Jag har ju jobbat lite med karossbytet på min A ford, och framåt jul började kännas lite tråkigt.
Men i Juni 2020 hade jag fått köpa en Baotian scooter av barnbarnet.
Och jag hade en tanke på att bygga mig en Volkspod, då jag sett dom dyka upp under 2019.
Men jag saknade skärmar som jag ville hugga upp, och det var ju inga marknader att åka på under förra året.
Men då jag svarade på en annons om 34hk toppar en mil hemifrån, så åkte jag dit och hämtade dom.
Givetvis blev det en del snack, och då nämde jag att jag ville bygga en Volkspod men saknade framskärmar.
Det har jag sa säljaren av topparna, och dom var jättebilliga :-)
Så När Julen närmade sig ställde jag undan A Forden, och tänkte jag skulle slänga ihop en Volkspod under helgen.
Hur svårt kan det vara?
Jo det kunde det
Ok vi kör lite bilder istället
Här är pärlan som jag köpte, i Juni.

Hade några skärmar med stående lysen, men det kan man ju inte ha.

Nån hade varit före mig och "lagat" elsystemet.

Ställde upp den i uthuset och kollade lite på sladdarna.

Tog ett tag innan jag klurade ut hur det vitala skulle kopplas.

Fick köpa en CDI modul och en förgasare. Kina grejor är billigt.
Sen hoppade den igång.
Så den fick stå i uthuset.

Veckan föra jul hämtade jag in pärlan till garaget.

Rensade bort elsystemet, och lagrade det på en säker plats.

De nyinköpta skärmarna var inte längre än de med stående strålkastare.

Klurade ut vad var vågrätt var på ramen.

Tog fram vrålapan och kapade bort, styrhuvudet.

Sen var det bara att flytta det 30cm närmare motorn.
Då jag kollat lodrätt och vågrätt, så var det hyfsat lätt att malla upp var det skulle sitta.

Då motorfästet är gummiupphängt, fick jag steloperera det då jag satte styrhuvudet i det fästet.

Förstärkre upp infästningen, bättre "safe than sorry".

Då skärmen (karossen) skulle komma nära bakhjulet så steloperade jag fjädringen.

Sen började jag malla upp lite.

Sen fick jag rensa den ena skärmen från underredsmassa.

Värmeblåsare och spackelspade.

Det blev en massa massa, som togs bort.

Fluktade och tejpade upp framskärmen, för kapning.

Den vita skärmen var så rostig att man i princip kunde bryta loss ljuspottan.

Hmm hur ska det här gå till.

Det blev en dip där skärmarna möttes.

Dippen fixades men ett par bitar från det jag kapat bort.

Ok du är det "bara" en dip i skärmkanten :-)

Riktade upp en bit skärmkant på ett special verktyg.

Sen var det bara att svetsa dit.

22 Dec var en kuliss klar, Obd ingen sadel.

Fick runda av framkanten på karossen, som synes fick jag amputerade jag det mesta av lykthuset.

Bensintanken satt ju längs bak, men där fick den inte plats. Så jag vände den 180 Grader.

Sen gjorde jag ett sadelfäste, och justerbara stöd för karossen.

Fick sätta dit en bit plåt så jag kunde borra upp ett hål för sadelstolpen.

Sen var det ju hålet i mitten, jag vände upp och ner på karossen, och riktade upp den mot en träkloss.

Sen gjorde jag ett hål så jag kunde få loss tanklocket, och sen måste handbromshandtaget . och gashandaget kunna föras genom hålet när karossen ska av.

Jag lade igen de gamla hålen för bakljusen, med kopparplåt som jag svetsade mot.
Det är bara att bränna på tills hålet är tilltäppt.

Gjorde ett "huvud" till tändningsnyckeln, i min nya 3D skrivare, men man kan inte lyckas jämt ;-)

Bättre begagnad baklyckta fick fixas till.

Då hålet för strålkastarglaset bytte from fick jag skära loss det och bränna fast det ifgen.

Så här ser den ut idag.

Nu har lusten att jobba med A Forden kommit tillbaka, så nu åker den ut i Boden.
I väntan på bättre väder, så jag kan spackla och slipa, för att sen kladda på lite färg.
Det borde vara vid ungefär samma tid som A forden behöver Grundas och lackas.
Brasklapp: Det här är väldens största fuskjobb så jag har inte lagt energi på att alla svetsar perfekt, ocatt allt ska passa perfekt.
Utan glasfiberspackel får hjälpa mig med grovjobbet.
Jag gjorde det för att få lite avkoppling från A Forden och det funkade ju bra.
'


men jag ser inget ...



