1

Det finns en liten fyrkantig "box" på den vänstra förgasaren.
Den har till uppgift att anrika bränsleblandningen vid uppstart, för tomgången.
Misstänker att den är ur funktion, att den "anrikar" hela tiden.
Är det någon som  vet hur man kan kolla funktion, om man skippa funktion, renovera den,
eller nån annan vettig lösning.

Tacksam för svar

2 Senaste redigerad av Sten vW (2020-11-17 14:52:20)

Trodde alla PDSIT hade tomgångssystem bara på den ena förgasaren där balansröret/slangen mellan insugssrören gör att båda cylinderbankarna får tomgångsblandning..
Har man inte slang mellan insugen går motorn inget vidare på tomgång...

Jag har själv inte brukstagit PDSIT men hjälpte en kompis med tips om slangen, andra VW Solexar har en choke funktion med elektrisk minnesmetall som påverkar både choke spjäll och gasspjäll via ett fiffigt länkage.

Det finns lite om PDSIT och dess justering här: http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf

Den däringa anrikningsmojjängen finns avbildad på bild 88 med "index 3", första gången jag hört om den trots att jag har ett par kit PDSIT:er liggande (ej driftsatta)....

Blev lite nyfiken själv....

S

3

Det är riktigt. Den vänstra förgasaren försörjer både vänster och höger sida  vid tomgångsdrift.
Det jag misstänker är att anrikningsfunktionen, som aktiveras vid kallstart också ligger på
med varm motor.

4

Du får väl testa att ta loss den och se vad det gör för effekt.

På mina gamla AMAL TT (mc förgasare) finns det en tillsatsluftport som kan påverkas av ett reglage med bowdenkabel, den skall vid normaldrift vara helt öppen.
Den används för att kolla valet av huvudmunstycke vid fullfart (spännande att meka i 130plus).
Tillsatsluftporten tar luft från sidan, eftersom de är för tävlingsbruk så används inte luftfilter så då gör det inget.

My point: med en förgasare för ett bruksfordon får man anta att all tillsatsluft tas via insugsfilter.

Dvs din överrikare borde bara agera på antingen bränsle eller luft i en kanal som finns där "burken ansluts".

Att bara "blinda anslutningshålet" kanske skulle kunna förbättras med en liten justerskruv som påverkar det som kan finnas i kanalen???

Vilda gissningar och spekulationer från den nyfikne!

S

5

Det låter vettigt att demontera komponenten och se vad, som händer.
Jag blir konfunderad när tomgångsvarvtalet ökar påtagligt, om "justerskruv 8", enl. bild 88, stängs helt.

6

Sven-Erik skrev:

Det låter vettigt att demontera komponenten och se vad, som händer.
Jag blir konfunderad när tomgångsvarvtalet ökar påtagligt, om "justerskruv 8", enl. bild 88, stängs helt.

Verkar skumt, bildtexten (justering) till bild 86 indikerar att den borde verka tvärtom (1 på bilden).

Med mina erfarenheter av gamla AMAL förgasare så brukar ställbara munstycken som hanterar bränsle sänka varvtal om de öppnas (rikare blandning),
de munstycken som hanterar luft höjer varv om de öppnas (mager blandning), (som lågfartsskruv AMAL T5GP2 exv) .

Kan det vara så att "2" på bild 86 har långt kvar till det utgångsläge som texten anger som start för att justera "1"?

S

7

Nu har jag dessutom upptäckt att den sk, shuntluftsavstängningsventilen ej fungerar tillfredställande.
Dess funktion är ett stort frågetecken. Varför behövs den överhuvudtaget.
Vilken anledning finns det att stänga av tomgångsluftflödet. Motorn stoppar ju ändå när tändningen slås av.
Är det någon, som har en bra förklaring till denna funktion?

8

En stressad glödhet VW motor med lite koks i förbränningsrummet kan gå (illa) trots att tändningen är avstängd så länge som förgasarna levererar bränsleblandning..

VWs lösning: stäng av bränsleflödet nedströms flottörhus..

Även den borde gå att inaktivera...

S