1 Senaste redigerad av alidhojd (2021-01-03 18:14:42)

Skulle ut med syncron igår och vred på nyckeln men inget hände, spänning i batteri ok.
Kopplade in extra batteriet för säkerhets skull fortfarande inget.
Mätade runt och fick hjälp av sambon med nyckelvridningen, kom till slut fram till att den klickade i solenoiden men ingen ström gick fram till startmotorn...

Kopplade förbi solenoiden och bilen startade direkt, startmotorn är inte mer än 1 år gammal.

bilen startade direkt efter men inte  när jag skulle köra den imorse? tjuvkopplade och körde en 1h i förmiddags, lät den stå i ca 2h sen startade den? orkar inte hålla på, vill att den ska starta varje gång...

Vad göra? något jag ska kolla? bara att köpa ny starmotor?

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

Jag vet inte om detta är samma problem som jag hade på min, men min negativa batterikabel var sliten och pga den höga resistansen gick startmotorn extremt långsamt. Har även hört att det ska sitta en jordkabel som går från växellådan till chassit som ska kunna orsaka samma problem. Du kan alltid testa att kolla detta men tvivlar på att det är det som är problemet.

3

Har haft samma problem på två utav mina T3:or, funkar sämre och sämre ju kallare det är.
Testade med att slå varmvatten på startmotorn så gott jag kom åt och då fungerade den, samma sak hjälpte på bägge!
Ska ta isär och rengöra och smörja upp med fett som tål kyla.

4

Hur gjorde du när du "kopplade" förbi solenoiden?

"ljushuvud"

5

Dra en jord direkt till startmotorn. Sen jag gjorde det har jag aldrig haft något problem.

6

Mr 56 skrev:

Hur gjorde du när du "kopplade" förbi solenoiden?

ingen ström tog sig förbi solenoiden men den slog ut som den skulle så jag använde en 17:snyckel och bryggade över kopplingarna, då snurrade startmotorn!

nu har den extra jord och har inte felat sen dess.

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil