1

Hej! Varit in och kikat i lite olika trådar här på boxerville och blivit mer och mer sugen på att pröva limma dit bakskärmarna på min VW late bay då den nu står och väntar på bakskärmsbyte. Grunderna med renslipad plåt och att falsa plåten för att få en så jämn yta som möjligt innan man applicerar karosserilimmet har jag förstått. Min fråga till er som utfört detta är om hur/vart ni valt att fixera plåten och lite tips runtomkring detta. Exempelvis föreställer jag mig att det blir svårt att fixera ett profilrör på förarsidan i och med att den inte har någon öppning i jämförelse mot passagerarsidan som har c stolpen vid skjutdörren och tanklocket. Ett alternativ kan ju såklart vara att nita eller skruva fast där det inte går att fixera på annat sätt. Om ni nitar/skruvar, vilket avstånd har ni mellan skruvarna? Lämnar ni kvar skruvarna eller tar ni bort dem efter limmet torkat och fyller igen med lim? Ser själv en fördel rent logiskt att ha kvar dem och spackla över då plåten inte har samma möjligthet att flexa över skarven? Frågorna är somsagt många och om någon skulle kunna hjälpa mig med dessa frågor och eventuellt posta lite bilder vore jag evigt tacksam. Tack på förhand! /Max ICQ/br

2 Senaste redigerad av michaelth (2020-01-14 14:43:01)

Har bara fusk limmat .
tanken är grejerna skall passa väl.magneter över skarven eller finns speciella sugkoppar med hävarm som håller.. sedan antingen en popnit eller plåtskruv i varje kant..ett profilrör kan fördela kraften och hålls in med spännband runt bilen. Som innan allt skall passa bra. Och givetvis provmonterade man allt innan limningen och ser till att ha extra händer..
Aplicera lim på bägge sidor. Limmet brukar innehålla någonsorts distans material så limfogen  blir lagom tjock..
Givetvis varm lokal och låta skiten sitta och härda i fred.

Vwove här på forumet limmar på sitt jobb...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Plåtskruv är smidigt att använda, du kan svetsa igen hålen efteråt.
Annars kan du ta spjärn mot andra sidan inne i bussen / hjulhus och mot en garagevägg- använd lite läkt eller liknande.

Würth´s karosserilim Powerbond är punktsvetsbart- och innehåller små glaspartiklar för att säkerställa nödvändig mängd lim.

Ska appliceras på plåtrent och väl rengjorda ytor- bägge sidor. (Aceton utan olja t ex)

Lycka till.  ICQ/ay

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4

Phileas Fogg skrev:

Plåtskruv är smidigt att använda, du kan svetsa igen hålen efteråt.
Annars kan du ta spjärn mot andra sidan inne i bussen / hjulhus och mot en garagevägg- använd lite läkt eller liknande.

Würth´s karosserilim Powerbond är punktsvetsbart- och innehåller små glaspartiklar för att säkerställa nödvändig mängd lim.

Ska appliceras på plåtrent och väl rengjorda ytor- bägge sidor. (Aceton utan olja t ex)

Lycka till.  ICQ/ay

Finns det någon risk med plåtskruv?
Typ att man har deformerat någon av plåtarna när man drar i plåtskruven så plåten blir vågig eller fel distans?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-01-14 23:07:38)

Ja det gör det alldeles säkert...
Jag använde dock endast plåtskruv i B-stolpens kanal för dörr-gummilisten. Där var det perfekt.

På större plana- raka ytor så lär man ha något styvt mellan- typ en L-profil eller liknande.
Gäller ju att få bra press på bitarna.

Går ju utmärkt att borra hål och använda skruv + mutter och dra ihop ordentligt där man kommer åt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

Phileas Fogg skrev:

Plåtskruv är smidigt att använda, du kan svetsa igen hålen efteråt.
Annars kan du ta spjärn mot andra sidan inne i bussen / hjulhus och mot en garagevägg- använd lite läkt eller liknande.

Würth´s karosserilim Powerbond är punktsvetsbart- och innehåller små glaspartiklar för att säkerställa nödvändig mängd lim.

Ska appliceras på plåtrent och väl rengjorda ytor- bägge sidor. (Aceton utan olja t ex)

Lycka till.  ICQ/ay

Antar att du menar att det går att punktsvetsa med en sk äkta punktsvets och inte med en MIG? Har nämligen ingen punktsvets! Såg även att Power Bonding är temperaturbeständigt ned till - 30, vilket får mig lite fundersam då bilen gärna ska kunna stå förvarad i carport/kallgarage om så behövs uppe i Norrbotten där såna temperaturer inte är ovanliga vinterhalvåret. Om jag fattar det rätt så släpper limmet eller påverkas vid - 30 när det är applicerat på bilen. Någon som vet vad 3M har för referenser i detta avseende? Sökt lite men hittar ingenting! Ge gärna mer tips om ni har!
Väl mött. /Max

7

Att limmet släpper vid -30 kan du glömma....
Då skulle vägarna i Norrland vara fulla med allehanda karossdelar som ramlat av då moderna bilar till stor del är limmade. ICQ/bj   ICQ/ag

De som menas är att lim-patroner och lim som ej till fullo härdat inte ska utsättas för minusgrader.

När du gör jobbet måste du dock hålla till i en uppvärmd lokal.

Och bara för att klargöra en sak.
Svetstänger, tvingar och liknande är naturligtvis att föredra när man pressar ihop delarna.

Det jag beskrev tidigare är bara om det inte går att komma åt med svetstänger.

Post's attachments

SDC15893.JPG, 268.19 kb, 730 x 548
SDC15893.JPG 268.19 kb, 239 downloads since 2020-01-15 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8 Senaste redigerad av Stenbergmax (2020-01-17 13:31:18)

Phileas Fogg skrev:

Att limmet släpper vid -30 kan du glömma....
Då skulle vägarna i Norrland vara fulla med allehanda karossdelar som ramlat av då moderna bilar till stor del är limmade. ICQ/bj   ICQ/ag

De som menas är att lim-patroner och lim som ej till fullo härdat inte ska utsättas för minusgrader.

När du gör jobbet måste du dock hålla till i en uppvärmd lokal.

Och bara för att klargöra en sak.
Svetstänger, tvingar och liknande är naturligtvis att föredra när man pressar ihop delarna.

Det jag beskrev tidigare är bara om det inte går att komma åt med svetstänger.

Tack för svar! Frågan kan tyckas vara dum men ville bara vara på den säkra sidan   ICQ/ah  ICQ/bj går det dock att svetsa igen hålen med Mig-Svets? Beskrivs på en del forum att limmet släpper på en viss yta runt om man gör detta? Bör ju gå att slipa ner huvudet på skruven om inte annat alternativt fylla igen med limm?

9

Vad rekommenderar ni för spackel/metod för att undvika att en skugga uppstår vid skarven?

10

glasfiber är ju oftast bra över falsade skarvar.. eller att man lägger dom på lämpliga ställen där man inte tänker på skarven. typ nära veck och naturliga skarvar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Det går att svetsa igen små hål efter limning , blås / kyl ner svetspunkten med tryckluft är bästa sättet.
Du får naturligtvis fila / skrapa bort ev överflöd av lim / limrester så det är plåtrent där du ska svetsa.

Ett spackel som är riktigt riktigt bra är Würths tennersättning.

2K Epoxy tennersättning--Egenskaper
---------------
God fyllnadsförmåga
Hög kemikaliebeständighet
Inga sjunkningar efter härdning
God rörelseupptagningsförmåga
Blyfri
Slipbar
Överlackeringsbar



Produktbeskrivning
Högkvalitativt 2K epoxispackel för utjämning av nivåskillnader efter reparationsarbeten. Lämpar sig väl till aluminium, stål samt förzinkade ytor. Produkten har en mycket god vidhäftningsförmåga och minimal sjunkning samt en mycket god tätande förmåga. Härdningstiden kan påskyndas med IR tork, 20-30 minuter vid +60°C. Slipa och rengör området som skall spacklas. Säkerställ att inga ofullständigt härdade lackprodukter finns inom spackelområdet.

Användningsområde
Används som miljö/arbetsmiljövänligt alternativ till tennspackling vid karosserireparationer. Lämplig som grundspackel över t.ex. skarvar eller där det behövs fyllas mer än vid normal spackling. Tidsbesparande då det ej behövs någon extra demontering för att säkra arbetet med öppen låga som vid traditionell tennspackling.

Post's attachments

Wurth tennersättning.jpg, 30.43 kb, 868 x 651
Wurth tennersättning.jpg 30.43 kb, 235 downloads since 2020-01-17 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12 Senaste redigerad av Marantz (2020-12-30 20:00:53)

Varför riskera limmet med svetsning? Plus risk för att plåten slår sig. Finns en anledning till varför man limmar. Se till att du har mothåll och ge attan i skruvhål.

13

Jag gjorde så att jag använde skruvar / nitar som jag sen borrade ur och limmade igen hålen med och blev väldigt nöjd över resultatet. Nästan spikrakt - kan tänka mig att ytterst lite spackel lär behövas. Mycket har hänt på projektet. Den är snart redo att skickas iväg för slipning och lack så jag tänkte framöver lägga upp lite bilder i projekttråden jag har här på forumet. Tack så mycket för era tips!

14

Jag har limmat högersidans bakskärm och där gick det bra att komma åt med tvingar och annat. Nu när jafg skall göra vänstersidan ser jag att det blir knepigare. Skruvade du mothållen eller hur gjorde du?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

15

Jag använde inget mothåll utan borrade hål i den nya panelen först med 5 cm mellanrum där falsen skulle ligga och passade in den nya panelen med 2 självborrande plåtskruvar mot bakhörnet och lodrätt/vågrätt på karossen i falsen. Borrade därefter hål i samma storlek som popnitarna i falsen genom den nya panelen (3,20mm i mitt fall) och utförde därefter limjobbet enligt rekommendationer härifrån - plåtrent på det som ska limmas på panel och fals/kaross och se till att det är väldigt rent med exempelvis silicon remover eller bräkleen. Applicera limmet på både panel/ fals och kant och sedan skruva/nita. Använde svetstänger av varierande storlek för att fästa panelen mot hjulhuskanten. Lät det härda ett dygn och borrade efteråt ut nitarna/ tog bort skruvarna och limmade igen hålen.

16

Använder du plåtskruvar så ta bort dem efter att limmet härdat fasa hålen och fyll med lim.
Det går att svetsa men värmen kommer att förstöra limmet, har för mig att rekommendationen är 20mm avstånd till lim vid mig svetsning.
Samt att isosyanater frigörs från limmet vid svetsning och det är inte nyttigt att dra i sig.