Avgassystemets uppgift - förutom att dämpa ljudet - är att tömma cylindern så bra som möjligt. Någonstans vid ND öppnar avgasventilen. Det är då jättehögt tryck i cylindern efter förbränningen. Det höga trycket tvingar ut avgaserna med en himla fart (dessutom hjälper uppåtgående kolven till). När allt är utblåst ur cylindern, finns det i avgasröret, fullt med gaser som färdas med full fart. Då blir det ett baksug efteråt, så att det kan bli ett undertryck i cylindern en kort stund. Om detta sammanfaller med tidpunkten då avgasventilen stänger, och insuget tar över (kring ÖD), blir det extra bra. Mer färskgaser kommer att sugas in i cylindern.
Så gör racefolket. Och med extraktorsystem som hjälper till. Problemet är att det inträffar bara vid ett visst varvtal, vid en viss last och säkert några fler "viss". Med lite otur får man istället en "studs" tillbaka, som ger motsatt effekt. (Tvåtaktarna utnyttjar detta, men det är en annan historia.)
Men hur bra funkar då original avgassystem? Ja, jag har ingen aning. Många hävdar att det är kass. Men är det sant? En rostig ljuddämpare (okänd tillv) avslöjade villigt sitt inre. Försökte rita en topologisk bild. Det är någon variant av 4-2-1 uppbyggnad. Noterar att stor möda lagts ner för att få värmekammarrören lika långa, trots att cylindrarna ligger förskjutna. Lika för bakre rören. (Måtten uppskattade, räknat från ventil. ) Men det är "fel" cylindrar som har samma längd (tändföljd 1-4-3-2). Det sitter restriktioner i form av småhål på en del ställen. Bara för ljuddämpning, eller?
Läser man om avstämda system, förefaller det som om rören är alldeles för korta för våra lågvarviga motorer.
Fritt fram för tolkningar!



