1

Hej, jag har precis lyft av karossen från en bubbla 58, tänkte göra en riktig renovering ICQ/ay

Motorn är borta, i vilken ordning och vad ska jag demontera växelådan för att ta bort den: däck, dämpare, svärd etc, hur hade ni gjort?,  mvh

2

Ta bort ovala luckan under baksätet och lossa bakre skruven vid växelföraren, lossa kopplingsvajer, handbromsvajer efter att bromstrummorna tagits bort, stötdämparna, bromsrören, de tre skruvarna som håller svärden på vardera sidan, de två muttrarna med nyckelvidd 15mm vid främre fästet och de två skruvarna med nyckelvidd 27mm i "gaffelns" bakre ända. nu är växellådan lös. Antar att du redan tidigare lossat startmotorn eller kablarna till den.

3

Tack, skall prova detta till helgen, en annan fråga, någonting har hänt på ena sidan, ena dämparen verkar trasig, så den är helt inne. Och den andra står fullt ute. Enligt tidigare ägare så har man under renovering under 80-talet sänkt ena sidan och sedan har renoveringen stannat upp, när jag ska montera allt tillbaka finns det något bra sätt att "grundinställa" höjden bak?
Alltså kan jag ställa tillbaka allt original så att säga, och hur skall det se ut ICQ/ag, förlåt för konstiga frågor men jag är inte så erfaren av detta men vill gärna lära mig ICQ/ab

4

Testa om länken i denna post fortfarande fungerar. Det är en verkstadshandbok 1953-59 på svenska:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 25#p434025

5

Efter att lossat locket som håller svärdet och torsionsstaven har jag bänt ut svärdet intill torsionsstaven ungefär 10 mm, så att svärdet sprutt ner för bi klacken och därefter iaktagit läget i förhållande till bakre nedre skruvhålet. Ibland dragit en rits i svärdets undre kant i samband med byte av torsionsstavar eller andra ingrepp.
För montering har jag gjort ett verktyg av en VW domkraft.

6

HenrikL skrev:

Testa om länken i denna post fortfarande fungerar. Det är en verkstadshandbok 1953-59 på svenska:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 25#p434025

Den fungerar men är bara på tyska, får försöka hitta en verķstadshandbok:) tack iaf

7

Kjell T skrev:

Efter att lossat locket som håller svärdet och torsionsstaven har jag bänt ut svärdet intill torsionsstaven ungefär 10 mm, så att svärdet sprutt ner för bi klacken och därefter iaktagit läget i förhållande till bakre nedre skruvhålet. Ibland dragit en rits i svärdets undre kant i samband med byte av torsionsstavar eller andra ingrepp.
För montering har jag gjort ett verktyg av en VW domkraft.

Tack för info:) bra info ICQ/ay

8

Ett knep för att montera torsionslocken är att kapa till en lämplig längd gängad stång och sätta i två av skruvhålen. Original skruvar kan vara svåra att få på plats, speciellt om man byter till nya torsionsgummi. Med gängstång och lämpliga muttrar är det mycket lättare att montera locken.

9

En fråga bara, jag fattar inte riktigt det här med att märka på svärden, och problemet är ju också att den ena sidan verkar stå anorlunda än den andra då dem har sänkt ena sidan, som iaf föregående ägare sa, hur ska jag märka den då jag vill ha den likadan som den andra sidan som ej är sänkt, mvh

10

Krikkan skrev:

En fråga bara, jag fattar inte riktigt det här med att märka på svärden, och problemet är ju också att den ena sidan verkar stå anorlunda än den andra då dem har sänkt ena sidan, som iaf föregående ägare sa, hur ska jag märka den då jag vill ha den likadan som den andra sidan som ej är sänkt, mvh

Att märka svärden är för att du har belastat dom åt ett håll   För att slippa sprickor i stålet är man smart om man märker dom
Är man ännu smartare så borrar man ett hål vid dom tre bakre skuvanas infästning så behöver man inte ställa in bakvagnen to in /to ut
Skaffa en bok läs igenom så finns det många smarta tips
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11 Senaste redigerad av Johan W (2021-02-13 18:26:33)

det står nog redan R L på fjädrarna, men märk dom så här så du vet vart du började

http://vw.zenseeker.net/Wheels/TorsionBar.jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage