1

Detta förbryllar mig. Är det så att bilar utrustades olika för olika marknader när det gäller vindrutespolningen?

Enligt engelsk instruktionsbok från Januari 1961 finns ingen trycksatt spolarbehållare (1961,första året med spolare som standard). Det satt en gummibälg bakom knappen som pumpade upp vatten från behållare till ruta. Man ska dra ut knappen för att spola. Pumpa med bälgen bakom. Detta fanns tydligen även som tillbehör innan.
Detta var OYO och 1962 försvann gummibälgspumpen och behållaren fick en ventil för att trycksättas.

Enligt den svenska instruktionsboken från Januari 1961 (som kom med min bil) så visas den trycksatta behållaren (påfyllningsventilen syns på bild). Man ska även trycka in knappen för att spola. Öppna ventilen bakom knappen. Dessutom visas slangen för att koppla in på reservhjulet. Något som inte kom som standard i andra länder förrän -68!? Då fick man trycksätta behållaren endast.

Min -61: a är utrustad enligt svensk instruktionsbok. Dock med behållaren bakom reservhjulet, bredvid bromsvätskebehållaren. Är det så att svenska marknaden fick trycksatt behållare direkt? Och även hopkopplingen med reservhjulet?
Men min bil har inte behållaren utanpå reservhjulet upphängd i ståltrådsbygel som visas i instruktionsboken! Den sitter bakom reservhjulet, bredvid bromsvätskebehållaren. Detta ser ut att vara original då de är två hål i karossen för behållarens två piggar under. Hålen ser ut att vara original utstansat/utpressat. Inte något som borrats upp för att eftermontera behållare där. Kan det vara så att instruktionsboken inte hängde med där?

Det känns som att de kan vara specifika lagar i Sverige som styrde detta. Mer risk för slask på rutan i Sverige än andra länder.

Mats

Post's attachments

jan-61-en.JPG, 43.32 kb, 614 x 392
jan-61-en.JPG 43.32 kb, 6 downloads since 2021-01-22 

jan-61-sw.JPG, 47 kb, 502 x 377
jan-61-sw.JPG 47 kb, 4 downloads since 2021-01-22 

2

Möjligen en marknadsanpassning, lika som bakbromsarna någon gång på 70-talet.

3 Senaste redigerad av yogi (2021-02-16 17:05:47)

60 kom den här bälgen för vindrutespolningen. Till 60 har den skruvkopplingar. 61 har den flatstift.
Vattenehållaren har nästan samma form på bubblan både 60 och 61 som senare. Fast utan tryckmekaniken. Är bara ett plastlock med knäppfunktion som lock. Inget skruvlock alltså. Piggarna på undersidan finns på dom behållarna också. Till ghian sitter det en vattenbehållaren uppe på sidan av tanken.
Inte alltid som handböckerna visar rätt.
Har både bubbla och ghia från 60.

4

Min första vw-bubbla var en 61:a, inköpt hos Scaniabilar i Vällingby 13 oktober 1960.
Den hade spolarknappen i vindrutetorkarknappen och vattenbehållaren satt i en trådställning
på reservhjulet med en slang kopplad till ventilen på reservhjulet. Slangen hade en  backventil
för att undvika att reservhjulet skulle tömmas på all luft.

5

Intressant. Men -61 var väl första årsmodellen med vindrutespolning. I och för sig fanns det tidigare men eftermarknad eller VW-option? Kan vi då här ha en -60 med bälg som är option och en -61 med trycksatt system som standard? Då i Sverige eftersom det verkar som att bälgen hängde med även -61 i andra länder?

Vattenbehållaren som hänger på reservhjulet visas ju i manualen. Kanske är denna ersatt på min -61? Men varför alls hänga behållaren på reservhjulet om det fanns en pressning i karossen för den redan -61?

Fortfarande antaganden. Spännande.