1

Hej alla, skulle byta startmotor på en av bilarna då det bara låter "klick" när man vrider nyckeln. Testade med 12 v och då jobbade startmotorn och efter detta provade jag med 6v och den gick runt några ggr för att sedan bara "klicka" igen...
Tänkte då att det är något med denna startmotor, provade med att knacka lätt på startmotorn med hammare, det hjälpte inte heller.... Detta är en bil som stått massor de senaste 25 åren, rullat mindre än 30 mil totalt.. Startmotorn ser "ny" ut som om den är bytt...
Batteriet är helt nytt.

Har tänkt att byta alla batterikablar o så men tänkte först testa att bara byta startmotorn och testa så den var den som var problemet. Men här stötte jag på patrull....
Hade fått tag i en fungerande 6 v startmotor MEN dreven skiljer i diameter. Se bilderna, den startmotorn som satt på min vw är den som tyvärr har ett skadat öra.
http://cx.zapto.org/albums/album473/aai.sized.jpg
http://cx.zapto.org/albums/album473/aaj.sized.jpg


Hur kan jag lösa detta ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

2

Hur lossar jag denna ??
http://cx.zapto.org/albums/album473/aam.sized.jpg

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

3

har du testat att starta den med en skruvmejsel mellan flatstiftet och plus för att utesluta tändningslåset

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Johan W skrev:

har du testat att starta den med en skruvmejsel mellan flatstiftet och plus för att utesluta tändningslåset

Nej så smart var jag inte  ICQ/ah

Jag lyckades dock slakta båda startmotorerna och flytta över det drevet jag behöver så får vi se, jag ska testa imorgon om jag hinner..
Är det vanligt att tändningslåsen strular ??
http://cx.zapto.org/albums/album473/aan.sized.jpg

Klart..
http://cx.zapto.org/albums/album473/aap.sized.jpg

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

5

Den högra på övre bilden är en 6 V och den vänstra 12 V. Det ser ut som om bussningen som ska sitta i lådan lossnat på den vänstra och sitter på axeln.

6

stickan skrev:

Den högra på övre bilden är en 6 V och den vänstra 12 V. Det ser ut som om bussningen som ska sitta i lådan lossnat på den vänstra och sitter på axeln.

Ok tackar, båda startmotorerna är 6 volt. båda bussningarna finns originalet sitter kvar i lådan...
Då verkar det som om den som renoverade den startmotorn satte dit fel kugg !?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

7

billy skrev:
Johan W skrev:

har du testat att starta den med en skruvmejsel mellan flatstiftet och plus för att utesluta tändningslåset

Är det vanligt att tändningslåsen strular ??

Ja

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Precis samma som min bil. Där har man satt en startknapp istället. 6-voltsystemen är känsliga för spänningsfall, var noga med alla anslutningar. Man kan inte heller använda kablar som är tunnare än de som sitter där från fabrik. Lägre spänning ger högre strömförbrukning. Jag brukar mäta mig fram - före och efter knappar och anslutningar/terminaler för att hitta boven!

9

billy skrev:
stickan skrev:

Den högra på övre bilden är en 6 V och den vänstra 12 V. Det ser ut som om bussningen som ska sitta i lådan lossnat på den vänstra och sitter på axeln.

k tackar, båda startmotorerna är 6 volt. båda bussningarna finns originalet sitter kvar i lådan

Då verkar det som om den som renoverade den startmotorn satte dit fel kugg !?

Om den vänstra startmotorn är 6 v så är den från en 67:a. De hade 6 v men lilla bendixdrevet och svänghjul med 130 kuggar

10

stickan skrev:
billy skrev:
stickan skrev:

Den högra på övre bilden är en 6 V och den vänstra 12 V. Det ser ut som om bussningen som ska sitta i lådan lossnat på den vänstra och sitter på axeln.

k tackar, båda startmotorerna är 6 volt. båda bussningarna finns originalet sitter kvar i lådan

Då verkar det som om den som renoverade den startmotorn satte dit fel kugg !?

Om den vänstra startmotorn är 6 v så är den från en 67:a. De hade 6 v men lilla bendixdrevet och svänghjul med 130 kuggar

Ok tackar där ser man, bra info !
ska försöka ta tag i startmotormonteringen ikväll, återkommer med rapport !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

11

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42996

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Tackar för en bra länk !
Har monterat startmotorn nu och det funkade förstås inte.... ICQ/ab
Ska byta jord och batterikablarna samt så vill jag byta denna röda manöverkabel !?
Den med flatstiftet, se bilden nedan jag kommer ju inte åt den på bilen den verkar dumt dragen, eller vart ska jag leta ? Att jag vill byta den röda kabeln med flatstiftanslutningen är att den verkar risig och lite hård, kommer inte gå bra att kapa ev en bit bara..
http://cx.zapto.org/albums/album473/aau.sized.jpg

Kör man med mejsel så jobbar startmotorn fint !
När jag mätte samt testade samtidigt med nyckeln sjönk volten ner till 4volt, kan det vara tändningslåset då ??

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

13

Ja men prova att sätta en pluskabel på skarven under hastighetsmätaren så det inte är kabeln

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Johan W skrev:

Ja men prova att sätta en pluskabel på skarven under hastighetsmätaren så det inte är kabeln

Du menar om jag drar direkt plus där och bilen startar då så är det den röda kabeln som är skit då eller tändningslås ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

15

billy skrev:
Johan W skrev:

Ja men prova att sätta en pluskabel på skarven under hastighetsmätaren så det inte är kabeln

Du menar om jag drar direkt plus där och bilen startar då så är det den röda kabeln som är skit då eller tändningslås ?

tändningslåset, om den startar då är ju kabeln ok från hastighetsmätaren till startmotorn

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Johan W skrev:
billy skrev:
Johan W skrev:

Ja men prova att sätta en pluskabel på skarven under hastighetsmätaren så det inte är kabeln

Du menar om jag drar direkt plus där och bilen startar då så är det den röda kabeln som är skit då eller tändningslås ?

tändningslåset, om den startar då är ju kabeln ok från hastighetsmätaren till startmotorn

Ok  ICQ/bs  Ska testa det imorgon !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

17

Fick du skakat liv i den ?  De är mång som sitter med samma problem när de gäller 6 voltare att dom inte vill gå igång på första försöket  .. Men om man kollar på tuben så finns de ju folk som sätter ditt startrelä & vips så är livet mycket bättre .. "För allt som finns på tuben är ju sant eller ? ICQ/bn .. CSP har ju denna https://vwcustomspeed.com/produkt/Start … ed-kablage men om de är lösningen på svårstartade bilar de är frågan.
Någon som vet & har testat ? Bifogar tuben länk ..
https://www.youtube.com/watch?v=QDvUphk_yRw

18 Senaste redigerad av HenrikL (2021-01-14 13:22:10)

Googla "hard start relay" så bygger man det enkelt själv för en billig slant. Enormt mycket enklare än att byta tändningslås eller manöverkabeln.

19

Nej har inte hunnit än, jobbat massor. Hoppas jag ska finna tid nästa vecka.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

20

HenrikL skrev:

Googla "hard start relay" så bygger man det enkelt själv för en billig slant. Enormt mycket enklare än att byta tändningslås eller manöverkabeln.

Det ska jag satsa på !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

21

HenrikL skrev:

Googla "hard start relay" så bygger man det enkelt själv för en billig slant. Enormt mycket enklare än att byta tändningslås eller manöverkabeln.

Så nu har jag monterat ett "hard start relay" och starten funkar precis som den skall nu, värsta farten på den ICQ/ab  Troligtvis så hade jag något spänningsfall i tändningslåset.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

22

Vad bra att det fungerar nu!
Annars finns det ett vanligt fel till, det är själva startmotorns ordning i chassit, i bottenplattan.
Jag brukar ofta skruva fast en tjock kabel 30mm2 eller så, med ringkabelsko i en av startmotorns genomgående maskinskruvar, en av dem som man skruvar fast den i växellådan med, anda ändan i samma punkt som jordflätan till batteriminus är skruvad i.
I original skall det finnas jordfläta mellan växellådan och en av dess bärarmar, jag har nog aldrig sett en sådan som är hel, dom brukar vara bortfrätta av vägsalt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

Björn J. skrev:

Vad bra att det fungerar nu!
Annars finns det ett vanligt fel till, det är själva startmotorns ordning i chassit, i bottenplattan.
Jag brukar ofta skruva fast en tjock kabel 30mm2 eller så, med ringkabelsko i en av startmotorns genomgående maskinskruvar, en av dem som man skruvar fast den i växellådan med, anda ändan i samma punkt som jordflätan till batteriminus är skruvad i.
I original skall det finnas jordfläta mellan växellådan och en av dess bärarmar, jag har nog aldrig sett en sådan som är hel, dom brukar vara bortfrätta av vägsalt.


Min jordfläta mellan låda /bärarm var som ny.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)