1

Som vi alla vet styrs oljetryck i en VW motor med "reduceringsventil".
Block före 70-talet hade 1 st, som skall hålla 3 bar i maxtryck.
Senare infördes de "dubbelreducerade" med komplement att öppna för oljekylaren "när trycket sjunkit" - just det, vid sjunkande oljetryck, som en varmkörningsfunktion - sedan öppen.
När man , som många av oss, byggt om (trimmat) så har vi "bättre" oljetryck hela tiden.
I min bil har jag 5 bar vid kallstart (max pga av den lilla reduceringsventilen), men vid varm motor 3 bar i 90Km/tim.
Samma som original maxtryck alltså - jag vill shimsa om fjädern som skall stänga (!) för förbicirkulation genom oljekylaren.

Vad har ni andra för tankar om detta ?

2

om Vws fjädrar så sjunker inte trycket med dubbel reduserat
Men eftermarknas så sjunker det ( felaktigt fjäder matrial)
Vill du ha mer tryck så shima
Vi har 1 bar på varje tusenvarv på en trim maskin så man slipper vevlager haveri
Även om vi kör med den på svänghjuls sidan
Ps mät fjärden så den inte bottnar  då kan det bli tryckökning o när blocket blir varmt så sjunker trycket
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag byter fjädern vid svänghjulet till ett hårdare då kan jag hålla 4.5 bar på varm motor.

4

Jag frågade inte om oljetrycket - utan om fjädern som styr (kallstart)flödet till oljekylaren.

"när motorn är kall, öppnar ventilen så oljan inte går igenom oljekylaren"

Då var ju min fråga; När man nu har bra (högre) oljetryck än original, så blir ju funktionen att oljekylaren inte får oljeflödet.
Frågan är ju att shimsa upp fjädern (när kolven är stängd, går oljan till kylaren).

Ingen som funderat på detta ?

5

om jag inte har läst fel så är det 40% till kylaren 
sen har jag för mig 7-8 bar som kylen skall klara av i tryck
Hasse du får rätta mig om jag har fel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Intressant ämne...följer.
Den här tråden kan ge lite info... https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=280293

7

mettis skrev:

Som vi alla vet styrs oljetryck i en VW motor med "reduceringsventil".
Block före 70-talet hade 1 st, som skall hålla 3 bar i maxtryck.
Senare infördes de "dubbelreducerade" med komplement att öppna för oljekylaren "när trycket sjunkit" - just det, vid sjunkande oljetryck, som en varmkörningsfunktion - sedan öppen.
När man , som många av oss, byggt om (trimmat) så har vi "bättre" oljetryck hela tiden.
I min bil har jag 5 bar vid kallstart (max pga av den lilla reduceringsventilen), men vid varm motor 3 bar i 90Km/tim.
Samma som original maxtryck alltså - jag vill shimsa om fjädern som skall stänga (!) för förbicirkulation genom oljekylaren.

Vad har ni andra för tankar om detta ?

Hej, jag har själv funderat på samma som mettis.
Kör själv med 20W50. Orginal doghouse oljekylare, yttre filter men utan yttre kylare.
Oljetempperaturen stiger snabbt vid kallstert och hålls konstant lite under 120 C. Kanske min mätare inte ger exakt värde men ungefär. Uppenbart trycker den tjockare oljan ner ventilen så att oljan går direkt in i huvudkanalen och inte till kylaren. Eftersom temperaturen hålls konstant oberoenda av last, kan man anta att temperaturregleringen nog fungerar, men vid för hög temperatur. Därför ställer jag samma fråga somm mettis, har någon provat med starkare fjäder oller brickor under fjädern?
Bara det blir varmare ute, skall jag som referens prova köra med SAE 30 olja. Då borde rimligtvis tempetaturen skjunka. Skulle dock gärna kunna köra med tjockare olja och funderar därför om någon har erfarenhet av att shimsa om fjädern för att tidigare styra flödet till kylaren. Jag vill ju inte prova med shimms utan att höra sig för.

8

VW1302 Varför kör du ,med 20W-50 olja.

I vårt klimat rekommenderar VW  20w-20.

Inte ens runt ekvatorn rekommenderas 50 olja.

Post's attachments

1302olka.JPG, 141.69 kb, 995 x 711
1302olka.JPG 141.69 kb, 157 downloads since 2021-02-16 

"ljushuvud"

9

Med risk för en väääldigt lång tråd

Jag kör 5w30 helsyntet i min 1300dp och körde mobil1 0w40 i min 1600dp går svalt och fint ICQ/bq

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

10

Och du har naturligtvis en fungerande oljetrycksmätare?

11

Mr 56 skrev:

VW1302 Varför kör du ,med 20W-50 olja.

I vårt klimat rekommenderar VW  20w-20.

Inte ens runt ekvatorn rekommenderas 50 olja.

Det är nog inte hela sanningen. Listan som presenteras avhandlar singelgradeoljor.

Men 20W50 är en multigrade och faktiskt den viskositet som Volkswagen rekommenderar i något senare publikationer.

Post's attachments

20W50.jpg, 131.13 kb, 700 x 1006
20W50.jpg 131.13 kb, 158 downloads since 2021-02-17 

rephandbok.jpg, 108.39 kb, 700 x 1006
rephandbok.jpg 108.39 kb, 154 downloads since 2021-02-17 

12

Tycker en bild behövs för att våra nytillkommna lyssnare ska bli med på banan.
Vi gamlingar kanske kan eller halvglömt...

Post's attachments

Pressure control and relief.png, 833.77 kb, 1342 x 1464
Pressure control and relief.png 833.77 kb, 222 downloads since 2021-02-17 

13

Det kan vara riskfullt att tala om motoroljor och viskositet. Det vill inte ta slut...

Intressant tabell P. postade. Den har jag inte sett förut. Enligt den borde vi använda 20W50 eller 30, åtminstone på sommaren. 10W30 och 10W40 borde inte användas när det är varmare än 10C ! Jag skall i varje fall prova med SAE30 och se var oljetemperaturen hamnar. Ett lite lägre oljetryck på tomgång kan jag vänta mig, men med 20W50 har trycket varit över 1bar som varm och över 3bar som kall, så det borde inte vara ett problem.

Men den ursprungliga frågan kvarstår; har någon justerat oljetemperaturen genom att shimma eller på annat sätt manipulera reglerventilen (vid remskivan)?

Det kanske är möjligt att orginalfjädern (111115421A) har blivit lite slö under de senaste 50 åren... Bilen rullade nämligen av produktionsbandet i Wolfsburg 3 februari och levererades 17 februari 1971 i Helsingfors till min morfar.

14

Jag köpte en sån här för många år sen, men jag kom aldrig för mig att testa den, inte än iaf.

https://vwparts.aircooled.net/Oil-Press … dj-kit.htm

Det borde ju vara lite som att schimsa fjädern, fast enklare.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"