1

Någon som har en krängningshämmare bak till vw  1303s -73.
Någon  föregående ägare till min 1303s  har tagit bort krängningshämmaren
Varför kan man fråga sig. Tyska ingeniörer satte troligen inte dit något
som inte behövdes.
Så nu vill jag återställa bilen i ursprungligt skick.

2

Jag har aldrig sett en 1303, eller någon annan Typ1 med kränghämmare bak som original.
Det som däremot fanns under några är car det så kallade Z-stsget som är en hjälpfjäder. Har dock aldrig funnits på 1303 men fästetena i hjulhus en finns kvar vilket kan få många att tro att något demonterats.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Precis så är det. Fästena finns där och detta fick mig att tro att krängningshämmaren demonterats.
Men är det då så att det inte ska vara någon krängningshämmare på IRS bakvagn?

4

En vanlig ändring på 1302 och 1303 bilar som användes i Rallycross var att krängningshämmaren togs bort framtill och monterades dit bak istället.

5 Senaste redigerad av hof (2021-02-18 19:23:00)

Kjell T skrev:

En vanlig ändring på 1302 och 1303 bilar som användes i Rallycross var att krängningshämmaren togs bort framtill och monterades dit bak istället.

Det kan ju inte stämma. På McPersonframvagnen har krängningshämmaren dubbel uppgift. Den är dessutom ena benet i "nedre "A-armen". Utan denna hänger hjulet löst.

Låter dessutom som en synnerligen vådligt körupplevelse.

Men, det är utmärkt med en bakre IRS krängningshämmare (finns eftermarknads av olika utföranden). Komplettera gärna med en kraftigare främre.
(Det är bara pendelaxlarna som kan ha haft camberkompensatorer (typ Z-stag), aldrig IRS)

(Kanske var det så, de satte dit en grövre främre och använde den överblivna bak??? (mycket "slöjd"))

6

Har byggt om en bil för RC åt en kompis på sent 80-tal på det sättet. För att hålla nedre länkarmen på plats gjordes ett nytt stag  för vardera sidan. Detta var inte den enda bilen som var byggd på det sättet.

7

Aha!

8

Men åter till frågan, behövs det någon krängningshämmare på en IRS bakvagn?

9 Senaste redigerad av hof (2021-02-19 10:26:37)

Det ger en förbättrad stabilitet. Jag är nöjd med min. Har det tillsammans med kraftigare främre på kulbultsframvagn (IRS-konverterad Ghia).

"Behövs" är ett relativt begrepp. Det har åkts miljontals mil med 1303:or utan. Porsche 924, som är en "1303:a med motorn fram", har heller ingen bakre.

Steg 1 i väghållning är fräscha stötdämpare, helst gas. Tror du kan nöja dig där.

10

Tack för informationen. Då kör jag utan.
Det gjorde jag med min 66:a med pendelaxel i 54000 mil och det gick bra .

11

Men nu va.
Nu ska vi inte förväxla olika bakvagnar och olika stabilsatorer.
Vi ska inte blanda frammotorbilar med svansmotorförsedda och inte camberkompensatorer
med kränghämmare.
Jag har kört 1302 med grövre främre (eftermarknads) kränghämmare tillsammans med
eftermarknads bakre kränghämmare, nya bussningar och stötdämpare, och tycker nog att
paketet gjorde susen för väghållningen.
Jämför gärna med 911, svansmotor, . . . kränghämmare . . ?
Men, för att svara på första inlägget: det blir inte det urspungliga skicket, nej.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "