1 Senaste redigerad av Kjell T (2021-01-24 16:27:41)

Undrar vilken innerdiameter som är det optimala i förhållande till ventilstorlek. Skillnad mellan insug och avgas?
Tycker att jag någon gång för länge sedan läst någonstans att innerdiametern skulle vara 0,85 gånger ventiltallrikens diameter, men tvivlar lite på om det är det optimalt, verkar vara något i minsta laget?

2

Menar du under sätet på kontakt ytan  eller skillnaden mellan avgas o insug storlek
Kan man ha 85% av arian på kontakt ytan är det ganska stort hål
På en 35,5 mm är det nästan 32mm
Om det förhållande mellan avgas o insug beror det på storlek på förbränings rum storlek
Om man kan ha förhållande på 1.52 mellan in o ut så är det bra men ofta mycket svårt i verkligheten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Kjell T (2021-01-25 17:49:41)

Exempel om man har en ventil med diameter 40 mm. Vad är då lämplig innerdiamer på sätesringen som skall tillverkas?
Har tillverkat ventilsäten  förr, men det är nu en del år sedan, och blev därför lite osöker.

4

Innerdiameter på säten har mer och göra med vilket material du använder. Har precis tagit bort säten i en 25hk topp och såg att presspassningen låg på 2hundradelar. Kommer inte att funka. Breda säten i jm7 funkar klockrent i vw-toppar sen mirafräser man ner dom med tre vinklar så att den lilla ventilen får en anläggningsyta. Det finns ett otal toppar som snurrar runt mellan olika ägare där sätet är så tunt att värmer du upp toppen på en kokplatta så lossnar stålsätet och det tragiska är att det gör likadant när du mosar på bilen på motorvägen. Det finns ett minimimått på hur brett ett säte skall vara för att presspassningen skall funka sen kan man kona sätet för ventilens storlek.

5

Kjell T skrev:

Exempel om man har en ventil med diameter 40 mm. Vad är då lämplig innerdiamer på sätesringen som skall tillverkas?
Har tillverkat ventilsäten  förr, men det är nu en del år sedan, och blev därför lite osöker.

Som hasse skriver är det lämpligt med en blybrons
Men om man vill tillverka i stål  bör man tänka två gånger vilket stål som funkar med dagenssoppa
42-43 mm är ok mått 
Du behöver mer press passning i stål och det beror på vilket stål man använder i sätes ringen
Så det är jätte svårt att säga på rak arm vad du skall ha  men någonstans runt 15 hundringar
Värm toppen till 100 gc
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Med jm7 sätter jag sätena med 15- 18 hundradelar och dom trillar aldrig ur vid normal användning. Ett problem är att folk vill ha större insugskanal än vad borret tillåter och tunnar ut sätet för större insugsventil. Ej att rekomendera. Tunna säten med dubbla fjädrar rör sig och lossnar efter ett tag eller sjunker och blir otäta. Med dubbla fjädrar sätter jag in breda säten som har mycket gods att vila på + stor presspassning. På 1600 utmanarmotorn är insugssätet så stort att när det här är över kan jag dynga dit en 42mm insugsventil. (om motorn finns kvar dvs.)

7

Enligt vad jag läst i Ludvig Apfelbecks bok "Wege zum Hochleistungs Viertakt-Motoren" skall ett ventilsäte ha ytterdiameter minst 1,2 x innerdiametern och höjden på ventilsätet en femtedel av innerdiametern.
Krympmån rekommenderar han till ytterdiametern / 250. Detta har jag tillämpat många gånger, men det är nu flera år sedan sist. Det har fungerat bra med både JM7 och säten tillverkade i speciellt sätesmaterial som jag köpt som ämnesrör avsett för ändamålet. Det har då varit i aluminium toppar som fått ventilsäten inkrympta med denna krympmån.
Senare år har jag endast bytt säten i en del gjutjärntoppar och då skall det vara mindre krympmån.

Men nu är det småningom igen att göra om ett par toppar till mig själv och det är INNERDIAMETERN på sätet som jag började tvivla på när jag skall ha betydligt större ventiler.
Vanligen brukar jag med Mira fräsa ur i toppen först och därefter svarva ventilsätet för att få rätt krympmån.

8

Tror att det var i Wheels som någon topplocksportare rekommenderade innerdiameter 0,85 x ventiltallriken. Kan det ha varit Grottis?
Kollade på SCATs hemsida, där fanns mått på ventilsäten. Tex för 40mm ventil var sätets inner diameter 36,25mm och det blir då 0,91 gånger ventiltallriken. För ventildiam 37mm var sätet 33,4mm och det blir 0,90. För ventil 33mm var sätet 28,5mm vilket då blir 0,86.