Detta förbryllar mig. Är det så att bilar utrustades olika för olika marknader när det gäller vindrutespolningen?
Enligt engelsk instruktionsbok från Januari 1961 finns ingen trycksatt spolarbehållare (1961,första året med spolare som standard). Det satt en gummibälg bakom knappen som pumpade upp vatten från behållare till ruta. Man ska dra ut knappen för att spola. Pumpa med bälgen bakom. Detta fanns tydligen även som tillbehör innan.
Detta var OYO och 1962 försvann gummibälgspumpen och behållaren fick en ventil för att trycksättas.
Enligt den svenska instruktionsboken från Januari 1961 (som kom med min bil) så visas den trycksatta behållaren (påfyllningsventilen syns på bild). Man ska även trycka in knappen för att spola. Öppna ventilen bakom knappen. Dessutom visas slangen för att koppla in på reservhjulet. Något som inte kom som standard i andra länder förrän -68!? Då fick man trycksätta behållaren endast.
Min -61: a är utrustad enligt svensk instruktionsbok. Dock med behållaren bakom reservhjulet, bredvid bromsvätskebehållaren. Är det så att svenska marknaden fick trycksatt behållare direkt? Och även hopkopplingen med reservhjulet?
Men min bil har inte behållaren utanpå reservhjulet upphängd i ståltrådsbygel som visas i instruktionsboken! Den sitter bakom reservhjulet, bredvid bromsvätskebehållaren. Detta ser ut att vara original då de är två hål i karossen för behållarens två piggar under. Hålen ser ut att vara original utstansat/utpressat. Inte något som borrats upp för att eftermontera behållare där. Kan det vara så att instruktionsboken inte hängde med där?
Det känns som att de kan vara specifika lagar i Sverige som styrde detta. Mer risk för slask på rutan i Sverige än andra länder.
Mats