1

Hej
Har tagit ut min morfars gamle bubbla 1302 från 1971 som stått i 20 år. Den går hur bra som helst på högre varvtal men när man släpper gasen och den går på tomgång dör den ut. Har kollat igenom bruksanvisningen hur man ställer in tomgång med det föredrar inget.

Hur gör jag?
tacksam för tips

2

Bränslet är bytt till nytt?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

3

Kurtivan skrev:

Bränslet är bytt till nytt?

Tanken har varit nästan tom och sedan har jag slagig på ny soppa.
Men den går på tomgång den första minuten innan de hunnit bli varm sedan dör de.

4

Har den stått så länge så kan det vara flera orsaker. Sannolikt var tomgången rätt inställd när den ställdes undan, så den borde inte behöva justeras. Att det har med bränslet att göra är ganska sannolikt enligt min erfarenhet. Checklista:

-Nytt bränsle. Dels blir det dåligt i sig, dels kan du få en hel del vatten i tanken under årens lopp (kondensation då systemet är luftat mot atmosfären)
-Rengöring förgasare. Står det bensin i förgasaren under lång tid kan det bildas avlagringar som sätter igen de mycket tunna kanalerna
-Kontroll av bensinfiltret, om ett sådant finns ( kan ofta sitta under tanken, nås under bilen, eller bak i motorrummet).Smuts, vatten.
-Gamla spruckna bensin- och vakuumslangar är ett vanligt problem. Påverkar en hel del saker därbak! Och kan vara farligt.
-Spruckna tändkablar
-Oxiderade kabelskor på anslutningar till fördelare och tändspole. Ger spänningsfall särskilt på tomgång. Dra av, slipa rent med putsduk, och torka rent. Gärna lite anti-oxid spray.

Börja med detta, sen finns det såklart fler möjligheter....kanske fler som har förslag?

5

Kontrollera gummina på insuget, de förenar mittdelen med endbitarna i aluminium. Hur är det med brytarspetsarna?
Tomgångsmunstycket, det som är riktat snett bakåt med skruvmejsekspår och 8mm sexkant mässing, om det är AB motor med 31mm förgasare. Det är fem hål i munstycket, det längst ut är minst och där brukar det fastna smuts som gör att motorn stannar på tomgång. Detta munstycke kommer du åt utan att skruva bort förgasare eller något annat. När jag hade AB motor i min bruksbil hände det ofta att jag behövde rensa munstycket när det var lite bränsle i tanken. Hade alltid en skruvmejsel i dörrfacket och rensade munstycket många gånger under tiden det var rött trafikljus som lyste i korsningen när jag var på väg in mot stadens centrum.

6

Jag har en 34PICT-3 förgasare

7

Tomgångsmunstyket då också till höger, men rakt i förhållande till spjällaxeln.