Är i valet och kvalet om jag ska använda kopparshims mellan cylinder och topp eller ej?
Efter demontering och inspektion av Superflo topparna på 2332 cc maskinen så verkar dom ha läckt en aning.
Finns det för och nackdelar?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Kopparschims mellan cylinder och topp?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Är i valet och kvalet om jag ska använda kopparshims mellan cylinder och topp eller ej?
Efter demontering och inspektion av Superflo topparna på 2332 cc maskinen så verkar dom ha läckt en aning.
Finns det för och nackdelar?
Nä', det finns ingen anledning att använda koppar-shims på en 2332cc, ...inte ens om du kör 15,5:1 i komp. (vilket vi hade på sugmotorn till "Agenten").
I BB-motorn, som hade en grundkompr. om 10,5:1, och som vi laddade med med 2,5 bar, hade vi kopparringar: funkade (tillslut) bra. I början "sprutade det koppar.. ", sen lärde vi oss hur koppar ska behandlas. Skenant var, att det att det borde man redan ha lärt sig i "Papp-Slöjden". Koppar ändras ju med värme. Men .., vi lärde oss: 7/16" UNF (Raceware) pinnskruvar/muttrar, topparna monterats/dragits till moment (Molybdensulfid/Molykote, på gängan OCH under mutter/mot brickan), så varmkördes motorn. Efter den hade svalnat drogs samma moment, och jag lovar det gick att dra(!): 1/2+ varv. Lät den svalna, kolla igen (momentdragning); vissa gick dra ytterligare ... sen j-a , gick det plåga grejerna...
Nä', jag har alltid kört mellan 12-11,5:1 i "Grön bil" (100 hp/lit. sugmotor)/ 5-700 mil per sommar: INGA Cu-tätningar, inga problem tätningsmässigt.
Jag hade kopparringar på en gammal Rickman-Kawa jag ägde tidigare i mitt liv. Värt att tänka på är att kopparn hårdnar med tiden. Vibrationer, värme och annat...
Det man kan göra om man vill återanvända dem är att glödga dem (till exempel på spisplattan) Och sedan direkt kasta dem i KALLT vatten. Då återfår de sin mjukhet.
På tyska ubåtar under kriget gick man konstant och glödgade alla koppar-rör. Annars sprack de på grund av vibrationerna. Och då kunde det sluta illa....
Skulle tro dom har satt sig några hundringar ( skulle tro på avgassidan )
Så ett tunt planskär på några hundringar är det bästa
Det är mycket lätt att man tappar förspäningen i koppar ringana
/// M
Intressanta inlägg.
Kopparringar kanske bara tillför fler källor till bekymmer.
Om man jämför koppar och aluminium så tror jag att aluminium är den mjukare av dom två och med större utvidgning vid ökad temperatur.
Så jag har lite svårt att se någon fördel med kopparring jämfört med att köra såsom VW designat.
Hjälper kopparringen möjligen att utjämna eventuella ojämnheter?
Intressanta inlägg.
Kopparringar kanske bara tillför fler källor till bekymmer.
Om man jämför koppar och aluminium så tror jag att aluminium är den mjukare av dom två och med större utvidgning vid ökad temperatur.
Så jag har lite svårt att se någon fördel med kopparring jämfört med att köra såsom VW designat.
Hjälper kopparringen möjligen att utjämna eventuella ojämnheter?
Om kontakt ytan är skadad så är det lite svårt att utjämna trycket med glödad koppar ring ( total trycket mot toppen som avgör men är det liten ojämhet i ytan tappar man trycket mot cyllen )
Vill man ha det super tätt så får man svarva in en skär ring i cyllen
/// M
Baserat på dessa erfarenheter kommer jag att skippa kopparringarna och istället se till att tätytorna är så plana och fina som möjligt innan jag monterar härligheten.

Jag körde kopparringar i flera år utan problem men jag tog isär motorn varje vinter. Det viktiga är att man håller koll på momentdragningen hela tiden då en läcka gör att ringen brinner upp om lågorna kan smita ut.
Är det en fördel med kopparring när man vill demontera/ montera toppen flertal gånger med mindre påverkan på tätytor och därför mindre behov av att justera ytorna innan montage?
Man byter eventuellt kopparringen istället.
Att efterdra är väl alltid en viktig sak särskilt vid trimning när man ofta har mindre anliggningsytor?
Kan legeringen i Superflotoppen pga att den är mjuk vara en orsak till ökad läckagerisk?
Intressant att VW satte aluminiumringar i Typ4-topparna.... ?
Är det en fördel med kopparring när man vill demontera/ montera toppen flertal gånger med mindre påverkan på tätytor och därför mindre behov av att justera ytorna innan montage?
Man byter eventuellt kopparringen istället.
Att efterdra är väl alltid en viktig sak särskilt vid trimning när man ofta har mindre anliggningsytor?
Kan legeringen i Superflotoppen pga att den är mjuk vara en orsak till ökad läckagerisk?
testade med koppar ring för 10 årsen för att få tätt
Men det den ville inte vara kvar på sin plats på en sugis
Gjorde till och med spår i cyllana så det skulle likna en skär rings tätning
Det läckte ändå Labbade med mycket för det skulle bli tätt i dom toppana
Jag fick hjälp att lösa problemet i dom bugpack topparna
Problemet var från början att härdningen i toppen hade gått ur o dom var mjuka så dom inte klarade hålla i mot trycket och dom fick skunkningar
Det som gjordes var att ta bort styrningar o sätesringar lämnades in för härdning (åldrings metod)
Så var det som nya toppar som kom tillbaka
När jag frågade varför det blir så Så fick jag som svar Gammal alu med upprepade uppvärmningar som är o kontrolerade (förvarma utan kylning) fick jag som svar Han frågade vad det var för härdning från början hade ingen aning Nu vet jag den heter T6 ( typ 365 T6 )
Det du kan göra är ett spår i cyllen som är 1,5 mm brett o 1mm djupt men det blir spår i toppen om den är frisk i alun som funkar som en skärring Är den mjuk i alun och den inte orkar hålla i mot trycket så är det billigaste att lägga topparna på hyllan o låta dom skämas
Det dyra sättet är att härda om dom
/// Micke
Intressant att VW satte aluminiumringar i Typ4-topparna.... ?
Är toppen hård så har man en mjuk ring som tätar
/// M
Typ-4 motorn var väl chansen för dom kreativa inom VW att utveckla typ-1ans moppemotor till något mer lika en bilmotor.
Alu ringarna som toppackning ger säkert en bättre tätning kanske för att typ-4 topparna är av hårdare legering.
Typ-4 motorn konstruerades väl för bättre verkninsgrad att jobba med högre temperatur dåtidens lean burn med EFI etc.
Vore instressant om det fanns alu packningar lika typ-4 ans i olika diametrar att använda även på typ-1an.
Typ 1 motorn byggdes 30år innan typ4 och fortsatte 25 år efter att man slutat tillverka ty4. Say no more!!!
Jo men typ-4an vart för dyr och gick inte att sälja när Passaten och Golf introducerades.
Att bubblan levde vidare i Sydamerika var väl tur för alla VW älskare 
När man la ner typ4 kom Wbx maskinen som är en typ1 med vissa saker som typ4an hade
Bra sak svänghjuls lagringen
Sen kan man tycka det är bättre o det andra sämre
914 som är grunden till typ4 som vw snålade bort dom bra sakerna i en typ4 tyvärr
Som lättlastbils motor var inte kunderna så nöjda med en låg livsländ
Så vw hade varvtals regulator för dom skulle hålla garanti tiden ut
Det finns massa bra saker i en sådan men det finns även saker som man kunde tro dom bara slängde ihop för att få ut dom
// M
Om vi håller oss till ämnet: Kopparshims/Packning, mellan topp och cylinder/"cyll"...
Vi gjorde också, en skärring, i överkanten på "cyllen".
Men "tricket" är att EFTERDRA, JA, säkert i kombination med "skärringen". Jag tror inte du/ni anar hur mycket Cu-packningen sätter sig, DET ÄR MYCKET!
Skäring på toppen av "cyllen" är jättebra, för att hålla Cu-packningen på plats, absolut: rekommenderas!. MEN efterdra, ALLA muttrarna!!!!
Kopparringarna satt i min motor i över 10år utan att läcka men så drog jag dom flera gånger under säsongen. Dom sista åren var dom aldrig lösa och momentet var konstant. Brukade släppa lite och dra igen. Orsaken till ringarna var att jag hade noll i vändhöjd så kopparringarna var vändhöjden.
(Utöver att kopparringen kan fungera som shims för vändhöjd eller utfyllnad när eftermarknads topparna är fuskhärdade och vill slå sig av värme.)
Säg att man använder ett par nya MS230 toppar tillsammans med plana och fina Cima/ Mahle 94 mm cylindrar och momentdrar dessa med smorda bultförband borde inte detta vara tillräckligt och bli tätt utan koppar eller alu tätningar?
(Utöver att kopparringen kan fungera som shims för vändhöjd eller utfyllnad när eftermarknads topparna är fuskhärdade och vill slå sig av värme.)
Säg att man använder ett par nya MS230 toppar tillsammans med plana och fina Cima/ Mahle 94 mm cylindrar och momentdrar dessa med smorda bultförband borde inte detta vara tillräckligt och bli tätt utan koppar eller alu tätningar?
Jodå. Det blir tätt. Jag brukar slipa in cylindrarna i toppen med ventilslippasta som en extra säkerhetsåtgärd, men det behövs ofta inte.
(Utöver att kopparringen kan fungera som shims för vändhöjd eller utfyllnad när eftermarknads topparna är fuskhärdade och vill slå sig av värme.)
Säg att man använder ett par nya MS230 toppar tillsammans med plana och fina Cima/ Mahle 94 mm cylindrar och momentdrar dessa med smorda bultförband borde inte detta vara tillräckligt och bli tätt utan koppar eller alu tätningar?
Det är inte problem att ha 15-1 i komp med en cima cylinder på en MS topp att det håller tätt
Men det är att föredra att ha 6 st dragstänger på varje cylinder vid dom kompen
Alu blir mjukt när det är gammalt
Det måste ringt en varnings klocka när du hade problem med styrningana att det var något som inte stod riktigt till
Finns en sak till som kan ställa till det som dålig kvalitet på dragstänger
Bra dragstänger är Vw std M8 och M10 och Raceware Så har även JPM ( finns även ARP )
Tyvärr finns det dåliga kopior som inte håller lasten När man drar dom tappar dom inspäningen men dom är billiga
När man drar en sådan dålig så kan man dra o dra o dom tappar inspäningen ( kina saker som har ett us namn )
/// M
Jag använder VWs m8 pinnskruvar och dom har inte vad det verkar tappat momentet.
Jag skyller läckaget på S/F locken som får stå vid skammpålen.
Nu kör jag vidare med MS 230 som ska monteras så fort jag fått dom tillkapade stötstängerna från Johannes.
..och om du nu har tröttnat på dina toppar, så;
Jag är intresserade av dina S/F-toppar, ..... om du nu inte vill ha dom längre(?)
Mats 0705 - 69 33 43
Hej Mats
Det är inte aktuellt med försäljning men om jag ändrar mig så ska jag ha dig i åtanke.

Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Kopparschims mellan cylinder och topp?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.