1 Senaste redigerad av hof (2020-12-03 20:31:10)

Avgassystemets uppgift - förutom att dämpa ljudet - är att tömma cylindern så bra som möjligt. Någonstans vid ND öppnar avgasventilen. Det är då jättehögt tryck i cylindern efter förbränningen. Det höga trycket tvingar ut avgaserna med en himla fart (dessutom hjälper uppåtgående kolven till). När allt är utblåst ur cylindern, finns det  i avgasröret, fullt med gaser som färdas med full fart. Då blir det ett baksug efteråt, så att det kan bli ett undertryck i cylindern en kort stund. Om detta sammanfaller med tidpunkten då avgasventilen stänger, och insuget tar över (kring ÖD), blir det extra bra. Mer färskgaser kommer att sugas in i cylindern.
Så gör racefolket. Och med extraktorsystem som hjälper till. Problemet är att det inträffar bara vid ett visst varvtal, vid en viss last och säkert några fler "viss". Med lite otur får man istället en "studs" tillbaka, som ger motsatt effekt. (Tvåtaktarna utnyttjar detta, men det är en annan historia.)

Men hur bra funkar då original avgassystem? Ja, jag har ingen aning. Många hävdar att det är kass. Men är det sant? En rostig ljuddämpare (okänd tillv) avslöjade villigt sitt inre. Försökte rita en topologisk bild. Det är någon variant av 4-2-1 uppbyggnad. Noterar att stor möda lagts ner för att få värmekammarrören lika långa, trots att cylindrarna ligger förskjutna. Lika för bakre rören. (Måtten uppskattade, räknat från ventil. ) Men det är "fel" cylindrar som har samma längd (tändföljd 1-4-3-2). Det sitter restriktioner i form av småhål på en del ställen. Bara för ljuddämpning, eller?

Läser man om avstämda system, förefaller det som om rören är alldeles för korta för våra lågvarviga motorer.

Fritt fram för tolkningar!

Post's attachments

Typ1AvgasTopologi.png, 8.09 kb, 577 x 492
Typ1AvgasTopologi.png 8.09 kb, 169 downloads since 2020-12-03 

Typ1Avgas_in.png, 179.54 kb, 600 x 210
Typ1Avgas_in.png 179.54 kb, 176 downloads since 2020-12-03 

Typ1Avgas_ut.png, 189.16 kb, 600 x 205
Typ1Avgas_ut.png 189.16 kb, 167 downloads since 2020-12-03 

2 Senaste redigerad av mettis (2020-12-04 00:59:23)

Jag har oxå kapat isär några ljuddämpare....
Den på bilden har jag aldrig stött på.
Däremot VW original, har rör från 2 och 4:ans cylindrar "förlängt" inuti, så det blir en avstämning i längd - typ Ormbo.
Eftermarknad har sällan detta, isvetsade "väggar/bafflar" osv bara för ljuddämpningen.
Kan ju nämna att några vänner körde Rally på 70-talet med dom där "Pilgröna", då kapade man isär och tog bort restriktionerna (ljud) som sttter som små korgar i ändarna inuti ;-)

Jag åkte bara Typ3 (1600TL) mina första år. De hade väldigt bra avgassystem.
Det hände en gång att min toppfart sjönk 15Km/tim (jo jag var 19år....).
Visade sig att en av de gängade muffarna mellan ljuddämpare och ena övre värmekammar hade gängat ur sig(!)
Blev förvånad att "det gjorde sådan skillnad!" Men lade kunskapen på minnet...

3

Intressant! Upplevde på min tid att det var mycket bättre bottendrag i 1600E än 1303S. Men det var ju mer som skiljde.
Jo, även denna dämpare har förlängda rör inuti för 2 och 4. Båda 47 cm från ventil räknat. Slutar i mitten 12 cm ifrån varandra. Ett annat sätt att betrakta är att 2 och 4 går ihop i främre sektionen, samt att 1 och 3 går ihop vid ändrören. Stämmer bättre med tändföljden. Lika längder parvis. men olika till sammanflödena. Men till ändrören är det ganska lika längd, för alla cylindrarna. Det verkar ju som det finns tankar bakom.

4

Det är ett eftermarknads avgassystem (sett uppbyggnaden tidigare men kommer på rak arm inte ihåg tillverkaren). Alla såg olika ut. Här är ett annat av fabrikat Lange
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2119577.jpg

Skulle man tro reklamen så var väl vw original bättre?

5

Får ta en bild i kväll hur man modiferade avgas systemen när man åke rally
Svenska Volkswagen hade trim handlingar till dom som köpte en rallybil med sin tävlings licens
Ingen som har tänkt på hur en värmekammare gör med avgaspulsen
Där finns det saker att tänka på också
Sen får man inte glömma att man behöver bestycka om förgasaren så man får rätt längd på pulsen i avgassystemet
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av hof (2020-12-04 23:32:27)

Kikade in genom hålen i en Leistritz-dämpare. Det var långa rör från 2 och 4, men annars väldigt tomt.

Post's attachments

AvgasLeistritz_Topologi.png, 6.03 kb, 485 x 519
AvgasLeistritz_Topologi.png 6.03 kb, 159 downloads since 2020-12-04 

7

hof skrev:

Kikade in genom hålen i en Leistritz-dämpare. Det var långa rör från 2 och 4, men annars väldigt tomt.

Det där med avgassystem skall hjälpa pulsen o jobba
Skulle tro det inte finns ett eftermarknas som är rätt på insidan mot ett VW
Som har ritat så jobbar dom i mot varandra
Hittade inte ritningen från Vw i går men dom skall vara samma längd inom 10% för dom skall jobba rätt
Om  du länger dom bakre rören i burken  så dom är 850-950 mm från ventilen (mät främre rören)
Så ligger man nära sanningen
Om jag inte minns fel så för lände man dom främre också rören till mitten så det blev en kammare i burken  sen var det två plåtar man svetsade dit också mellan utgångs piporna

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av Kjell Roar (2020-12-05 17:31:21)

Jeg har sett en gammel tysk test (tror den var fra 1978), der de testet flere anlegg typ Monza, GT, et par EMPI og andre budget-anlegg, og sammenlignet med originalanlegg med TDE enderör og med ett dyrare headersystem.
Det dyrare headersystemet var best, nr 2 var originalt anlegg med TDE enderör (mer åpna), disse 2 var de eneste som ga mer hk enn originalt. Alle de andre ga mindre hk (og mer bråk, psykiskt trimmad....).

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

9

Kjell Roar skrev:

Jeg har sett en gammel tysk test (tror den var fra 1978), der de testet flere anlegg typ Monza, GT, et par EMPI og andre budget-anlegg, og sammenlignet med originalanlegg med TDE enderör og med ett dyrare headersystem.
Det dyrare headersystemet var best, nr 2 var originalt anlegg med TDE enderör (mer åpna), disse 2 var de eneste som ga mer hk enn originalt. Alle de andre ga mindre hk (og mer bråk, psykiskt trimmad....).

Klassikerna från 70-talet, "VW Performance Tuning" och "How to HOTROD Volkswagen engines", kommer båda fram till samma sak. I jämförelse med standardsystem med blockerad förvärmning (ger 1-2-3 sommarhästar, förvärmn saknas oftast på specialarna), ger rörhögarna nada. Bättre att klistra på ett Turbo-märke, samma effekt och billigare. Bra tips med TDE-rören.

10 Senaste redigerad av Kjell Roar (2020-12-07 07:49:06)

hof skrev:
Kjell Roar skrev:

Jeg har sett en gammel tysk test (tror den var fra 1978), der de testet flere anlegg typ Monza, GT, et par EMPI og andre budget-anlegg, og sammenlignet med originalanlegg med TDE enderör og med ett dyrare headersystem.
Det dyrare headersystemet var best, nr 2 var originalt anlegg med TDE enderör (mer åpna), disse 2 var de eneste som ga mer hk enn originalt. Alle de andre ga mindre hk (og mer bråk, psykiskt trimmad....).

Klassikerna från 70-talet, "VW Performance Tuning" och "How to HOTROD Volkswagen engines", kommer båda fram till samma sak. I jämförelse med standardsystem med blockerad förvärmning (ger 1-2-3 sommarhästar, förvärmn saknas oftast på specialarna), ger rörhögarna nada. Bättre att klistra på ett Turbo-märke, samma effekt och billigare. Bra tips med TDE-rören.

Jeg har TDE-rör på min oval, og den har bra toppfart med sina 30hk, GPS mätt til 120kmt. Den trivs bättre på full gass ICQ/ab
Går lite raskare på bild ICQ/ad

Post's attachments

Toppfart 30hk.jpg, 25.02 kb, 450 x 600
Toppfart 30hk.jpg 25.02 kb, 155 downloads since 2020-12-07 

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11

PPRMicke skrev:

Hittade inte ritningen från Vw i går men dom skall vara samma längd inom 10% för dom skall jobba rätt
Om  du länger dom bakre rören i burken  så dom är 850-950 mm från ventilen (mät främre rören)
Så ligger man nära sanningen
Om jag inte minns fel så för lände man dom främre också rören till mitten så det blev en kammare i burken  sen var det två plåtar man svetsade dit också mellan utgångs piporna

/// M

Spännande det här. Hoppas du hittar ritningen senare.
Kanske det blir en ny trend att bygga ljuddämpare. (Vi pratar nu om nivån med orig avgasventil och värmekammare). Utgå ifrån hyggligt utformade beg rörkrökar från 2/4 cyllarna. Komplettera med några utkragade 35mm i.d. rörstumpar. Resten är rent grovsmide.

12

Det här måste väl vara bottennapp på piratljuddämpare. Inga inre rör alls.
(Dålig bild, klipp från skrotgårdsvideo.)
'

Post's attachments

Upprostad_ljudd.png, 622.22 kb, 1049 x 535
Upprostad_ljudd.png 622.22 kb, 205 downloads since 2021-01-09 

13 Senaste redigerad av hof (2021-01-16 20:40:38)

I Teknik för Alla, 1963 (1200-tiden alltså) fanns en trimningsartikel. Hittade några rader om avgassystemet. Men, menar de verkligen millimeter? (Fast flygmotorer brukar se ut ungefär som så.)

Post's attachments

Tfa_nr4_63.jpg, 26.99 kb, 238 x 120
Tfa_nr4_63.jpg 26.99 kb, 148 downloads since 2021-01-16 

14

hof skrev:

I Teknik för Alla, 1963 (1200-tiden alltså) fanns en trimningsartikel. Hittade några rader om avgassystemet. Men, menar de verkligen millimeter? (Fast flygmotorer brukar se ut ungefär som så.)

Det brukar vara i mm
Sen kom extraktorgrenröret  då försvann den typen av avgasrör som du syftar på
Du får samla ihop ett gäng avgas system som är  friska  sen en bil med friska pinskruvar i topparna
leta upp en rullande landsväg o bara köra varje system  och se skillnaden
Vi gjorde så för 20årsen med en volvo B20 med planad topp o k kam
Hade 7st extraktor rör  Sen modiferat grenrör med längre byxrör
öppen kollektor  och test med fult avgas system 
Från minus effekt till plus effekt
Det viktigaste vi fann ut var att ha ett bra grenrör o avgas system med rätt längd gav mest typ10 hk på den maskinen
Där var det tryckvågen / motstånd som gjorde skillnaden
Med volvo grenrör för insprutning med längre byxrör gav nästan samma effekt som ett Timo rör men det gav mer moment med avgassystem med uträknad länd till ljuddämparen
Skulle tro det är samma med Vw avgas men tron kan försätta berg
På den tiden man körde sugis testades det en del på rullande landsväg ( SAM) Att hitta rätt med det kamvalets överlapp var mycket jobb
Det som visade sig var samma sak som på volvo att mottrycket var det knepigaste att få bort  så att inte pulsen gick tillbaka in i motorn
Ja man kan göra lite saker så man har pulsbegränsare i rören Det lättaste sättet är att ha ett rör som är större än avgas porten
Därför är ett stegat extraktor bättre än vanligt
Men ett std behöver man tänka många gånger att få till som att länga rören så dom är inom  10% i länd så bör det funka mycket bättre Sen att dämpa bakpulsen bör göra en massa
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Lite fler bilder på ljuddämpare. Konstigt med så olika innehåll, från något som sägs vara samma tillverkare (Ernst).
Vinatage Speed, verkar vara rensade rör, men i övrigt "traditionell". Ljudnivå? Prestanda?
Det vore kul om någon hade en bild på en VW original. Jag slängde min sista 1980.

Post's attachments

Avgas_utblas_okand_tillv.jpg, 41.16 kb, 640 x 480
Avgas_utblas_okand_tillv.jpg 41.16 kb, 134 downloads since 2021-01-23 

En_annan_Ernst.jpg, 123.21 kb, 1280 x 720
En_annan_Ernst.jpg 123.21 kb, 143 downloads since 2021-01-23 

German_Ernst.jpg, 64.35 kb, 800 x 600
German_Ernst.jpg 64.35 kb, 129 downloads since 2021-01-23 

vintage_speed.jpg, 16.04 kb, 474 x 355
vintage_speed.jpg 16.04 kb, 139 downloads since 2021-01-23