1

Har mätt ringgap på en mahlesats och alla utom en ring ligger runt 0,35. Har en 2nd ring som ligger på 0,50 vad tror ni som kan om detta.
Har försökt läsa lite om detta och stämmer det att andra ringen kan ha lite större gap än första?

2

0,35 tycker jag är onödigt stort gap. Normalt så ligger det oftast runt 0,20 på en ny sats.

3

stickan skrev:

0,35 tycker jag är onödigt stort gap. Normalt så ligger det oftast runt 0,20 på en ny sats.

Ok, om man köper nya ringar är det noll gap på dessa och man filar upp dem till rätt mått? Eller hur vet jag att de nya ringarna inte är för stora från början som de jag har?

4

Noll gap tror jag inte att det är på en ny ringsats om man inte köper en speciell sats som man får fila till själv.

5

Ringgap räknas oftast efter storlek på kolv-cylinder. 1600 brukar ligga på 0.25-0.30. 0.50 är för stort gap. 0.90 är förslitningsgräns. Filar jag gapet själv lägger jag mindre gap på första kompringen, Säg 0.20. andra ringen 0.30 på en 1600.

6

Enl VAG handbok skall måttet ny vara 0,35 - 0.50 mm

Jag brukar fila 0,4 mm på 94 mm satser, har sett skärskador i cyl-vägg innan jag gjorde så...

7

Att du har 0.4 på 94 är helt ok då större diameter kräver större gap. Mindre diameter klarar mindre gap.

8

Vad ska ringgapet vara på 90.5 kolvar. Rekommendation

Vad är livet utan en boxermotor

9

0,35-0,40

10 Senaste redigerad av Janne71 (2020-11-22 15:00:04)

stickan skrev:

0,35-0,40

Ok då mäter vi in det  ICQ/ay

Vad är livet utan en boxermotor

11

Janne 71:
Till dina 90,5 kolvar ska det vara 0.20-0.30.
0.35-0.40 blir för stort.

12

Det med ringar finns det mer saker som spelar in
Är det till en std maskin  med gjuten kolv så är det ett mått
Skall man trimma är det ett mått som är lite större ( gjuten )
På semi smidda är det någon hundring större
Skall man köra bana/dragracing så är det också ett mått
Med smidda (J&E) så finns det 4 olika mått  hur hårt man hetsar kolven av värmen
sug / lustgas/kompressor och turbo
På en lustgas kolv som är 94 mm  kan det vara upp till 1,2 mm om man skall följa tillverkans spec (J&E)( totalsele)
Varje tillverkare skickar med hur man skall fila in dom så det är viktigt att läsa detta för det inte skall bli fel

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke