Hejsan, jag har börjat komma till det läget att jag ska snart lämna in bottenplattan på blästring, jag tänkte höra hur ni som har gjort det hur har ni förberett plattan, typ chassinummret, hålen för torsionsrören hålen bak där tex hambromvajrar går ut, plattan där växelfördelaren sitter och hur gör ni med växelspak, handbromsvajrar etc, låter ni det sitta kvar? 1000 frågor, jag vet, men bra att veta innan
Ingen som har nått bra tips, typ vid torrisionshålen, hur man täcker dem inför blästring, eller inspektionsluckan fram, tas den bort och täcks för på något sätt? Samt där pedallerna sitter, hålet där, hur täcks det ?
Vi har mest blästrat hela självbärande tomma karosser typ Volvo P 1800 och liknande vi har valt att
med silvertejp i många varv fästa gummi plattor typ stänkskydd som vi klippt/skurit ut över känsliga hål och
valt att slipa med grovt sandpapper eller annan trissa för ändamålet på dom områdena. Det
viktiga är ju att skydda motor och växellåda och ALLT där blästersanden kan ta sig in och skada
eller lägga sig i stormängd typ värmekanaler och sparklådor på VW även kanalen för gas och kopplings wire
men jag tror nog att en seriös blästerfirma upplyser dig om allt sånt här. Se till att du snarast lägger en etsande grund och eller
en epoxygrund bara om inte blästerfirman gör det. Givetvis tar du bort vxl spak och pedaler Lycka till.
Tack
Ingen som har nått bra tips, typ vid torrisionshålen, hur man täcker dem inför blästring, eller inspektionsluckan fram, tas den bort och täcks för på något sätt? Samt där pedallerna sitter, hålet där, hur täcks det ?
Jag brukar göra täcklock med en dosfräs i spånskiva eller plywood i lämplig storlek för torsionsrörens hål och en gängstång rakt igenom som håller ihop locken.
Till alla andra hål / håligheter sätter jag skruvar och klipper till enkla lock i plåt.
Te x hål för pedalställ, handbromsspak, växelspak, huvudbromscylinder (två lock) osv.
Övriga ställen tejpas med "blästringstape"/ skyddstape som blästrarna brukar ha.
Hur mycket man än täcker och skyddar så tränger viss mängd sand in ändå.
För att rädda chassinummer kan man punkta en liten plåt ovanpå som enkelt slipas bort efter blästringen.
Tänk på att ta bort all tectyl på plattan och tätningsmassa längs med golvplåtarna.
Bra info, tack för alla svar