1

Hejsan,
Jag håller på och ska ändra min ghia 34, 1964 till 12V, men har blivit lite osäker på en kabel, vid anslutning till spänningsregulatorn.
Från batteriet kommer en röd kabel till B+.
Från generatorn kommer en röd kabel till D+.
Sedan problemet. I samma sleeve som den röda generatorkabeln, finns en annan röd kabel, som de sista 25 cm ändrar färg till svart.
Snygg skarv, med gul krympslang, men original? Och vart ska den kopplas? Gissar D+ men är osäker
Tror inte man bör koppla fel mellan D+ och B+.

Probem 2. Såg på youtube en som ändrade till 12V utan att byta generator. KOmmentarer?

Tacksam för svar, Kryll ICQ/bf

2 Senaste redigerad av Grubban (2021-03-13 15:59:56)

Problem 1
Antingen röd eller svart kabel men skarv med gul krympslang är säkert inte original.
Vart går kabeln hur var den kopplad innan?
Problem 2
Du kan behåller gamla startmotorn den kommer snurrar mycket fortare än med 6v dock ej generatorn. 6v generatorn kan ej laddar ett 12v batteri.

T2b taigagrön ´77

3

Hej igen,
Tror det var D+, men osäker. Kommer som sagt i samma sleeve som röd från generatorn, men ej så lätt att följa eller hitta andra änden. Det måste
finnas en förgrening som är dold i  plåten i motorutrymmet.
Teorin med generatorn är att även en 6V generator ger ca 20V utan spänningsregulator, däremot kan man tänka sig att den inte laddar med så
många amps. Jag kan även tänka mig att fördubblad magnetiseringsspänning kan vara skadlig för lindningen. Hade tänkt prova innan den nya
generatorn kommer, men nyfiken på om någon annan har provat det.

4

Spänningen från generatorn är linjär i förhållande till varvtalet. Krävs högre varv för att uppnå 12 v. Med lämplig regulator går det på något sätt, men kanske inte det optimala.

5

Verkar som om någon har ändrat på kablarna. Enligt schemat ska det sitta 2 grova (6 mm2) röda på B+.

Elschema från Typ 3 1964. Borde vara rätt lika på Typ 34.

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/type3_1500S_64.jpg

6

Tack för hjälpen och schemat,
Den bekräftar vad jag trodde, men inte var säker på. Vill inte gärna bränna den nya generatorn när den kommer. Svåra att få tag på.
Jag återkommer med info och voltmätning när jag provat att köra bilen med 6V generator och 12v spänningsregulator, ifall någon är
intresserad.
Kryll ICQ/bp

7

Hej igen,
Tack vare elschemat så funkar det elektriska nu, men hur länge håller bränslenivåmätaren? Går den sönder eller visar den bara fel?
Enklaste fixen är kanske att koppla in ett motstånd med samma resistens som mätaren?
Återigen, amatören är tacksam om någon kunnig kan yttra sig.

PS.   Vindrutetorkarmotorn är så slö att den kan nog behöva lite mer spänning. Kan den hålla för 12V om den inte körs i för långa pass?

MVH, Kryll

8

Jag håller precis nu på med 12V konvertering av min 1964 Typ 3. Efter (mycket) läsning i Typ 3-forumet på Samba verkar det vara så att:

* Bränslemätaren (instrumentet) fungerar inte och måste bytas till 12V. Givaren i tanken kan behållas.

* Vindrutetorkarmotorn behöver bytas då parkeringen inte fungerar på 12V. En torkarmotor från 1967 passar direkt. En motor från 1968-69 fungerar, men man måste koppla om elen för att få 2 hastigheter.

9

Hallå Henrik
Först av allt en rättelse. Den obekanta kabeln kopplade jag inte på D+ utan på B+. Den kommer från säkringsplinten och behöver ström även när
motorn inte går.
Spänning över batteri när motorn var frånkopplad,              12,5 V
              -"-              på tomgång                                      12,0 V
              -"-              vid ca 2000 rpm                                14,0 V

Jag har kört bilen nu med 6V gen och den går utmärkt, startar lätt.  Bränslemätaren fungerar bra så här långt och verkar visa rätt. Vindrutetorkarna
går nu med normal hastighet, men används så sällan att jag låter gamla motorn vara. Bilen ska inte köras i regn, Blinkers lite jäktade, men än
har jag inte bytt några glödlampor, förutom på instrumentbrädan, och kör bara på parkeringsljus eller helt utan ljus. Kan inte hitta glödlampor
till Ghians extra lampor i nosen. Ej hel/halv men stor fattning.
Jag kommer nog att få byta en del komponenter allt eftersom, men är nyfiken på hur länge de gamla håller.

Tack för hjälpen och lycka till med konverteringen, Kryll

10

I boken How to Hot Rod Volkswagen Engines finns tipset att för vindrutetorkarmotorn kan monteras ett motstånd på 4,5 Ohm och 25 Watt vid konvertering till 12 Volt. För radio rekommenderas 7,5 Ohm och 10 watt.

11

Tack för tipset. Den boken har jag ju. Ska nog ta en titt till i den. Tog en liten sväng med bilen idag, körde sakta på krokiga vägar med ljuset på.
När jag kom hem märkte jag att batteriet var gansk tomt. Ska göra om mätningarna i morgon med ljuse på-