Har hittat gammal original VW lack. Hur länge står sig en lack utan att bli för gammal och obrukbar?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Plåt, lackering » Gammal lack
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har hittat gammal original VW lack. Hur länge står sig en lack utan att bli för gammal och obrukbar?
Hej,
Man brukar säga upp till ett år men beror givetvis på dom omgivande förutsättningarna, värme kyla etc.
När lacken blir obrukbar brukar den helt enkelt torka eller skära sig, sen beror det på när i tiden den är ifrån och om den är av "miljöversion" som var poppis på 70-talet.
Tycker du helt enkelt testar men på mindre delar och ser hur den reagerar
Lycka till!
Jag vill påstå att gammal billack står sig hur länge som helst?
Gammal 2K-lack har jag ståendes sedan 80-talet, jag lackade min Buggy med färg "jag glömt bort" som var 30 år....
Syntetlack är lite värre, försvann väl på 90-talet, själv använde jag den förr då priset var betydligt lägre, och det fanns "20-80" härdare att använda så den torkade solitt.
Dagens lack och färg däremot tål inte att lagras...
Tillverkarna har väl kommit på detta ? De vattenbaserade ruttnar...
Ursäkta en okunnig, men är det inte främst härdaren som blir dålig av att lagras? Klarlack skall man i alla fall vara mycket försiktig med att använda om härdaren är för gammal. Gammal härdare brukar göra så att klarlacken blir "mjölkig" eller gul. Men hur är det med solida kulörer?
Tack för svar.
Återkommer i ärendet när jag har lackat lite
Se upp om färgen är gammal när jag ser den gröna kulören från 60-talet så kan det röra sig om en syntetlack som gått ur sortimentet
för länge sen. Den färgen lades med endast thinner utspädning eller en s.k. 20-80 härdare. Denna typ av färg är rent ut sagt skit och får du ex.vis en rejäl rinning
eller nåt annat som du inte är nöjd med så måste du slipa bilen plåtren från ALL färg för att göra om då denna typ inte tål sig själv av nån anledning och du får resningar i lacken
som ett brev på posten. Kolla noga så att det rör sig om 2K akryllack.
Se upp om färgen är gammal när jag ser den gröna kulören från 60-talet så kan det röra sig om en syntetlack som gått ur sortimentet
för länge sen. Den färgen lades med endast thinner utspädning eller en s.k. 20-80 härdare. Denna typ av färg är rent ut sagt skit och får du ex.vis en rejäl rinning
eller nåt annat som du inte är nöjd med så måste du slipa bilen plåtren från ALL färg för att göra om då denna typ inte tål sig själv av nån anledning och du får resningar i lacken
som ett brev på posten. Kolla noga så att det rör sig om 2K akryllack.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Plåt, lackering » Gammal lack
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.