1

Hej alla ni, jag är ny här på forumet. Jag har ett problem som går förmodligen att lösa genom att läsa gamla inlägg. Det är för mycket att gå igenom allt. Lat som man är så frågar jag så här. Jag har en trike med en WV 1600 motor som funkar bra förutom att det hörs ett tickande ljud från den. Ganska högt. Vid gaspådrag hör man typ ett tick varje varv , när man släpper på gasen så tickar det fler gånger per varv så att säga. Inte lika högt. Någon som har erfarit liknande?

2

Ventilerna som behöver en justering skulle jag tror.

T2b taigagrön ´77

3

Hej, det var det första jag gjorde. Det hjälpte inte. Jag behövde inte ändra mycket. Oljudet kvarstår.

4

Det kan vara en fjäder bricka på vipparmsstället som är dålig. Jag hade ett tickande ljud från en lyftare på fyrans avgas vippa. Det kom från att lyftaren gled lite i sidled för att sedan slå i klossen som vipparmsaxeln sitter i.
Nu var inte brickan trasig men den orkade inte hålla emot i sidled.
Löstes med shims i stället. Trimmad motor i det fallet.

Lysna med en stor skruvmejsel mot örat och godset för att lokalisera ljudet när motorn går.
Jag startade utan ventilkåpa för att se felet. Det stänker lite olja så täck golvet innan och gasa inte om du provar detta.

Bubbla -62

5

Ok, ska kolla det. Tack så länge.

6

Hej igen. Jag drog igång maskinen och upptäckte att det rök mellan topp och cylinder på höger sida där oljudet finns. Kanske inte har något samband men det måste åtgärdas. Nu ska man ju skaffa delar för renovering. Jag är helt novis på WV ICQ/be . Annars så fixar jag våra bilar som vi har. Det finns typ 1-3 till att börja med. Vilken är frågan? Jag antar det gäller typ 1. Fordonet är från 1969-70. 1600cc. Alltså den som motorn är ifrån. Går det att söka på motornumret: AD752013? Var då i så fall? Tacksam för svar. ICQ/bp

7

AD är mellan 71 och 73, sen kom AS.
När det läcker där brukar det vara papperspackningen mellan block och cylinder som kollapsat och pinnskruvarna får inte rätt förspänning.
Ersätt packningarna med något packningsklister annars får du samma problem igen. Finns en servicesbulletin från VW att dessa ska tas bort.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Tack för svar. Ok då stämmer inte infon jag fick när jag köpte triken. Eller så hade ägaren till bilen bytt motor. En dum fråga då. Jag måste beställa delar. Är det typ 1 som det handlar om? Sen får man välja mellan enkelport eller dubbelport. Förgasare förmodar jag. Jag har ingen aning om vad som satt på innan.

9

bild på din motor hjälper..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Ja den motorn satt framförallt i typ 1, VW 1303.
Tickande ljud är ju som redan skrivits ett typiskt fel på dessa motorer, när ventilspelet är felaktigt, skall vara 0,4 mm.
Tickande ljud kan även uppstå vid bränslepumpen, men det inte lika vanligt.

En fråga:
Har du kvar fläktkylningen? Ofta ser man VW-motoriserade trikar med denna kylning borttagen där man förlitar sig på fartvinden runt cylindrarna, och det fungerar väl bra så länge fordonet är i rörelse, men vid stillastående med motorn igång kan det bli rätt så varmt, för varmt...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Med 0,4 i ventilspel tickar det garanterat. 0,15 på kall motor ska det vara.
0,4 är det på brytarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12 Senaste redigerad av MrBob (2020-11-12 16:15:28)

Tack för svar ni. Fläkten finns inte med som du beskriver helt rätt. Motorn är helt öppen ut i atmosfären. Jo varmt blir det. Har tänkt att fixa det på något sått. Det där med bränslepumpen lät intressant. vilken sida sitter den på? Nu får man tänka på att motorn sitter åt andra hållet i triken. Växlarna är spegelvända. 0,15 mm ventilspel har jag också läst om att det ska vara.

13

Svwerker skrev:

Med 0,4 i ventilspel tickar det garanterat. 0,15 på kall motor ska det vara.
0,4 är det på brytarna.

Ja jäklar idet, du har rätt, blandade ihopa det hela.

14

MrBob skrev:

Tack för svar ni. Fläkten finns inte med som du beskriver helt rätt. Motorn är helt öppen ut i atmosfären. Jo varmt blir det. Har tänkt att fixa det på något sått. Det där med bränslepumpen lät intressant. vilken sida sitter den på? Nu får man tänka på att motorn sitter åt andra hållet i triken. Växlarna är spegelvända. 0,15 mm ventilspel har jag också läst om att det ska vara.

Bränslepumpen sitter nästan mitten, bredvid fördelaren och delvis under generatorn, följ beänsleslangen så hittar du den.
Bränslepumpen drivs av kamaxeln via en stötstång som ofta är sliten, lika ofta är även själva bränslepumpens mekaniska delar slitna. Under bränslepumpen sitter det en distans av fenoplast (=”Bakelit”) och det finns olika sådana distanser med olika höjd, men har du fel distans så fungerar det troligtvis inte alls. Men den där stötstången kan glappa litet mot pumpens hävarm och då kan man höra ett lågfrekvent tickande ljud. Den där stötstången kan även kärva så det är ju aldrig fel att putsa till den litet med en finkornig smärgelduk.

Nä, jag har pratat med en träkåkars på en träff och även läst om att det inte är ovanligt med varmgång, tro det eller ej, då man tar bort motorns kylsystem....
Jag ser även det på min buggy, som visserligen har kvar fläkten, fläktkåpan och oljekylaren, men inte den ursprungliga cirkulationen av kalluft som Ferdinand Porsche tänkt sig i det inkapslade motorrummet i bilarna.

En idé som den trikeåkaren presenterade var en eller om det var två oljekylare från automatlådor och en patent termostatstyrd elfläkt som blåste igenom dessa, sedan vet jag ju inte om eller hur det verkligen funkade.

15

Hej alla. Tiden går när man har en del att göra. Nu ska jag väl ta tag i triken. Nybliven pensionär. Det där med fläktkyld oljekylare låter bra. Jag tänkte om man skulle fixa ett oljefilter i samma krets. Men men, hur är det med filter för mineralolja?

16

Oljefilter skulle i ditt fall kanske vara enklast med en oljepump som har filter direkt på locket.

17

MrBob skrev:

Hej alla. Tiden går när man har en del att göra. Nu ska jag väl ta tag i triken. Nybliven pensionär. Det där med fläktkyld oljekylare låter bra. Jag tänkte om man skulle fixa ett oljefilter i samma krets. Men men, hur är det med filter för mineralolja?

Filtret bryr sig nog inte om det är mineral eller syntet.

"ljushuvud"