1

Hej alla
Lyckades vid bensinpumpsbyte bryta av bakelitpackningen som jag tänkte byta samtidigt.
Nu sitter halva kvar en bit ner.

Nån som har tips på hur man kan få upp den?

Eller kan man sätta tillbaka halvan och köra ändå?
Blir ju inte helt tätt i skarven men hur skulle det påverka?

//Dagge

Post's attachments

SmartSelect_20210228-184752_Gallery.jpg, 230.35 kb, 617 x 659
SmartSelect_20210228-184752_Gallery.jpg 230.35 kb, 150 downloads since 2021-02-28 

2

skruva ner en gängtapp och använd en svetsstång och en draghammare ICQ/bq

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Nicklas skrev:

skruva ner en gängtapp och använd en svetsstång och en draghammare ICQ/bq

Är det inte risk att det kommer ner skräp om man använder gängtapp, eller är det ingen fara?

Tanken att använda den trasiga är inte att rekommendera alls eller?

//Dagge

4

Annars kan du knacka ner den trasiga biten, och låta den ligga i oljetråget. Silen hindrar den att störa...

5 Senaste redigerad av 19610101 (2021-03-01 16:52:48)

Hej,

Gjorde precis samma sak i våras på min, skulle byta packning och så gick den av.

Jag gjorde som föreslås att jag försökte med gängtapp men funka inte för mig, sluta med att den lösa biten åkte ner och där stod man som ett fån.

Jag gav mig dock inte utan lånade en inspektionskamera av en kompis och körde ner i hålet samtidigt som jag hade en ståltråd med en böj på, på något sätt lyckades jag fånga upp den och fick upp biten i hålet.

Jag skulle råda att att prova med gängtapp, funkar det inte så försök hitta något du kan dra upp med om du lyckas kroka under i öppningen.

Jag tycker inte det kändes ok att låta den ligga kvar i motorn då min bit var ca 1,5cm lång men blir det små flisor kvar tror jag motorn tuggar sönder, bakeliten är så pass mjuk ändå.

Lycka till! ICQ/ad

Såhär såg det ut när man höll på...

Post's attachments

20200613_201459.jpg, 179.41 kb, 604 x 806
20200613_201459.jpg 179.41 kb, 143 downloads since 2021-03-01 

20200614_094915.jpg, 109.01 kb, 604 x 806
20200614_094915.jpg 109.01 kb, 137 downloads since 2021-03-01 

20200614_094920.jpg, 101.23 kb, 604 x 806
20200614_094920.jpg 101.23 kb, 141 downloads since 2021-03-01 

6

Om man har blocket isär...
Lägg ett plattjärn (med ett hål för M8 gängstång) över pinnbultarna
Funkar för att få ur bakeliten hel (den på bild ar redan av..)

https://i.imgur.com/f2dw2CM.jpg

7

Tack för förslagen.
Blir att prova till helgen med gängtapp (3/8) kändes som bra storlek. Sen lite brickor och gängstång.
Känns som bästa är att dra så rakt som möjligt utan vridning.

Återkommer med resultatet, förhoppningsvis även en bild på eländesdelen.

//Dagge

8

Jag vet inte vad som händer med mina gamla inlägg men lever i tron att dom finns bevarade på internet. Jag säger det igen GE FAN i BAKELITEN OM DU INTE SKALL RIVA BLOCKET. Hoppas att någon läser detta så vi slipper flera som har samma problem. Att mala ner skit i blocket låter inte som en pangide.

9

Hans Landelius skrev:

Jag vet inte vad som händer med mina gamla inlägg men lever i tron att dom finns bevarade på internet. Jag säger det igen GE FAN i BAKELITEN OM DU INTE SKALL RIVA BLOCKET. Hoppas att någon läser detta så vi slipper flera som har samma problem. Att mala ner skit i blocket låter inte som en pangide.

Problemet i mitt fall är ju att delen nu sitter där den sitter.
Så bort måste den på nått sätt.

Vad har du för förslag?
Har begränsad kunskap och plats för större operationer.

//Dagge

10

Om det vore min motor så skulle jag riva den ta bort biten och byta alla lager och kolla i vilket skick motorn är i. Alla har begränsad kunskap tills dom utvecklar den till obegränsad.

11

Om du nu skall gänga (spån ned i motorn...)
-Fetta in tappen, så fastnar förhoppningsvis spån på den ?

12

mettis skrev:

Om du nu skall gänga (spån ned i motorn...)
-Fetta in tappen, så fastnar förhoppningsvis spån på den ?

Tackar, bra tips

//Dagge

13

Jag vill påstå att eventuellt spån som blir om du borrar eller gängar i en tapp är så pass lite så det inte är farligt för motorn, min åsikt men finns säkert bättre vetande.

Bakeliten är så pass mjuk så den ska inte skada motorn.

14 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-03-04 17:55:16)

Landelius har givetvis rätt.
Men Gängtapp med fett är värt ett försök.
Sen kan du skölja med Fotogen/Lacknafta.

Och fyll på med ny olja, starta upp kör några min.
Byt sen olja och kör vidare..

"ljushuvud"

15

Det som händer med bakeliten är att nosen nedanför fästet i motorn sväller och kommer inte igenom hålet.Att den skulle bli mindre i omkrets för att du gängar den ser jag som högst otroligt. Om den sitter så pass hårt att den inte börjar snurra när du gängar så lär du väl inte kunna dra den uppåt. Börjar den däremot snurra så har du ett nytt problem, du sitter fast med en gängtapp nere i motorn. När jag river motorer så slår jag av nedre delen på bakeliten och oftast får jag knacka upp biten som sitter kvar med ett för ändamålet avsett verktyg. Att det skulle gå att dra upp den när den är gängad håller jag för högst osannolikt. Då borde den ha följt med från början. Alternativet är att bara kncka ner den och spela lite på läppen och hoppas att det löser sig.

16

Mycket troligt att det är som Hans L skriver, att den inte kommer upp eftersom den sitter fast rejält. Har det sedan någon praktisk betydelse om man låter den vara kvar och monterar den gamla överdelen igen?
Ett sätt att undvika att spånor faller ner är att leda in tryckluft i motorn, tex via anslutningen för vevhusventilationsslangen.

17

Det finns garanterat många som åker omkring med en knäckt bakelit, antingen lyckligt ovetandes eller medvetet...
Jag har själv knäckt den och helt enkelt tryckt tillbaks ovandelen igen och kört vidare, det ställde aldrig till problem för mig iaf. Hellre det än att trycka ner resterna i sumpen...

Ett tips när du monterar en ny bakelit är att slipa av lite på "vingarna", bara nått drag med smärjelduk, så det blir nån tiondel tunnare, då fastnar den inte nästa gång den ska upp ICQ/ab
Rätt eller fel, det vet jag inte. Men det funkar för mig iaf  ICQ/bq

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

18

Hans Landelius skrev:

Det som händer med bakeliten är att nosen nedanför fästet i motorn sväller och kommer inte igenom hålet.Att den skulle bli mindre i omkrets för att du gängar den ser jag som högst otroligt. Om den sitter så pass hårt att den inte börjar snurra när du gängar så lär du väl inte kunna dra den uppåt. Börjar den däremot snurra så har du ett nytt problem, du sitter fast med en gängtapp nere i motorn. När jag river motorer så slår jag av nedre delen på bakeliten och oftast får jag knacka upp biten som sitter kvar med ett för ändamålet avsett verktyg. Att det skulle gå att dra upp den när den är gängad håller jag för högst osannolikt. Då borde den ha följt med från början. Alternativet är att bara kncka ner den och spela lite på läppen och hoppas att det löser sig.

Ok, då vet jag lite mer hur det ser ut nere i gömmorna.
Är delen bara till för att styra axeln till bensinpumpen samt att stoppa värmespridning från blocket mot pumpen?

Påverkar det isåfall något att den är av?
Mer än risken att axeln fastnar eller nedersta delen trillar ner när motorn blir varm.

Skall motorn rivas är det mer än jag fixar.
Både vad gäller kompetens men värsta är platsen som inte finns.

//Dagge

19

Har svårt att tro att nedre delen ramlar ner, brukar sitta rejält om den en gång har gått av.

20

Försökte idag att få ut eländet.
Gängtapp funkade inte, spräcker bara bakeliten.
Provade med expander, fick bra fäste men ca 1.5cm kom inte med ut.
Gissa vart den biten tog vägen  ICQ/bh

Hur gör man då nu?
1 Skruvar ihop med ny packning och pump, ny olja och kör?
2 Inser att det troligtvis inte blir nått åkt på länge och jagar nån som kan hjälpa med rivning av motor?

Vad tror ni?

Mvh Dagge

21

Man skulle nästan kunna tro att den blir tjockare av att få en gängtapp nerkörd i sej... då lär den inte åka upp med den på plats. Blir som en plastplugg i ett borrat hål.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

22

Ett gammalt tips då..
Tappa ur all olja, ta bort silen. Sätt en tratt i fördelarhålet, och skölj sen med några liter diesel i rask takt!
Har Du tur så följer biten med ut då  ICQ/ab Alternativt, sätt dit locket, fyll med 5 liter diesel, snabbt bort med locket, och hoppas forsen tar med sig biten ut.

Nej, det är inte farligt..låt sen dieseln rinna ur ordentligt, fyll på olja och se glad ut!

Jag har sköljt mina motorer med diesel på alla mina bilar vid oljebyten de senaste 45 åren, och ingen av dem har skurit  ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

23

Lite svårt att få ur bakeliten på grund av väggen vid kamdrevet  mellan oljesumpen o drev sida   om det inte är små delar

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke