har tänkt sätta på 944 svingarmar. hur mycket sänker det? Vill inte ha den super låg men lägre än original.
vill veta för att kunna köpa droppade spindlar som passar
någon som har råd om någon leverantör som säljer gärna i sverige
2 2021-03-16 08:57:30 Senaste redigerad av michaelth (2021-03-16 11:37:32)
Varför 944 svingor..
Det finns 3 olika sorters 944 svingor..
Stål vilket var den första som är i princip bubbla irs svingor. Som är internt förstärkta och har hubbar för porsche bultmönster /skivbromsar dessa stål var bara någon årsmodell sedan kom alu svingor som breddar något.. sen kom ytterligare en sort alu svingor som med bredare hubbar skivor breddar mer.
Alu svingorna har inte infästningen för stötdämpare på samma ställe som bubbla. . Eller I ditt fall buss..
Och allt sådan e ju gamla grejer...
Edit.
Okey missade att det är för en buss där du vill göra dig av med pendelaxel med reduktioner. . Och ha irs...eller...
Spårvidd? Fälgar. Är ju saker som avgör...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
precis .men hade idé av göra det enkelt om det fanns något kit skruva svetsa dit.alternativet är en porsche 997 bakvagn
men vet inte om jag orkar efter plåtjobbet..
Minst 50mm sänker det när du bygger om till Irs.
Jag köpte nästan alla delar till min 63:a som blev såld innan jag monterade prylarna.
Har allt fram o bak samt bromsservo med huvudbromscylinder.
Jag har IRS bak och flippade spindlar fram.
Jag har kört i 7-8 år med typ1 bärarmar bak, men håller just nu på att byta till bärarmar från en Porsche 944 från 85. Stålbärarmar, precis likadana som typ1, fast förstärkta, precis som Michael skriver.
Jag höjer även bussen ett hack(yttre) nu när jag byter bärarmarna. Tyckte den var lite låg förut, framförallt på dåliga vägar med full packning..
Min plan är att ha bussen på hjul och ute ur garaget nästa helg, då kan du få en bild om allt vill sig väl
Problemet med att höja bussen lite är att drivaxlarna blir korta... Jag har monterat drivaxlar nu, men för att montera dom så måste jag höja bärarmen rejält med en domkraft..
Min plan är att det ska bli bra när jag sänker ner bussen på hjul, att bussens vikt trycker ner det såpass att drivaxlarna blir lagom, att det blir spel i dom när den står avlastad på hjulen. Jag tror det blir så, men vet inte 100 än..
Annars får jag hitta på nått, antingen bygga en distans mellan hubben och drivaxlen, eller hitta längre, alt förlänga drivaxlarna. Jag testade med typ2 drivaxlar, men dom var alldeles för långa.
Titta i min tråd "surfbussen" i projektkategorin, så ser du hur min buss ser ut i höjd osv.
Jag har ett sånt kit man skruvar dit (iof hemmagjort med ett köpkit som mall)
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
På min splittbuss använder jag latebay bakhubbar med earlybay svingarmar (finns nytillverkade) och bubblalåda. Man kan köpa hela paketet som ett kit från CE i England. Justerbara svärd. Justerade in svärden för att passa höjden fram - sänkta orginalspindlar men ingen övrig sänkning eller kortning av framvagn. Det ger sänkning på ca 8cm tror jag. Bussen ser inte direkt sänkt ut, men uppför sig bra på vägen. Det går att anpassa bultmönster på baktrumman till det man tänkt sig, jag kör wide-5 men Porsche går ju också bra.
blir inte klok på det ändå . .använder man samma som på bubblan? eller köper man gjorda för 944 ?och hur vet man om man har korta eller långa torstionstavar utan att ta isär och mäta? står på fjädringen under plåtjobbet.