1

Variant på dagljus

Nuförtiden ska man ju köra med halvljus, även dagtid. Jag har experimenterat lite med en fuskvariant. Kort så har jag bytt parkeringslampan mot en starkare LED-lampa.
Nu finns det  (vad jag vet) ingen som passar direkt. Ett aber är att parkeringslampan sticks in bakifrån. (Kan säkert vara olika mellan modellerna)  Det gör att lampan måste vara smal hela vägen.

Recept:
2 st 12V /1,55W /155 lm G4. Biltema 46-1133
2 st gamla trasiga parkeringslampor. Lampsocklarna behövs.
Lägg lampan i en liten påse och krossa glaset i ett skruvstäd.
Slipa rent i lampsockel med ett lite slipstift i mikroslipen (Dremel, Maxxon...)
Värm bort plusanslutningen med en lödkolv, och skaka/sug/blås bort tennet.
LED-lampan är lite för tjock, så slipa ner den lite med. Ta det varligt, det är någon slags silikonaktigt ingjutning. Kolla ofta mot reflektorn.
Bocka en benet så lågt ut som möjligt, men ändå så mycket att det räcker till periferin.
Borra ett hål i lampsockel, så att det passar det bockade benet. (LEDen innehåller likriktare, så det spelar ingen roll vilket ben man tar.) Nu är det trickigt. LEDen lyser åt två håll. Lägg borrhålet så LEDen kommer att lysa åt vänster och höger (se bilden). Gissar att det blir bäst ljusbild då. Stick in en träpinne i lampsockel, som stöd vid borrningen. Har du inget 1 mm borr, går det att slå hål med något smalt vasst.
Löd på en förlängning på andra LED-benet.
Lös fast LEDen i lampsockel. Ev så får du fila lite.
Klart att prova!

En 5W glödknopp ger uppskattningsvis på sin höjd 50 lm, snarare mindre. Så ledlampan är betydligt starkare.
Funkade fint för mig de få coronamil det blev i somras. Även om ljusbilden kunde vara bättre. En fördel är att bakljusen även är med. Till de finns ju en mängd passande standardLEDar. (Mina har funkat i över 10 år.)

Så spar man ju ström, 3W istället för halvljusets minst 90W (2x 5+40), dvs 87W. 0,1Hk extra vid rödljuset! Eller bränslebesparing på mycket cirka 0,02 l/mil. 

Noteras att denna lösning inte har någon som helst myndighetsvälsignelse.

Lagliga varianter är (som jag kom på):
1. Halvljus
2. Reducerat halvljus, 9V (fan vet vad som gäller för 6V, 4V?)
3. Dimljus
4. Varsellyktor (de gula du minns)
5. Modellspecifika DRL (Daylight Running Light)
Nån Volvo hade visst fått sina positionsljus godkända.
Så, har jag hört ett obekräftat rykte, att vagnar som hade likströmsgenerator som standard, var befriade.

Ja, det var ett sätt. Kanske just du har en favorit?

Post's attachments

dagljus_jfr.png, 607.03 kb, 840 x 548
dagljus_jfr.png 607.03 kb, 2 downloads since 2021-01-06 

Dagljus_LedParkLampa.png, 560.78 kb, 1080 x 424
Dagljus_LedParkLampa.png 560.78 kb, 7 downloads since 2021-01-06 

2

Tackar för en bra guide!