1 Senaste redigerad av 19610101 (2021-01-02 15:16:43)

Hej,

Rutgummilisten (framruta)på min 61a är snart ett minne blott, den är så torr och sprucken så räcker att blåsa på den så blir det pulver.

Någon som kan tipsa på hur man enklast byter och man ska tänka på?

/Robert

2

Skär den gamla listen/list-läppen, runt om, från insidan, c:a 10-12 mm från kanten. Tryck ut rutan, framåt.
När du ändå skall byta listen (fr. -61), överväg om du inte skall skaffa en ny framruta... En ny ruta (utan stenskott/hack) är en fröjd!!
Innan du kastar dig över monteringen av den nya listen/rutan är det lämpligt att kolla hur det ser ut under den gamla listen/där rutan har suttit. Det är inte helt ovanligt att du behöver skrapa rent/måla och ibland rostlaga, speciellt i de nedre hörnorna.
Montering görs genom att montera (den nya) gummilisten på rutan, med kromlist(!), om du nu har/skall ha en sådan. Lägg "ett lagom snöre" (gärna insmort i vaselin) i spåret. Se till att ändarna av snöret korsar varandra, lägg rutan i ramen /rut-hålet, med snör-ändarna (korsade) in i bilen. Ta hjälp av en kompis som kan trycka på rutan, medan du drar i snöret och får "gummiläppen" att komma in på insidan. Se till att kompisen inte glömmer att också trycka motsatt sidan som du drar in läppen (rutan vill annars krypa ut motsatt sida du arbetar). Vill du vara riktigt snäll mot gummilisten (och förenkla monteringen); använd/spraya såpvatten (eller vaselin) på gummilisten/rut-ramen. "Tappar" du gummiläppen/den inte kommer över plåtkanten, går det att hämta upp "missen" med en flat skruvmejsel, gärna med vaselin på spetsen. Sen kan du fortsätta med snöret....
Detta är ett enkelt jobb som inte behöver ta mer än 1/2-timme, ... om det inte finns rost att hantera.... ICQ/af

3

MH skrev:

Skär den gamla listen/list-läppen, runt om, från insidan, c:a 10-12 mm från kanten. Tryck ut rutan, framåt.
När du ändå skall byta listen (fr. -61), överväg om du inte skall skaffa en ny framruta... En ny ruta (utan stenskott/hack) är en fröjd!!
Innan du kastar dig över monteringen av den nya listen/rutan är det lämpligt att kolla hur det ser ut under den gamla listen/där rutan har suttit. Det är inte helt ovanligt att du behöver skrapa rent/måla och ibland rostlaga, speciellt i de nedre hörnorna.
Montering görs genom att montera (den nya) gummilisten på rutan, med kromlist(!), om du nu har/skall ha en sådan. Lägg "ett lagom snöre" (gärna insmort i vaselin) i spåret. Se till att ändarna av snöret korsar varandra, lägg rutan i ramen /rut-hålet, med snör-ändarna (korsade) in i bilen. Ta hjälp av en kompis som kan trycka på rutan, medan du drar i snöret och får "gummiläppen" att komma in på insidan. Se till att kompisen inte glömmer att också trycka motsatt sidan som du drar in läppen (rutan vill annars krypa ut motsatt sida du arbetar). Vill du vara riktigt snäll mot gummilisten (och förenkla monteringen); använd/spraya såpvatten (eller vaselin) på gummilisten/rut-ramen. "Tappar" du gummiläppen/den inte kommer över plåtkanten, går det att hämta upp "missen" med en flat skruvmejsel, gärna med vaselin på spetsen. Sen kan du fortsätta med snöret....
Detta är ett enkelt jobb som inte behöver ta mer än 1/2-timme, ... om det inte finns rost att hantera.... ICQ/af


Ok, Det finns,lite synlig rost i hörnet som du beskrev så det är nog läge att kika på det, eftersom man är normalhändig så kanske man klarar det då ICQ/ay Tack!

4

Nästa fråga, tips på bra leverantör av rutor på nätet? Alla skickar inte vilket gör att dom går bort.

Custom speed parts bra?

5

Kolla med veterania tror jag dom heter , bruka kunna lev rutor. Till våra bubblor
http://veterania.se/wp/volkswagen-vw/

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

Hej , ville ha en grön fram m/grön rand uppe til en 65à . Tog lite tid men C&Speed fixade detta med ICQ/ab

Mvh/E

JETech , S. Halland

7

kisavw skrev:

Kolla med veterania tror jag dom heter , bruka kunna lev rutor. Till våra bubblor
http://veterania.se/wp/volkswagen-vw/

Tack, ska höra med dom!