1 Senaste redigerad av billy (2020-10-06 14:20:17)

Hej se bilder, går detta att fixa eller är det bara att skrota karossen?
Byta tak kanske ? Hur svårt är det, kan tänka mej att det är massor av mätning ?

http://cx.zapto.org/albums/album471/aao.sized.jpg

http://cx.zapto.org/albums/album471/aap.sized.jpg

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-10-06 14:59:29)

Det är inet jättelätt.
Men det går att fixa.
Först måst man sätta ambitionsnivån.
Ska det vara perfekt utan nått spackel?¨
Eller funkar det med lite spackel.

Jag skulle ta en domkraft sätta den inuti bilen och en 2tum2 regel, och trycka mot vecket i taket, på några ställen.
För att se hur mycket som går tillbaka.
Man kan bli överraskad.
Funkar det hyfsat så är det nog några timmar med hammare och mothåll, för att ta småbucklorna.

Jag vet inte hur händig du är med svets, men visst kan man byta främre delen på taket om man har en donator.
Men det är inget lätt jobb det heller. För att inte  tala om ett helt takbyte.

Jag bankade ut den här bucklan på min Tudor, det tog sin lilla tid men blev rätt bra tycker jag (bara lite Spackel).

Post's attachments

190.jpg, 255.17 kb, 961 x 768
190.jpg 255.17 kb, 221 downloads since 2020-10-06 

DSC07772b (Medium).JPG, 279.54 kb, 768 x 1124
DSC07772b (Medium).JPG 279.54 kb, 215 downloads since 2020-10-06 

"ljushuvud"

3

Wow det blev snyggt, är definitivt ingen proffssvetsare men jag har svets iaf.
Rutan är ju körd pga spänningar från a stolpen. Blir sugen och testa iaf för o se hur det går, skadan är ju redan där så att säga..
Annars karossbyte !?

Någon som har en ok kaross 1965 ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

4

Kan inte vara någon omöjlig uppgift att rikta sedan du lossat på takklädsel. Forma till en 4"x4" med sågen så att den får ungefärliga formen efter taket och tryck med domkraft eller motsvarande. Glöm INTE att också lägga en plankbit, tex 2 x 6 på golvet.

5

Kjell T skrev:

Kan inte vara någon omöjlig uppgift att rikta sedan du lossat på takklädsel. Forma till en 4"x4" med sågen så att den får ungefärliga formen efter taket och tryck med domkraft eller motsvarande. Glöm INTE att också lägga en plankbit, tex 2 x 6 på golvet.

Tackar bra tips !!

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

6

Ta ur stolarna, och lägg en regel på tvären över, och stoppa i bitar mellan så kraften hamnar på trösklarna och centralramen i mitten.
Sen kan du trycka upp taket med hjälp av en sån här Biltema domkraft för 99kr
https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/15222/1

Försök inte ta allt på en gång utan gå från höger till vänster.

Annars kan du försöka få ta i ett soltak, så blir det inte så mycket att byta i framkant ;-)
Karossbyte verkar overkill.

"ljushuvud"

7

Det kan vara ide att ta lite i taget, men då skulle jag rekommendera bakifrån framåt, eller tvärtom. Inte börja mitt i vecket. Det är inte så bra att få plåten ännu mera sträckt. Trösklarna vill du knappast ha tillplattade och då kan det vara bra att också ta stöd från så många punkter som möjligt, och då är det centralramen en stabil punkt och plankbitar mot golvet och trösklar.
I stället för domkraft är de enklare med en karosseripress. Brukar finnas billiga på Biltema, Jula eller någon motsvarande butik.

8

Vad det gäller riktlinjer för att rikta plåt är att man skall tillföra lika mycket kraft på motstående sida där krockkraftent kom ifrån.
Dock är det smart att ta det i omgångar.

I det här fallet är det vecket som ställer till det, och skulle man försöka rikta vid sidorna så sträcker man plåten ännu mer.
Så det är vecket man ska koncentrera sig på i första hand, och försöka skjuta det uppåt försiktig.
Då kommer vindruta att åka framåt och plåten återta sin form, i princip.
Dock får man nog ta det sista på vecket med hammare och mothåll, många lätta slag gör det.

Har svårt att tro att tröskellåda skulle plattas till om man tar det i omgångar, och har brädor i stöd mot dom.

Och den domkraft jag visade är inget annat än en kort porta power (riktsats)
Och så sprara man 1100 kr
Finessen med porta power  är att om det är trångt så kan man pumpa en bit ifrån, och det kan ju vara bra.
Men i detta fallt lär det finnas gott om plats vid golvet.

Och jag tror du blir förvånad hur lite kraft som behövs, vi pratar ju tunnplåt.
Jag har riktat flera fokrace tak genom att trycka med handen på undersidan, men då finns det inga skarpa veck i de taken.

Men en portapower är bra inte tu tal om det.

"ljushuvud"

9

Går dörrarna att öppna ?

Det som är viktigast att få med sig är de ställen som är styvast / hårdast.
Dvs de ställen där det är dubbelplåt som dropplisten och innertakets plåtkanter.
För att få stil på dropplisten och innetakets sidor i plåt behöver du eventuellt behöva kapa upp en lucka.
Dels för att släppa på spänningar men också för att komma åt att rikta från insidan.

Ta ner innertaket först och sedan bör du trycka diagonalt för att rikta upp de styvaste delarna.
Kolla hur dörrarna passar och öppnar & stänger.
Efter det kan du ägna dig den "mjuka" delen av taket / bucklan.

Post's attachments

VW innertak x.jpg, 224.66 kb, 1280 x 853
VW innertak x.jpg 224.66 kb, 212 downloads since 2020-10-07 

vw typ1 1967.jpg, 356.81 kb, 1200 x 900
vw typ1 1967.jpg 356.81 kb, 203 downloads since 2020-10-07 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10

Har skaffat en liknande domkraft att trycka med, kommer givetvis försöka efter alla fina tips här.

Dörrarna är lite tröga att öppna, känns lite som om de stukar neråt lite i bakkant..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Morris 1100 -65

11

Lite nyfiken på hur det gick.