1 Senaste redigerad av ako483474 (2020-11-26 14:46:04)

Den här bilden dyker ofta upp https://boxerville.se/forum/misc.php?ac … tr=10640f2  på bl.a Pintherest.

Är det en befintlig ohttps://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=73368&download=1ch serieproducerad bil eller är det ett hobby/hembygge?

Post's attachments

VW skåpbil.JPG, 19.11 kb, 249 x 189
VW skåpbil.JPG 19.11 kb, 90 downloads since 2020-11-26 

2

Bilen är ett hembygge, ett mycket lyckat sådant, och det har varit skrivet om bygget i någon motortidning.

3

Byggd i Jönköping.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Det är Erik Eriksson som byggt den. Den har varit en förebild för de som byggds efter i ”VW världen”. Den är byggd utomhus, vilket gör att det blir en ännu större bedrift. Den finns även som modellbil. Det senaste  som Erik har gjort är att ”dra ut” en kvaddad oval (både fram och bak) utan att byta några delar, t.o.m. baklyktorna är riktade. Som ni förstår, så är Erik en mycket duktig plåtslagare till professionen. Har tyvärr inte några bilder på ovalen.

5

OK! Tack för kunskaperna. Den ser så "naturligt välbyggd" ut så jag funderade lite på om den hade kunnat vara serieproducerad (nere i Tyskland naturligtvis) i någon mindre serie. Men nu med vetskapen att den är byggd här i landet, ger ju att det kanske, eventuellt, möjligen finns en minimal chans att se den "live". I alla fall i teorin. Jag bor själv i Småland, men inte i det "hörnet" där Jönköping ligger.
Det är Pinterest som skickar bilderna till mig. Någon gång har jag tydligen registrerat mig för att kunna öppna någon bild som var intressant då, men nu har jag glömt vad det handlade om. Det kommer bilder på allt möjligt varje dag.
Och i sammanhanget, många sådana här hembyggen kan visserligen se välbyggda ut, men samtidigt väldigt vulgära! Det var nog därför jag triggade på den här bilden som då får anses som ett praktexemplar i form och utförande.

6 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-11-28 10:41:31)

Finns lite bilder från hans bygge en bit ner i  denna  Samba tråden.
Då den är en förebild till en annans bygge.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=569619

"ljushuvud"

7

Länge sedan jag såg den i stan men den har tidigare brukats av Erik som en daily driver..

// Viktor

Passat GTE 2020, Karmann Ghia coupe 1966

8

Tack Mr 56, och ni andra. Nu har jag fått se mer av originalet och ännu mer av en kopia därav.

Jag var själv med på den tiden det inte fanns något internet, men jag byggde inga bilar då. (Inte nu heller) Men man kan undra hur det spreds kunskap och goda råd på den tiden?

9

KdF Kastenwagen Typ 81  1940

Post's attachments

VW kasenwagen typ 81 vw kombi.jpg, 74.14 kb, 806 x 535
VW kasenwagen typ 81 vw kombi.jpg 74.14 kb, 68 downloads since 2020-11-28 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10

VW postbil

Post's attachments

VW kombi post.jpg, 96.64 kb, 940 x 592
VW kombi post.jpg 96.64 kb, 73 downloads since 2020-11-28 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

ako483474 skrev:

Tack Mr 56, och ni andra. Nu har jag fått se mer av originalet och ännu mer av en kopia därav.

Jag var själv med på den tiden det inte fanns något internet, men jag byggde inga bilar då. (Inte nu heller) Men man kan undra hur det spreds kunskap och goda råd på den tiden?

På den tiden fungerade telefoner till att ringa med.  ICQ/ag

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

mr.notchback skrev:

Det är Erik Eriksson som byggt den. Den har varit en förebild för de som byggds efter i ”VW världen”. Den är byggd utomhus, vilket gör att det blir en ännu större bedrift. Den finns även som modellbil. Det senaste  som Erik har gjort är att ”dra ut” en kvaddad oval (både fram och bak) utan att byta några delar, t.o.m. baklyktorna är riktade. Som ni förstår, så är Erik en mycket duktig plåtslagare till professionen. Har tyvärr inte några bilder på ovalen.

Det var inte någon oval utan en 60-talare
och den ser inte kvaddad ut
/Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1200-59 soltak
vw 1300-66 cab
vw karmann ghia-62
vw 1300-68

13 Senaste redigerad av mr.notchback (2020-11-28 22:16:37)

Stämmer, en -66. Den byggdes om till en 50- talare. Det var inte det jag skrev, läs en gång till!. Jag skrev: Det senaste.... Bor i samma samhälle som Erik, så den bilen ser jag varje dag.

14

mr.notchback skrev:

Stämmer, en -66. Den byggdes om till en 50- talare. Det var inte det jag skrev, läs en gång till!. Jag skrev: Det senaste.... Bor i samma samhälle som Erik, så den bilen ser jag varje dag.

såg nu att jag läste för fort ICQ/ay
men jag tror inte det var en 66a möjligtvis en 63a-64a  ICQ/br

vw 1200-59 soltak
vw 1300-66 cab
vw karmann ghia-62
vw 1300-68

15

Nicklas skrev:
mr.notchback skrev:

Det var en -66. Han har bytt hela rutramen och instrumentbrädan från en 50-talare. Den har stått still ett bra tag nu, tyvärr. Motorproblem, tror jag det är.

16

mr.notchback skrev:
Nicklas skrev:
mr.notchback skrev:

Det var en -66. Han har bytt hela rutramen och instrumentbrädan från en 50-talare. Den har stått still ett bra tag nu, tyvärr. Motorproblem, tror jag det är.

Det var inte en -66 utan en -64a  ICQ/bq  ICQ/ag

vw 1200-59 soltak
vw 1300-66 cab
vw karmann ghia-62
vw 1300-68

17

Nicklas skrev:
mr.notchback skrev:
Nicklas skrev:

Ska fråga Erik nästa gång jag träffar honom, bor nästan granne med honom. Har för mig att det var en -66, han körde med den innan han byggde om den. Kan minnas fel, men jag ska kolla upp det. ICQ/ay  ICQ/ay

18

mr.notchback skrev:
Nicklas skrev:
mr.notchback skrev:

Ska fråga Erik nästa gång jag träffar honom, bor nästan granne med honom. Har för mig att det var en -66, han körde med den innan han byggde om den. Kan minnas fel, men jag ska kolla upp det. ICQ/ay  ICQ/ay

Du har rätt, det är en -64. Den hade nog nyare dörrar, när den var vit. 1965-. ICQ/ay