Hej
Försöker hitta en bra lösning för att få till en oljefilter till min motorn med singel reducerat block
Kan inte borra blocket för full flödes då jag köpte motorn komplett, Det är även 6mm bult till Oljepumpen
//Daniel
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Oljefilter lösning på singel reducerat block
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Försöker hitta en bra lösning för att få till en oljefilter till min motorn med singel reducerat block
Kan inte borra blocket för full flödes då jag köpte motorn komplett, Det är även 6mm bult till Oljepumpen
//Daniel
lite osäker kanske, funkar denna med 6mm:ers bultarna??
annars en smutt lösning
https://www.cbperformance.com/product-p/maxi26early.htm
kanske går locket att kombinera med "rätt" pump??
Det fanns en gång i tiden pump med oljefilter
Vet inte om du har en 25hk eller 30 hk motor eller en tidig 1200 (M6) ( du har säkert ett tunt sugrör också)
Den pumpen som Junte beskriver kan vara för stor men det är en bra lösning
Man kan gänga om hålen till M8 för den typen av pump bygger mer bakåt så man måste ha längre skruv för det skall funka
Det finns en lösning till som att ha tunn hyla på skruven så man tar upp mellan rummet skruv o pump
//M
Vänta lite nu, innan vi borrar upp hålen och gängar om dem!
När VW gick över från 6 mm till 8 mm pinnskruvar för oljepumpen så ändrades även bultcirkeln! Borrar man upp till 8 mm på ett gammalt block så kommer skruvarna att hamna fel. Det är avståndet från skruvhålens innermått till bultcirkelns centrum som är samma, inte skruvhålens centrum. Om verket bara förstorat hålen för pinnskruvarna hade godset i blocket mot hålet för oljepumpen blivit allt för tunnt.
Ska man borra upp ett gammalt block till 8 mm krävs det sannolikt en borrjigg för att få hålen rätt.
Jag kan ha fel, det finns säkert någon som lyckats med det ändå. Jag vill bara påminna om denna lilla detalj som jag minns från forntidens reparationer då en 1300 från sent sextiotal (8 mm pinnskruvar) skulle få en ny oljepump. Den enda som fanns att tillgå hade 6 mm hål. "Det är ju bara att borra upp dem!" Not. 
Hmm ok, läste något om att bultmönstret ändrades från 6mm till 8mm det gör saken lite krångligare men går säkert att lösa.
En 26mm pump med 6mm bulthål sen ett separat lock med in o ut för oljefilter med 8mm hål sen får man lösa nån offset insats på pumplocket kanske funkar?
Försöker sätta mig in i allt med bubbla då det är första bubblan jag ägt mycket skit att lära sig
Varför måste du till varje pris ha ett oljefilter? Silen i botten av sumpen är inte helt oduglig, och det blir snabbt en rutin att byta olja efter 400 mil. Det går år ganska lite också...
Ett alternativ kan vara ett filter som sitter där silen normalt sitter. Då behöver du inte mixtra med pinnskruvarna till oljepumpen.
Absolut byta olja är inget större ingrep. När jag ändå har motorn utanför bilen tänkte jag fixa ett oljefilter men det är inte hela världen
Jag tog ett pumplock för 6mm pinnskruv och hårdlödde dit en 90 graders mässingsvinkel och drog pressade slangar till ett filter och tillbaka in i blocket.
Jean.
Man har ALDRIG ett filter på SUGsidan....
...ALDRIG!
//M.
Det resonemanget köper jag alla dagar i veckan, om nu någon skulle komma på tanken att på något vis sätta ett HP1-filter innan pumpen. Det är kanske lite överdrivet att kalla den lilla cylindersilen i CB:s sumplösning för ett oljefilter i ordets egentliga mening.
Ett "vanligt" oljefilter är långt mycket mer än en metallsil, med filtermedium av mikroskopiska cellulosafibrer (kaffefilter) eller syntetiska fibrer. CB:s "filter" är dessutom tvättbart, vilket innebär att filtermediet inte är i närheten av riktiga filter. Inte någonstans uppges heller vilken filterförmåga (mätt i Micron) som "filtret" har. Det får betraktas som en lite mera finmaskig sil än original i sumpen. Jag kan själv uppleva att vissa originalsilar är lite väl grovmaskiga för att göra något annat än psykologisk nytta. Vi får väl betrakta CB:silen som ett "pre-pump" filter i ett bränslesystem istället.
Jean,
Vi har 1 bar (atm.tryck) att jobba med på sugsidan, ok?
Skall man då strypa det med ett filter? ALDRIG!
Jmf. inte detta med husbyggnad/lufthantering,som du är van vid: det skiljer 1000 ggr i densitet (ge, eller ta: 1,2 mot 950 Kg/kbm, vid NTP).
Sätt aldrig ett filter på sugsidan på en oljepump!!!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Oljefilter lösning på singel reducerat block
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.