på jobbet när vi bygger mindre bussar och dylikt där bältesinfästningar saknas borrar man ett hål genom tunplåten sedan fiskas en metallplatta ca 30*60 mm med en påsvetsad 7/16 mutter påsvetsad in i balk stolpe eller dylikt sedan bultas bältet fast.. plattan kan fästas med ett par popnit så den inte ramlar lös när man skruvar bort bältesbulten.
mao om man gör en slits eller hål med hålsåg en bit bort.. så man kan föra in dylik platta i tröskeln eller lägger den under golvplåten och sedan länkar upp till ett bälte så kommer det att bli tillräckligt hållbart för ett bälte.. man vill inte nödvändigt ha helt stumt utan det är bra att plåten deformeras töjer sig något vid en ev krock..
så gör proffsen!!! och besiktningen har inga synpunkter.. vi har provdragit bältesinfästningar flertalet gånger för tillstånd och där brukar inte vara några problem.
däremot skall man inte helsvetsa plattans kanter då man då tillför spänningar och en ev möjlighet till utmattning av materialet... fast... det håller säkert..
i min gamla vw platta kommer jag borra frigångshål för 7/16 bultar på lämpliga ställen och sätta mutterplattor.
i min buggy satte jag i tunneln sedan i kantförstärkningen/ infästningen i buren en vinkel för ytterkanten av bältet. .
bälten har 7/16 tum gänga som standard. men en m10 bult fungerar fint för förstärknings järn.. behöver inte vara några extra höghållfasta skruv.. så länge man inte drar fast bultarna med för högt moment... ofta har vi ca 40 nm med vilket bälten skruvas fast..
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(