1

Vad säger ni, vilken/vilka årsmodeller är den till?

Post's attachments

20BD3347-AC05-45E6-AB4B-D1BB6B62FB6E.jpeg, 93.18 kb, 640 x 480
20BD3347-AC05-45E6-AB4B-D1BB6B62FB6E.jpeg 93.18 kb, 100 downloads since 2020-12-02 

6E15E94A-FE24-4DB4-A9D2-8DCC372A5907.jpeg, 98.13 kb, 640 x 480
6E15E94A-FE24-4DB4-A9D2-8DCC372A5907.jpeg 98.13 kb, 107 downloads since 2020-12-02 

1956.... rester av en enkelhytt

2

Hallå, jag killgissar på L245 Lichtbronze årsmodell 1958 (OYO).

Men jag kan naturligtvis ha helt fel, det framkommer nog i tråden i så fall...


/Foppa

3

Inget wolsburgmärke så det är troligen 63-66.

4

Kjell T har rätt på årsmodell. Ingen Wolfsburgsköld men bred huvlist blir 1963-66.
Färgen är lite klurigare... Jag skulle tro att det är en vanliga VW-färgen "omlackad". Mycket vanlig på äldre bilar. ICQ/ag

Det får mig att minnas när en av redaktörerna på franska tidningen Super VW Magazine ville ha lite hjälp med deckarjobb kring en svensk buggy-tillverkare. Ingen hade läst något om tillverkaren, men de flesta fransmän som importerat en buggy från Sverige såg att det rörde sig om bilar från samma tillverkare. Okänd för VW-världen...

I sammanhanget ska nämnas att i Frankrike fick man på den här tiden inte bygga en buggy själv. Det måste göras av homologiserade tillverkare, och dessa måste i sin tur tillverka ett visst antal för att kunna registrera dem. I och med att det inte var möjligt att bygga själv var prisläget på begagnade buggy i Frankrike högt. Detta ledde till att flera importerade objekt som var godkända i ett annat EU-land, dvs Sverige. Den franska byråkratin är minst lika omfattande som den svenska. Därför var det viktigt att ange tillverkare när buggyn skulle registreras i Frankrike. Rutan i den franska blanketten fick inte lämnas tom. Vem tillverkaren var hade ingen betydelse. Därför tog man något annat som framgick av det svenska regbeviset. Jag skrattade länge när jag blev ombedd att forska kring den okända svenska buggytillverkaren "Avkortad" ICQ/ag

Nej, färgen på huven är Panama beige, L572. 1964-65.

5

Jean Passepartout skrev:

Kjell T har rätt på årsmodell. Ingen Wolfsburgsköld men bred huvlist blir 1963-66.
Färgen är lite klurigare... Jag skulle tro att det är en vanliga VW-färgen "omlackad". Mycket vanlig på äldre bilar. ICQ/ag

Det får mig att minnas när en av redaktörerna på franska tidningen Super VW Magazine ville ha lite hjälp med deckarjobb kring en svensk buggy-tillverkare. Ingen hade läst något om tillverkaren, men de flesta fransmän som importerat en buggy från Sverige såg att det rörde sig om bilar från samma tillverkare. Okänd för VW-världen...

I sammanhanget ska nämnas att i Frankrike fick man på den här tiden inte bygga en buggy själv. Det måste göras av homologiserade tillverkare, och dessa måste i sin tur tillverka ett visst antal för att kunna registrera dem. I och med att det inte var möjligt att bygga själv var prisläget på begagnade buggy i Frankrike högt. Detta ledde till att flera importerade objekt som var godkända i ett annat EU-land, dvs Sverige. Den franska byråkratin är minst lika omfattande som den svenska. Därför var det viktigt att ange tillverkare när buggyn skulle registreras i Frankrike. Rutan i den franska blanketten fick inte lämnas tom. Vem tillverkaren var hade ingen betydelse. Därför tog man något annat som framgick av det svenska regbeviset. Jag skrattade länge när jag blev ombedd att forska kring den okända svenska buggytillverkaren "Avkortad" ICQ/ag

Nej, färgen på huven är Panama beige, L572. 1964-65.

Ahaaaa .  Då är konstigt nog min buggy karross tilverkade av samma tillverkare ICQ/ag  ICQ/be eller....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Tack för svar ICQ/ay

1956.... rester av en enkelhytt