Vad jag vet så betyder x utbytesmotor
Nu om 66:an, den blå skönheten som också min fru vill ha till "sin bubbla", samma årgång förståss
![]()
Jag har beställt leveranskort till de alla fyra men hittills fått tre av dom.
När jag kollar motornumret på den blå så sitter originalmotorn i och om det är som förra ägaren säger är det en bra motor.
MATCHING NUMBERS är i min VWärld ganska ovanligt i en luftkyld...![]()
![]()
Intressant !!
Hur beställer man detta kort ?
Vill gärna få reda på om min är matching numbers med, vilket jag tror..
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)
Jan-Iver skrev:Nu om 66:an, den blå skönheten som också min fru vill ha till "sin bubbla", samma årgång förståss
![]()
Jag har beställt leveranskort till de alla fyra men hittills fått tre av dom.
När jag kollar motornumret på den blå så sitter originalmotorn i och om det är som förra ägaren säger är det en bra motor.
MATCHING NUMBERS är i min VWärld ganska ovanligt i en luftkyld...![]()
![]()
Intressant !!
Hur beställer man detta kort ?
Vill gärna få reda på om min är matching numbers med, vilket jag tror..
DEt är både enkelt och "bra att ha" med nyckelnummer och allt
Man mailar in chassienummer till [email protected] samt betalar in 350 kr till VWHK´s bankgiro 5162-6679. Märkt med "Chassinummer" så svarar de inom några dagar med en bild av ditt kort bifogad.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
72:an har endast ett H ...
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
billy skrev:Jan-Iver skrev:Nu om 66:an, den blå skönheten som också min fru vill ha till "sin bubbla", samma årgång förståss
![]()
Jag har beställt leveranskort till de alla fyra men hittills fått tre av dom.
När jag kollar motornumret på den blå så sitter originalmotorn i och om det är som förra ägaren säger är det en bra motor.
MATCHING NUMBERS är i min VWärld ganska ovanligt i en luftkyld...![]()
![]()
Intressant !!
Hur beställer man detta kort ?
Vill gärna få reda på om min är matching numbers med, vilket jag tror..DEt är både enkelt och "bra att ha" med nyckelnummer och allt
![]()
Man mailar in chassienummer till [email protected] samt betalar in 350 kr till VWHK´s bankgiro 5162-6679. Märkt med "Chassinummer" så svarar de inom några dagar med en bild av ditt kort bifogad.
Ok tackar !

Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)
4:e leveranskortet kom på 65:an. På kortet står det 09015851 som är en 1,2l men motorn i den heter D053204X som är en 1,2l från 66, X:et betyder väl att det är en utbytesmotor, eller?
Ja, så är det nog.
Kul, behöver bilen vara svensksåld för att hk ska få fram?
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Kul, behöver bilen vara svensksåld för att hk ska få fram?
Det skulle jag tro att den behöver vara då det är gamla mikrofilmer med korten från bilhandlare i Sverige de förvaltar
Men maila en fråga om det till de vetja
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
billy skrev:Jan-Iver skrev:Nu om 66:an, den blå skönheten som också min fru vill ha till "sin bubbla", samma årgång förståss
![]()
Jag har beställt leveranskort till de alla fyra men hittills fått tre av dom.
När jag kollar motornumret på den blå så sitter originalmotorn i och om det är som förra ägaren säger är det en bra motor.
MATCHING NUMBERS är i min VWärld ganska ovanligt i en luftkyld...![]()
![]()
Intressant !!
Hur beställer man detta kort ?
Vill gärna få reda på om min är matching numbers med, vilket jag tror..DEt är både enkelt och "bra att ha" med nyckelnummer och allt
![]()
Man mailar in chassienummer till [email protected] samt betalar in 350 kr till VWHK´s bankgiro 5162-6679. Märkt med "Chassinummer" så svarar de inom några dagar med en bild av ditt kort bifogad.
/ Gjorde så som du sa, har betalat samma dag men har inte fått svar än 
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)
Ibland tar det tid men maila och fråga så att de sett din inbetalning
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Arbetslust - HIT ME
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Nu har jag äntligen fått tummen ur avgasröret och påbörjat bromsjobbet på 66:an som ska bli fruns. Jag funderar på att kalla den för "Blåtand"... Vi får C
Carporten var nu väldigt bra att ha eftersom det fortfarande är vinter med halvmetern snö (minst) kvar och för dagen var det några plusgrader. Blåtand har fått stå under tak i vinter så den var redo att "ansluta"
Jag började med vänstra framhjulet då det satt fast ordentligt men efter mycket våld och värme lossnade hjulbultarna som var hinder nr 1. Hinder nummer två var att trumman satt som gjutet. Jag köpte en stor hjulavdragare på Feltema i höstas och den fick minsann arbeta för pengarna. Men efter ett tag med muttermaskinen och några välriktade slag med släggan släppte eländet och jag kunde plocka ihop alla lösa delar som spreds på golvet.
Nåväl det var det min kropp orkade med i dag men man får glädjas med de små framstegen, "- en pinne om da´n blir fort ett bygge" 
Nya bromsdelar är beställda och jag byter allt jag kommer åt utan att lyfta karossen. Plattan ser förövrigt relativt grei ut med tanke på att den stått still på en myrliknande yta i nästan 30 år.
Insidan är en historia för sig själv men det blir nästa inlägg 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Jo, inredningen i denna sköna böna är full av mögel och luktar APA!
Jag vet inte riktigt hur jag ska angripa detta men troligen så måste allt ut och saneras. Kom gärna med tips om vad som biter på möglet. Kolla det vita håriga möglet under dash´en. Stolarna har svartmögel. Golvmattorna har någon blandning av 30 år i ömsom -30 på vintern och + 30 på sommaren, inne i kupén kan man bara gissa hur varmt det varit...
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Ql att se att du är "Alive and kicking.. mögel.. ättika... tvätta med varmvatten med diskmedel och ättika.. en våtsug som man suger upp fukten med är bra.
finns ju oxå klädsel tvättar som dels pumpar in vätska i ytan för att sedan snabbt suga upp igen... brukar vara effektivt på klädslar och mattor.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
541 2021-03-20 17:16:07 Senaste redigerad av nicabr (2021-03-22 08:59:26)
Jag använde klorin power mousse när jag gjorde rent innertaket och solskydden. Köpte på Rusta och det fick bort möglet bra.
/Nicklas
Vi har såna här på jobbet. Tar död på mögelsporer och lukter.
Men tvätta bort först.
https://biozone.se/produkt/bz-pr-4505/
Härligt, tre olika metoder att testa, jag tror jag gör dom i följd som de föreslogs
Tror dock inte jag ger mig in på en såndär mannick GB länkade till, lite kostsam för én bubbla. 4 mil till närmste Rusta så det blir diskmedel och ättika från skafferiet.
Annars michaelth; - Det som göms i snö kommer fram i tö 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Högra sidan idag, gick mycket lättare 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Då for just den svarta 65:an iväg till en VW-polares son här i stan där de har tänkt renovera och förhoppningsvis köra med den framöver. Jag glömde dock fota då de drog iväg med den på mitt släp men jag får säkert låna en "hämtbild" av dom sen.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Bild från då de körde iväg och när de är hemma, hela 4 km färd härifrån 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Två bubblor av de fyra är vidare till andra projektsugna
Den sista har jag ju inte ens hämtat hem än. Snön måste smälta och marken torka så det lär bli i maj/juni nånting.
Här hemma mekar jag med 66:an och det är egentligen bromsjobb som pågår. Pedalstället var som en stor rostklump och rördes inte alls i någon av de rörliga delarna fick bli ett eget litet arbete.
Jag blev tipsad om att köra den i diskmaskinen men efter att ha vägt rent pedalställ mot äktenskapet så blev de en mellanting. Maskindiskmedel i kokande vatten i grovtvättstället och i med pedalstället. Ett dygn senare kunde jag börja röra och massera fram och tillbaka tills de kändes ok. Gas pedalen tålde dock inte behandlingen så där måste jag tillverka ett nytt bleck som fäster i den fastrostade pinnen.
Annars verkar det räddningsbart. Jag har fått delar levererat från csp och inväntar bromsrör från en snubbe på fjesboka som kröker rör hemma. Tydligen ska de vara i posten nu så jag hoppas att brevbäraren hittar min brevlåda snart.
Ett litet hinder är fortfarande att jag inte lyckas rucka förarstolen alls, inte en millimeter rörs den och jag är rädd jag bryter sönder saker om jag tar i mer. Massor med rostlösning och värme har använts men lika fast sitter den. Det går ju att trä bromsrör i alla fall men det vore sjysst med en rörlig förarstol framöver 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
549 2021-04-25 14:12:17 Senaste redigerad av Jan-Iver (2021-04-25 16:28:26)
Jag fick lös förarstolen och passagerarstolen i Blåtanden i dag efter att ha knackat försiktigt baktill på stolsunderrädena med en kort yxa. Jag fyndade en femma från 1984 och en ettöring från 1956 därunder

1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Häromdagen bytte jag bort den gröna 1303s 73:an mot att få inredningen i 66:an (Blåtanden) uppsytt med ny stoppning. Vilken fantastisk affär för mig, en bubbla bort från uppfarten och frun får sjyssta säten. Det ska gå i ljusblått och beigeaktigt. Me like it ALOT!
Bromsjobbet på den fortskrider... saaaakta men säkert.... Ska montera alla nya delar inom kort nu när allt ihoprostade rör och delar är avlägsnade. Rostklumpen av ett pedalställ är nu rengjord, lackad och fixad med lite nya delar och allt rörs så fint atte.... Maskindiskmetoden regerar! Fast inte i diskmaskinen utan jag körde med kokande vatten och en tablett maskindiskmedel i grovvasken i tvättstugan.
Jag var också ut och kollade till den sista av de 4 bubblorna jag köpte i höstas, en röd 1300 67:a. Den ska snart hämtas hem för eventuellt att bli ett kommande projekt, eller säljas om det känns rätt. Den ser helt okey ut i allafall, lite smårost men vafan, den har stått där läääääänge.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
