1

Har behov av en bättre begagnad 5-vxl låda till 112i då den nuvarande är väldigt rutten/oxiderad.
Om det så bara är ett bra hus så är jag intresserad.

2

APP? Vanligast i Sverige men oftast i ett bedrövligt skick. Verkar genomgående att man slarvat med oljenivån. Att köpa en "bättre beg." är som grisen i säcken
Har för stunden en sådan vxl. för renovering. Kunden uppgav: "Skjuter backen och #2, får aldrig i #1". Tro f-n det; 5 dl olja och ett axialspel på pinjonglagret på 5 mm(!). #1 och backen höll på att fräsa sig igenom noskonen. Har skaffat en ny stomme, vilket inte var helt lätt och inte dessutom gratis precis...
Är vxl. ok hade jag "penselrenoverat" den, för den läcker ju uppenbarligen inte (den oxiderar/korroderar ju?), eller ännu hellre renoverat vxl. och som jag gör; blästrat huset, och sen ytbehandlat (lackat med etsande grundfärg + top coat, alt. linolja).

3

5-vxl låda #1 gav upp längs vägen, ingen olja pga bortärgade
partier i botten, bytte till en 4-petad.
(Skrotade 2 st sönderoxiderade 5-vxl i samma veva, innanmätet
fick gå vidare som tätstegad 4-vxl (2:an - 5:an).)
Tror tyvärr det börjar bli svårt att hitta fräscha . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Lådan funkar, kan sjunga lite på 1:an.
Problemet är att huset är så anfrätt så öronen uppe som håller slavcylinder har oxiderat sönder.
Mitt uppe på huset är det frätt ett hål.
Noskonen är som ett kex bakom främre stålfästet.

Hur mycket skiljer det i husen mellan 4 och 5vxl?