1

Hej alla. Har nu renoverat en 1600 motor på``riktigt`´så att säga med arborrning, invägning av kolvar och stakar samt balansering av hela vevpartiet
original DPtoppar med försiktig portning och polering samt en w-100 kam lite snällt så där. Har på tidigare motorer kört med dubbla solex 32 men ledsnat
då dom precis som Hans Landelius en gång påpekade att dom har en tendens att flöda över. funderar nu på EN förgasare typ en Weber 36/36 eller nåt eller
annat bättre förslag. Blev erbjuden ett slags adapterset för lite och ingenting att montera på originalröret men den såg för jävlig ut och gav mig vibbar av
att ge bränslet en ännu längre väg ut än en original. Vill ha förslag på insug/förgasare enkel som funkar och gärna tips om var man hittar dom. Ni som vet
och har erfarenhet kan denna kombo ge 60-65 hkr?? Inväntar tacksamt svar från folk som provat och har bättre vetskap än jag själv. ICQ/ay

2

Nä... dubbla förgasare gäller!
Sugröret som innebär varvtalsregulatorn (30mm..) är flaskhalsen.
När Typ3 kom, var motortidningarna galna, pga att det gick att köra sönder motorn (övervarvning..)

3

ztadsbudet skrev:

Hej alla. Har nu renoverat en 1600 motor på``riktigt`´så att säga med arborrning, invägning av kolvar och stakar samt balansering av hela vevpartiet
original DPtoppar med försiktig portning och polering samt en w-100 kam lite snällt så där. Har på tidigare motorer kört med dubbla solex 32 men ledsnat
då dom precis som Hans Landelius en gång påpekade att dom har en tendens att flöda över. funderar nu på EN förgasare typ en Weber 36/36 eller nåt eller
annat bättre förslag. Blev erbjuden ett slags adapterset för lite och ingenting att montera på originalröret men den såg för jävlig ut och gav mig vibbar av
att ge bränslet en ännu längre väg ut än en original. Vill ha förslag på insug/förgasare enkel som funkar och gärna tips om var man hittar dom. Ni som vet
och har erfarenhet kan denna kombo ge 60-65 hkr?? Inväntar tacksamt svar från folk som provat och har bättre vetskap än jag själv. ICQ/ay

EN BRA renoverad 1600 ger ofta 55-58 hk som std
Ett bra avgas system och riktigt bestyckad förgasare ligger i närheten  av ditt mål ( då snackar vi inte om billiga system )
Ge fan i kanalena i topparna dom flödar så det räcker till 100 + hk ( om man tror man kan fila vad som helst kan man tappa flödet Har sett så många göra samma misstag och dom blir sämre än dom var men dom fattar inte varför det går sönder )
Där i mot  lämna bort locken till någon som kan göra ett riktigt ventil jobb med Mira ( Niklas Eliasson i Västerås är mycket duktig)
Så får du ett gäng extra
Om man är smart så höjer man kompet till cirka 9 statiskt  o  1.25 vipper plus IDFer så bör du ligga runt 75-80
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

4

Tack jag tar till mig detta och ok då håller jag mig till dubbla får se vad jag hittar som verkar vettigt. ICQ/ay

5

ztadsbudet skrev:

Tack jag tar till mig detta och ok då håller jag mig till dubbla får se vad jag hittar som verkar vettigt. ICQ/ay

Det är så lite
Det där med Dp typ 1  kanalen är det ganska bra tänkt 
Men i ventilsätet är det mycket av flödet ligger i 
Man ta två  saker som kan göra stora skillnader  Att bara slipa in ventilen i ventilsätet då kan man tappa 10 cfm
Men om man fräser sätet och minskar kontaktytan plus att lägga vinkel på undersidan och översidan av kontakt ytan på sätet
kan man finna 10 cfm mer  Så total har man vunnit 20 cfm mot det vad man startade med
Hoppas du har läst trimtråden här på bw
Att byta kam  kanske det kan vara en lösning men en std kam med vippor kan ge mer framför allt med körbarhet
Är man riktigt frän så byter man till utväxlade Gb 1.62 vippor då får man fränare kam än w120 ( om man gillar W kamarna  )
Det största skillnaden är att höja kompet så suger maskin i sig med luft mot vara en luftpump
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar

6

Hmm mer intressant att fundera över det där med 1.62 vippor hade jag aldrig hört talas om innan
men du menar med std kammen då?? w-100 är den inte kompatibel med dessa?

7

Har aldrig snackat om W100  Det är std kamen 
Med hög utväxling blir den vassare än en Wbx 112hk kam
Typ  1.4 eller mer  7,6 x 1.4 = 10,64 mm Med 1,5 =11,4 mm
En w100 (9,73 mm) med 1,1 = 10,70 mm
Skulle tro (vet) dom är mycket trevligare att köra med std kam o vippor
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar