1

Hej, någon som vet var man kan få tag på/köpa en lös startknapp? Jag har sett i USA att man ibland har en lös startknapp med sladdar i som de håller i handen när de testar eller provstartar en motor. Liknar egentligen den ring/larm signal knappen som man i alla fall förr hade på sjukhussängarna.

Sen kommer en följfråga till detta, ni som kan El då kanske, skulle man på något sett kunna koppla in den på en motor, så där provisoriskt, när man håller på att justera osv, istället för att man springer där fram o tillbaka för att provstarta, tex. med krokodil klämmor , typ...

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Varför lös när du kan montera den fast bak i motorutrymmet?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3 Senaste redigerad av michaelth (2014-05-15 11:17:23)

Sätter du den med sådana klämmor som man har på batteriladdare alt "krokodilklämmor" fast det e ju smidigt med en knapp i motor rummet.. Så man kan kolla lite vad som händer vid start... ICQ/ad risken med klämmor e att det blir kontakt där man inte vill....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Jo det finns många risker, en är också att man har växel i.. :-)
Jo jag har och skall montera "fast" startknapp i mina andra race bilar, men jag tänkte att ibland skulle man bara vilja koppla in sig så där extra på en motor och kanske också på en som bara står på en pall och väntar på en kaross...

såg att man gjorde det på en film från USA och tyckte det såg praktiskt ut

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

5

Tobias har en sådan i sitt garage. (Är iofs i min lägenhet nu)
Den är köpt på biltema.
Men hittar ingen på deras sida nu.
Den heter 15-1345 Motor Remote Starter.
Sökr man på remote starter switch så får man massa träffar på bla ebay men vet inte vad man ska söka på för att få svenska resultat

6 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-15 13:26:05)

Jag har en sådan från biltema, den följde även med i deras motor-inställningssats de hade förr. Märket var nog equus (finns att köpa på annat håll). Skulle tro att den utgått pga att nya bilar kanske inte har så stor användning av dessa prylar?

I princip är det bara en återfjädrande brytare och två kablar med "batteriklämmor". Den ena kopplas till + och den andra till solenoiden (50). När man håller in knappen går startmotorn, eller med tändningen på så startar bilen. Borde vara hur enkelt som helst att göra en själv med lämplig fjädrande kontakt, två kablar och två klämmor. Vill man kan man komplettera med en till on/off brytare för tändning att koppla mellan + och tändspolen, så har man även en "remote" att slå på tändningen. Fördel att man beroende på vad man gör kan enbart arbeta startmotor eller slå på tändning. Eller så köper man ett tändningslås, tex biltema 43-076 89,90kr eller från annan återförsäljare ICQ/ad så har man bägge funktionerna i ett. Antingen att ha löst, eller montera fast i motorutrymmet. Känns säkrare om man skall ha det fast monterat, både ur stöldsynpunkt och oavsiktliga skutt framåt när man härjar runt i motorutrymmet av andra orsaker.

7

tanken är också att kunna köra motorn på starten när man skall göra kompressions test eller att man bara vill köra upp oljetrycket innan man startar på riktigt
jag hittade några här i Sverige nu när jag visste vad jag skulle leta efter, så nu får jag se vilken jag får tag på...
återkommer

8

Ja tipsa gärna.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

En strömbrytare, en återfjädrande knapp, lite kabel och några kabelskor är det enda som behövs för att göra en egen.
Jag har en hemmagjord och en köpt( från ett motortestkit) i garaget, har du vägarna förbi så får du gärna låna en ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Lasse, du vet att en sådan sak vill man ha en egen... och verktygs prylgalen som jag är så måste det vara lite klass på den också, men helt klart kan man tillverka den själv och det blir kanske så, den jag hitta var Snap On, men till 700:- så tyckte t.o.m. jag att det var lite i överkant, och den andra från Leisle har jag inte hittat någon som har i Sverige, så det blir kanske en egen knapp med ett snygg designad handtag..:-)

men jag rapporterar tillbaka när jag hittar

11

Jag använde ett 12V-uttag (med lock) som jag satte längst upp till höger. Anslöt kontakterna till startmotorn. Till uttaget passar en vanlig "cigg-plugg" och den anslöt jag med en 1m lång kabel till en återfjädrande tryckknapp. Tack vare kabeln har man ju en viss rörelsefrihet, man kanske vill kolla något under motorn samtidigt som man kör den på startmotorn. När man inte behöver den är det bara att dra ur pluggen o sätta på locket. (Man får förstås se upp så att kabeln inte dras in i fläktremmen eller hamnar emot varma avgasdelar...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Det var en bra ide Stefan F, den skall jag ta med mig till en av mina bilar, helt klart, mycket bra.
Har än så länge inte hunnit med att leta mer efter en startknapp, men det ligger en utskrift på skrivbordet mitt, så att jag blir påmind när det är lita att göra på jobbet.. :-)

13

På en buggy satte jag en gummiklädd återfjädrande tryckströmbrytare direkt i karossen baktill. Kopplades direkt till batteriet och sedan till den extra flatstiftsanslutningen på solenoiden.
Strömbrytaren köpte jag på Jula.
Men tänk på att solenoiden drar en del ström, man måste ha en strömbrytare som iallafall tål 10A.
Biltema har annars en belyst knapp med texten "start" på... Men den är mer avsedd för att monteras i instrumentbrädan.
Rimligtvis, borde man även ha en stoppknapp i motorrummet, nödstopp... Kan enkelt lösas med en brytande tryckströmbrytare som bryter tändspolens försörjning. Det har inte jag... Jag har några gånger ryckt + kabeln till tändspolen varvid den blivit glapp...

Till andra bilar har jag en "knapp" som suttit i ett elskåp, denna är inbyggd i en aluminiumlåda, sedan två långa mjuka kablar med stora krokodilklämmor på i andra ändan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Bra, jo jag fundera också på att själv bygga en sådan nu, med dels en start knapp, men också en stopknapp. Ifall man startar upp motorn också, i första läget var det tänkt som att köra upp oljetryck och inte starta den, men också för att jag ensam skall kontrollera kompressionen i motorn.

Helt klart måste startknappen tåla lite Amp, jag har varit med om att en startknapp (utan relä) brunnit ihop = startmotorras.. :-(

bygga om någon typ av pistolgrepp handtag som jag letar efter för tillfället..

15

Drar upp en gammal tråd.......

Den som vill ha Remote starter finns det här. ICQ/ay  ICQ/bq

https://www.ebay.com/itm/Vintage-5-Blac … 044.m43681