Inte mycket original VW kvar nu..

Intressant bygge... hur funkar det med fulcellen när du har vajer uttaget genom... ingen risk för skav.? Kan man hitta avlånga cell blåsor någonstans eller är dom flesta 4 kantiga symmetriska. .
Eller är det" bara "ett pump lock och skum i tanken?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Intressant bygge... hur funkar det med fulcellen när du har vajer uttaget genom... ingen risk för skav.? Kan man hitta avlånga cell blåsor någonstans eller är dom flesta 4 kantiga symmetriska. .
Eller är det" bara "ett pump lock och skum i tanken?
Pumplocket innehåller en catchtank med egna pumpar och en separat pump fyller catchtanken. Skvalpplåtar svetsade inne i tanken men tänkte inte använda skum. Tanken är en formsydd alutank som en kompis miggade till enligt mina ritningar. Växelwirarna är försedda med skal så nån risk för skav finns inte.
fränt!

Gillar den lättade, hålborrade doftgranen... Det är detaljerna som gör det.
Frän bil
Blev väl ingen Ringen i år... men .. all körning är väl trevlig
Hur känns bussen med 11 framvagnen?? vart det värt ombyggnaden??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Gillar den lättade, hålborrade doftgranen... Det är detaljerna som gör det.
Frän bil
Tror att det är en G-krafts visare 
Blev väl ingen Ringen i år... men .. all körning är väl trevlig
![]()
Hur känns bussen med 11 framvagnen?? vart det värt ombyggnaden??
Det där var fortfarande med gamla framvagnen. Nya framvagnen känns mycket mera följsam och mjuk,men mjuk på ett skönt sätt. Väldigt distinkt när det behövs och har inte hunnit experimentera med stötdämparsättningen ännu. Men definitivt värt möda och besvär(pengar..) Framtiden får visa hur mycket snabbare bussen blir med nya framvagnen men understyrningen kommer definitivt att bli bättre. Nymotorn bromsas slutgiltigt nästa vecka men ser lovande ut hittils..390Nm vid 5400 rpm vid +46 grader celsius..lär stiga en bit över 400-strecket i normal temperatur. Effekten var oxå lovande vid 7000 rpm..fortfarande brant stigande kurva..borde ebba ut vid 8000-8200 rpm..
Närmar sig..efter 12 år av samla delar..
Berätta gärna mer om motorn... typ storlek.. och förväntad effekt/önskad...
blir det mer förändringar/ev förbättringar på bussen?? 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
3.8, 420 Nm och 385 hk 

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Snygg motor 
Intressant effekt, då ska den lämna 10hk mer en våran 993 RSR motor bromsad hos RS Tuning vilket får ses som imponerande
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
J.P Pukema på Pukema Engineering får nog anses som en av de bästa när det gäller luftkylt,speciellt Porsche. Hans bromsbänk får nog klassas som en av de bästa och mest exakta i norra Europa. Eller som han själv uttrycker saken " Skulle vi ha bromsat i U.S. hade det blivit 420hk"
Men detta är ärliga hk i nästan normala förhållanden (lite väl varmt i dynorummet,vilket påverkar effekten negativt) men de slutliga siffrorna får vi veta när motorn sitter i bilen och körs i navbroms. Antagligen en del mappning kvar innan allt sitter.
Snygg motor
Intressant effekt, då ska den lämna 10hk mer en våran 993 RSR motor bromsad hos RS Tuning vilket får ses som imponerande
Nyaste versionen på videon,nu på youtube
https://youtu.be/a4_EauvN3ag
Mäktigt! 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Wow, vilken drömmotor!

Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Hur gick det.... blev det en ringen resa? Och funkade allt som väntat? 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
som ovan?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nä,blev tyvärr ingen resa i år heller. De höga bensinpriserna satte stopp för oss denna gång.
Börjar sakta hända nåt här igen. Ska börja förbereda för nymotorn men kunde inte hålla mig då jag fick låna ett gäng vågar.Plockade bort originaltanken,pump och regulator. Ställde sen bilen på vågarna och började justera crossvikten. Börjar närma sig men ska ännu justera höger bak för att få ett jämnt resultat mellan bakhjulen. O naturligtvis påverkas då även framhjulsvikterna men de är lätta att ställa.Lekte lite med följande tanke: En original 1965 Panel väger 1070kg,En original 1500 motor väger väl nånstans runt 90 kg och lådan ca. 30kg. Porschemotorn väger runt 200kg och G50 lådan 65kg!! O så väger ju störtburen en hel del (50-60kg).
Har mao krävts lite bantning för att landa på 1070kg igen
Bild nr. 1 är alltså utan bensin men med 14 liter olja i motor och sump,bild 2 med mig sittandes bakom ratten..
Följes.
