1

Jag provade att shimsa in vippställen.
Hur tight ska det shimsas? Ska det vara spel? Hur mycket isf?
Nu har jag kommit så långt att jag har ytterst lite glapp på nån vippa och nån har ytterst lite anläggning. Jag tänker att det borde vara ok med lite anläggning, det är så lite att vippan inte ramlar tillbaks av sig själv, men kan tryckas tillbaks nästan utan kraft.
Det lilla motståndet borde väl inte spela roll, det är ju betydligt större krafter som verkar på vippan, så det borde vara försumbart. Och sen kommer oljefilmen oxå. Fast det kommer även värme, vad händer då? Vad expanderar mest?

Har ett gäng schims, 0,76mm och 1,52mm. Jag kan såklart slipa ner schismen på ett våtslip papper så det blir lite glapp istället.
Men hur mycket glapp ska jag isf sikta på, på en kall topp, mätt utan stötstänger.

Jag har kört med utväxlade vippor på bultade axlar i många år, då med org fjäderbrickor  ICQ/ad
Det har funkat fint, men nu tänkte jag göra rätt  ICQ/bq

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-02-13 18:58:58)

är det i höjd eller (axielt )sidled
Om det i sidled en tia i spel  eller mindre Jag går ned till 0,05 på den sidan som det inte är last på
I bland får man bearbeta vippor eller klossar för det skall bli rätt mot ventilen
Det är ingen nackdel att ha härdade shims

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Har själv shimsat vippställ.
Skönt att "slippa" de fjädrande brickorna (och "hårpinnarna").
Men jag har aldrig på 40 år sett ngt haveri med original vippställ....
Däremot har min shimsning fråmst syftat till att placera vipparmsskruven "rätt" på ventilskaftet.

4

Tack för svaren.
Micke - ja, jag menar axiellt. Då har jag koll, det får vara tight. Jag skulle gissa att mitt ickespel snabbt blir 0,1mm när motorn har snurrat en stund.

Mettis - ja, det är mycket för att jag vill centrera vippan över ventilen. Det var mest det som avgjorde hur jag schimsade och hur lite spel jag fick på olika ställen 
Nu står vipporna fint mitt över skaften, och glappet är tight. Jag skulle kanske dra isär det igen och slipa fram ett litet glapp?
Jag har förresten lite erfarenhet av rasade org vippställ. I somras rasslade det lite från en av bussens toppar. Det visade sig att en fjäderbricka hade knäckts och ramlat av.

Och för 6-7 år sen var jag hos min syster i Göteborg, då fick jag rycka ut och rädda en dansk bussförare som hade tappat ett hårnålsclips på E6 utanför Liseberg. Vipporna hade börjat kasa av och kärva. Svågern hade en skrotmotor som vi plockade vippstället ifrån, så dansken kom på rull igen  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

På Formel Vee-motorer är det vanligt att vippställen havererar om man inte har skruvade ändar. Oftast så är det fjäderbrickorna som går av även om man använder nya original.

6

lasslo skrev:

Tack för svaren.
Micke - ja, jag menar axiellt. Då har jag koll, det får vara tight. Jag skulle gissa att mitt ickespel snabbt blir 0,1mm när motorn har snurrat en stund.

Mettis - ja, det är mycket för att jag vill centrera vippan över ventilen. Det var mest det som avgjorde hur jag schimsade och hur lite spel jag fick på olika ställen 
Nu står vipporna fint mitt över skaften, och glappet är tight. Jag skulle kanske dra isär det igen och slipa fram ett litet glapp?
Jag har förresten lite erfarenhet av rasade org vippställ. I somras rasslade det lite från en av bussens toppar. Det visade sig att en fjäderbricka hade knäckts och ramlat av.

Och för 6-7 år sen var jag hos min syster i Göteborg, då fick jag rycka ut och rädda en dansk bussförare som hade tappat ett hårnålsclips på E6 utanför Liseberg. Vipporna hade börjat kasa av och kärva. Svågern hade en skrotmotor som vi plockade vippstället ifrån, så dansken kom på rull igen  ICQ/bf

Det vanligaste felet om det går sönder  är för stort  ventil spel  Sen att man har service på oljan Ibland koxsar oljan i vippställen ( det där med kvalitet på olja är också ) 
Att clipset lossar eller går av är förhöga varv eller missad växling eller förhöga tryck ( bytt kam o fjädrar då blir sido lasten stor)
Det man skall kolla på är vippans inre radie mot toppen där är det max last o sämst smörjning ( där ser man ofta skär skador)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag brukar lägga 0,10 på de yttre och 0,15 totalt på de två innre axiellt. Då finns det utrymme för oljan att tränga in plus att det blir tyst.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Vill man få bra smörjning på vipporna kan man med fördel slipa kryssmönster på axeln och hona vipporna invändigt med samma mönster. Hårnålarna kan man naja ihop i öppningen så att dom inte trillar av vid avancerad körning. Byt även till justerskruv med kula så klarar sig ventilskaftet mycket längre. För att få till geometrin med justerskruv med kula bör man slipa bort material på vippan så att man kan skruva in justerskruven mer.

9

Tack för alla svar, nu har jag lite att sikta på.
Hade även ett bra samtal om både schims, avstånd, geometri och smörjning med MH i förmiddags  ICQ/ay
Bra där med tips om smörjning och kanaler Hans.

Skruvar med kula har jag redan och geometrin tyckte jag att jag fick till fint även utan att slipa vippan, men jag kan kanske ta en titt till  ICQ/bs

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

PPRMicke skrev:
lasslo skrev:

Tack för svaren.
Micke - ja, jag menar axiellt. Då har jag koll, det får vara tight. Jag skulle gissa att mitt ickespel snabbt blir 0,1mm när motorn har snurrat en stund.

Mettis - ja, det är mycket för att jag vill centrera vippan över ventilen. Det var mest det som avgjorde hur jag schimsade och hur lite spel jag fick på olika ställen 
Nu står vipporna fint mitt över skaften, och glappet är tight. Jag skulle kanske dra isär det igen och slipa fram ett litet glapp?
Jag har förresten lite erfarenhet av rasade org vippställ. I somras rasslade det lite från en av bussens toppar. Det visade sig att en fjäderbricka hade knäckts och ramlat av.

Och för 6-7 år sen var jag hos min syster i Göteborg, då fick jag rycka ut och rädda en dansk bussförare som hade tappat ett hårnålsclips på E6 utanför Liseberg. Vipporna hade börjat kasa av och kärva. Svågern hade en skrotmotor som vi plockade vippstället ifrån, så dansken kom på rull igen  ICQ/bf

Det vanligaste felet om det går sönder  är för stort  ventil spel  Sen att man har service på oljan Ibland koxsar oljan i vippställen ( det där med kvalitet på olja är också ) 
Att clipset lossar eller går av är förhöga varv eller missad växling eller förhöga tryck ( bytt kam o fjädrar då blir sido lasten stor)
Det man skall kolla på är vippans inre radie mot toppen där är det max last o sämst smörjning ( där ser man ofta skär skador)
/// M

Du ska inte ha vippan mitt över skaftet på ventilen utan lite offset

11

stickan skrev:
PPRMicke skrev:
lasslo skrev:

Tack för svaren.
Micke - ja, jag menar axiellt. Då har jag koll, det får vara tight. Jag skulle gissa att mitt ickespel snabbt blir 0,1mm när motorn har snurrat en stund.

Mettis - ja, det är mycket för att jag vill centrera vippan över ventilen. Det var mest det som avgjorde hur jag schimsade och hur lite spel jag fick på olika ställen 
Nu står vipporna fint mitt över skaften, och glappet är tight. Jag skulle kanske dra isär det igen och slipa fram ett litet glapp?
Jag har förresten lite erfarenhet av rasade org vippställ. I somras rasslade det lite från en av bussens toppar. Det visade sig att en fjäderbricka hade knäckts och ramlat av.

Och för 6-7 år sen var jag hos min syster i Göteborg, då fick jag rycka ut och rädda en dansk bussförare som hade tappat ett hårnålsclips på E6 utanför Liseberg. Vipporna hade börjat kasa av och kärva. Svågern hade en skrotmotor som vi plockade vippstället ifrån, så dansken kom på rull igen  ICQ/bf

Det vanligaste felet om det går sönder  är för stort  ventil spel  Sen att man har service på oljan Ibland koxsar oljan i vippställen ( det där med kvalitet på olja är också ) 
Att clipset lossar eller går av är förhöga varv eller missad växling eller förhöga tryck ( bytt kam o fjädrar då blir sido lasten stor)
Det man skall kolla på är vippans inre radie mot toppen där är det max last o sämst smörjning ( där ser man ofta skär skador)
/// M

Du ska inte ha vippan mitt över skaftet på ventilen utan lite offset

...för att ventilen skall vrida sig lite under gång och ge jämnare förslitning...

12

Sten vW skrev:
stickan skrev:
PPRMicke skrev:

Det vanligaste felet om det går sönder  är för stort  ventil spel  Sen att man har service på oljan Ibland koxsar oljan i vippställen ( det där med kvalitet på olja är också ) 
Att clipset lossar eller går av är förhöga varv eller missad växling eller förhöga tryck ( bytt kam o fjädrar då blir sido lasten stor)
Det man skall kolla på är vippans inre radie mot toppen där är det max last o sämst smörjning ( där ser man ofta skär skador)
/// M

Du ska inte ha vippan mitt över skaftet på ventilen utan lite offset

...för att ventilen skall vrida sig lite under gång och ge jämnare förslitning...

Inte när man har swirvel-feet skruvar.

13

mettis skrev:
Sten vW skrev:
stickan skrev:

Du ska inte ha vippan mitt över skaftet på ventilen utan lite offset

...för att ventilen skall vrida sig lite under gång och ge jämnare förslitning...

Inte när man har swirvel-feet skruvar.

Ventilen flyttar ju på sej ändå och roterar beroende på varvtalet

Vad är livet utan en boxermotor

14

Har tråkig erfarenhet från en vipparmsaxel som jag gjorde om, blev för tätt så att en vippa skar och brast pga av att det inte blev något oljeflöde. När jag senare bytte vippa gjorde jag oljespår i distanserna och därefter var det inga problem.

15

När vipporna havererar är det ofta pga att oljan inte kommer ut och blir för varm och koksar vilket leder till att den skär. På motorer med bra oljetryck kan man göra en liten slitz som pekar mot ventilfjädern och bidrar till att den inte blir för varm. Samma sak händer om vevstaken inte har tillräckligt sidospel så koksar oljan när den blir för varm och bygger upp en koksad yta som leder till haveri.