1

En liten tanke kring olja på strippen:
Problemet med olja från vw motorer, av olika anledningar, på strippen är knappast nytt. På SCC krävs oljeuppsamlingslåt under motorn vilket spar massor av arbeten för saneringsfolket men framförallt ger det ju längre körtid. Även färre avbrutna elimineringar o finaler.
För två år sedan knäckte jag till en plåt pga/tack vare SCC och den har fått hänga med sedan dess och man blir förvånad hur mycket en tät motor läcker... Visst, om man gör ett totalskott uppe vid mål löser inte plåten hela prolemet men den lär iaf fånga upp en hel del som annars måste saneras från banan med långa stopp som följd. Ingen vill ju ha stopp pga oljesanering men förr eller senare händer det. Varför inte fler arrangörer kräver en oljeuppsamlingsplåt är för mig en gåta....
Om man har byggt en hel bil + låda + motor så borde man ju även kunna bocka till en plåt under motorn?
Kanske en frivillig regel från 12 sek?? Hur ser ni andra på saken?

2

Håller med, det skulle spara mycket tid och erbjuda förarna mer körning samt att tätare race lockar publiken till läktaren, hur kul är det att se en saneringsbil var tredje race? Jag bockade till en blöja att ha under min motor av vanlig svartplåt för några hundringar, inge svårt alls och inte särskilt tidskrävande heller.

3

om du tänker på helgens händelser så har personen ifråga en sån plåt/balja

4

buggyjanne skrev:

En liten tanke kring olja på strippen:
Problemet med olja från vw motorer, av olika anledningar, på strippen är knappast nytt. På SCC krävs oljeuppsamlingslåt under motorn vilket spar massor av arbeten för saneringsfolket men framförallt ger det ju längre körtid. Även färre avbrutna elimineringar o finaler.
För två år sedan knäckte jag till en plåt pga/tack vare SCC och den har fått hänga med sedan dess och man blir förvånad hur mycket en tät motor läcker... Visst, om man gör ett totalskott uppe vid mål löser inte plåten hela prolemet men den lär iaf fånga upp en hel del som annars måste saneras från banan med långa stopp som följd. Ingen vill ju ha stopp pga oljesanering men förr eller senare händer det. Varför inte fler arrangörer kräver en oljeuppsamlingsplåt är för mig en gåta....
Om man har byggt en hel bil + låda + motor så borde man ju även kunna bocka till en plåt under motorn?
Kanske en frivillig regel från 12 sek?? Hur ser ni andra på saken?

Hej Janne
Grattis till PB
I norge kräver  norska bilsportförbundet att bilar som går snabbare än 12sek uppsamlingskärl /blöja
Om du kollar i sbf,s regelverk så rekommenderar man blöja/öppsamlings kärl
Jag tror att ni körde under SVA eller vad dom heter som fredrik skoghag har startart
Om du kollar så har dom inget regelverk om miljö typ spilla olja på banan
Jag tycker att det är superbra att du tarupp detta problem
För jag råkade ut för detta  på bugrun 2009 som aldrig blev slutkört pågrund av att man inte hadde med sig saneringsmedel för att suga upp
oljan
Min personliga åsikt är att dom inte är tillräkligt seriösa att hålla på med dragracing på ett säkert sätt
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Felet är att det är många inkl mig(ska göras om i vinter) som har blöja som bara täcker blocket inte topparna
Olje läckaget på brc kom från ventil kåporna vad jag har hört?

6

Vore kalas om någon kunde slänga upp lite bilder på hur en sådan bör se ut. hur man fäster den på bästa vis och lite allmän info.

7

Tackar Micke! Det blev en överraskande bra helg!
Jag vill börja med att förtydliga att jag genom att ta upp ämnet inte är ute efter att "hänga" någon. Jag började köra dragracing för exakt 20 år sedan med min buggy och det är väldigt få av alla de tävlingar som jag kört som det inte varit någon form av sanering på...
Jag anser att det åligger ett ansvar hos oss förare att förhindra oljeutsläpp. Inte minst för vår egen del...
Ibland är det ren otur som som ställer till det men inte sällan rent slarv eller okunskap. Oavsett så blir det lika tråkigt varje gång.
Det är heller inte bara tråkigt med oljeutsläpp. Olja är som bekant halt och det finns en rätt viktig säkerhetsaspekt i det hela!
Frågan är hur en plåt under motorn ska vara utformad för att fungera på allra bästa sätt? I norska regelverket finns det beskrivet men det kanske går att göra ännu bättre? Där står också att man ska ha oljeabsorberande matta i tråget.
Min egen plåt är 800 mm bred, 600 mm lång och har 50 mm höga kanter (kanske ska vara ännu högre?)och 2 mattor brevid varandra som passar klockrent från Swedol. Plåten täcker hela motorn + att den går en bit bakom.
Olja som droppar/rinner när man kör faller ju, beroende på bilens hastighet, i olika vinkel snett bakåt. Troligen bör även den främre och bakre kanten på plåten vara knäckt i mer än 90 grader, kanske 120 grader, för då fungerar dom samtdigt som skalpskydd.

8

Bra tankar kring detta.
Vore det inte en god affärsidé för någon att ta fram ett sådant tråg av universaltyp som går att anpassa till de flesta motorer?

Finns det inte färdiga "blöjor" att spänna upp under motorerna med resårband eller liknande så att de enkelt kan plockas av efter en repa (för kylningens skull)?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

9

Jag är inte ute efter någon affärsidé men jag jobbar på ett företag som inte gör annat än stansar o knäcker plåtar.
Om intresse finns så kan jag kika lite på hur man skulle kunna utforma en balja så den går att hänga upp under motorn (Ibland med enkel handpåläggning) och med någon form av snabbinfästning så man enkelt kan ta ner den vid service.

10

Lurv skrev:

Vore kalas om någon kunde slänga upp lite bilder på hur en sådan bör se ut. hur man fäster den på bästa vis och lite allmän info.

Så ser mitt uppsammlingskärl ut som är i glasfiber/kolfiber
Kärlet passar både typ1 och wbx
Jag har kvar formen som du kan låna om du vill eller kan jag göra några i höst
//// Micke

Post's attachments

Bild0003.jpg, 558.86 kb, 1200 x 1600
Bild0003.jpg 558.86 kb, 302 downloads since 2011-08-31 

Bild0004.jpg, 492.68 kb, 1200 x 1600
Bild0004.jpg 492.68 kb, 262 downloads since 2011-08-31 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Hur sitter det fast?

12

Lurv skrev:

Hur sitter det fast?

Hej
Om du tittar på undre bilden så sitter den med en insex (m8)på varje sida  och en under oljepumpen
så det skall vara lätt att ta loss ( det tar cirka 2-3min ) ICQ/ab
Jag är på gång med modifiera så man släpper kärlet genom att lossa tre duzar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f349711bffd9678b4131e03d645cf399.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

13 Senaste redigerad av vwove (2012-11-29 17:58:13)

denna finns att köpa i usa en blöja för vw

Post's attachments

EnginediaperbyFastbackoncallookJohn.jpg, 62.86 kb,  x
EnginediaperbyFastbackoncallookJohn.jpg 62.86 kb, 4 downloads since 2012-11-29 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

14

Ser riktigt bra ut! Vad köper man den och vilka pengar handlar det om?

15

Inte så bra om man fortfarande vill ha kylning på motorn  ICQ/ad

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

16

Jag kan bara hålla med Macke om tanken med dålig kylning, MEN, en liknande "plåtblöja" eller "kolfiberblöja" som följer motorn på samma sätt som "mjukblöjan" på Oves bild hade ju varit intressant!! Jag bygger bil för fullt och hinner inte utveckla ngn prototyp. Någon som har sin bil iordning redan och hinner titta på detta? Tror inte att det skulle vara svårt att få avsättning för en sådan mot en vettig peng - då skulle vi alla hjälpa alla om vi skaffade sådana!!
ICQ/af
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

17

på den typen av race motor är kylning nog inget problem på en gatmotor då kanske något mindre race aktigt passar bättre

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

18

Ja tror leif nyström har en liknade blöja

19

Onedecadelater skrev:

Jag kan bara hålla med Macke om tanken med dålig kylning, MEN, en liknande "plåtblöja" eller "kolfiberblöja" som följer motorn på samma sätt som "mjukblöjan" på Oves bild hade ju varit intressant!! Jag bygger bil för fullt och hinner inte utveckla ngn prototyp. Någon som har sin bil iordning redan och hinner titta på detta? Tror inte att det skulle vara svårt att få avsättning för en sådan mot en vettig peng - då skulle vi alla hjälpa alla om vi skaffade sådana!!
ICQ/af
Johan

yup ser ut som kylningen blockas hårt.... det ser dessutom ut som den inte går att montera om man har fläktkåpan på....
så den går bort på en streetbil som ibland skall ut på strippen,......

men en plast / plåt / kolfiber balja under som man enkelt kan hänga på om man ska ut på strippen skulle jag iaf vara intressent på ICQ/ad

East du är ju grym på alu svetsen ICQ/ad lite produkt utveckling kanske ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

20

Lyfter tråden....

Gärna fler tips och bilder på tråg/blöja under motorn ?

Jag vill gärna fixa till något, och kan man spara tid och "kopiera" någon så vore det välkommet.
Har tankar på att spänna upp (naja?) 5cm tjock skumgummi under motorn, men det blåser ju lite oxå...... Default/hmm

21

Jeg mener å huske at tråget skal vel ha minimum 5cm kanter og nok volum å holde på all olje hvis det skulle være behov for det. Jeg har laget et tråg i alu som er bredt nok til å dekke ventildekslene og som går langt nok frem slik at det dekker drivakselmansjettene. Jeg fester tråget fremme i mid mount for girkassen og i bakkant har jeg laget et feste i den bakerste/nederste blokkskjøten. Hvis du er inne på Ultimate forumet så finner du en rekke bilder der og jeg liker godt det nye tråget til Mr Lawless: http://ultimateaircooled.com/simplemach … 1.660.html

-BB-

22

Kan inte logga in - kan du få fram några bilder. Jag kommer att försöka ta fram en vettig prototyp så gott jag hinner!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

23

BeetleBug skrev:

Hvis du er inne på Ultimate forumet så finner du en rekke bilder der og jeg liker godt det nye tråget til Mr Lawless: http://ultimateaircooled.com/simplemach … 1.660.html

-BB-

Ganska omständigt att regga sig...(tar tid att vänta på 2 st mail!)
Kan du inte bara länka bilderna ?

24

Her er noen bilder:

http://www.raceinfo.no/temp/tråg.jpg

http://www.raceinfo.no/temp/Tråg2.jpg

http://www.raceinfo.no/temp/Tråg3.jpg

http://www.raceinfo.no/temp/Tråg5.jpg

-BB-

25

Översta bilden fattar jag inte riktigt...

Men tråget i al på nästa bild ser skitbra ut - vill ha!
Ser ut som det hänger i 4 st Dzus på sidorna på, verkar smidigt.
Undrar hur de fästena under topparna ser ut...?-)
Kanske skulle man skruva dit någon plåtremsa bultad i avgaspinnarna med Dzus-fjädrarna i.......