska även kolla upp om jag shimsat bränslepumpen rätt och sedan kolla flöde och tryck. Har en fördelardosa med vakuum och centrifugal "advance" som passar till 34 PICT-3:an. Har aldrig justerat en förgasare förut så jag har lite att lära mig.

10

Lite bas kunskap i denna länken
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
En förgasare går på venturis lag  som kom på 1700 talet av Giovanni Battista Venturi   (https://sv.wikipedia.org/wiki/Venturir%C3%B6r)
Så det är stenålders saker Så svårt är det inte
om man inte vill läsa kan man kolla på misabs Youtube kanal https://www.youtube.com/watch?v=-CH1dsC … nnel=MISAB
Så får man en inblick hur det funkar
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Lite bas kunskap i denna länken
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
En förgasare går på venturis lag  som kom på 1700 talet av Giovanni Battista Venturi   (https://sv.wikipedia.org/wiki/Venturir%C3%B6r)
Så det är stenålders saker Så svårt är det inte
om man inte vill läsa kan man kolla på misabs Youtube kanal https://www.youtube.com/watch?v=-CH1dsC … nnel=MISAB
Så får man en inblick hur det funkar
/// Micke

Super. Det blir intressant läsning ICQ/ay