1

Jag ska renovera en WBX, en DJ och har två kammar på hyllan. Båda är lite, vad jag tycker, udda slitna. Längs hela loben är det slitet på ena kanten för att på nocken se helt OK ut. Är detta avsiktligt för att tex få lyftaren att rotera? Det är lite gropigt på några ställen runt loben också. Kan man använda någon av dessa eller är de skrot? Lite svårt att hitta nya kammar till dessa, kan man renovera för vettig peng?

Post's attachments

kam1.jpg, 97.61 kb, 640 x 480
kam1.jpg 97.61 kb, 178 downloads since 2020-11-10 

kam2.jpg, 66.83 kb, 640 x 480
kam2.jpg 66.83 kb, 172 downloads since 2020-11-10 

2

Dom där kamana som du har är skrot
En kam är slipad i några grader i vinkel så lyftaren kan snurra runt Lyfaren är konkav i tryckytan  så den kan snurra när den ligger mot kamen
Dom där hydraliska kamana är en sak som är med skickad från typ 2/4 tiden  som har ett problem inbyggt  i sig
Mycket känsliga saker för oljekvalitet ( täta byte är en bra sak av kvalitets olja för större belastning är också bra )
Sen är anläggnings  ytan för liten på lyftaren  mot kamen 
OM man vill bygga bort detta problem så får man använda lyftare med större tryckyta
Då blir det mekaniska lyftare 
Om man vill göra så får man sätta dit bustningar i lyftar hålen  och använda Typ1 lyftare som har 28 mm tallrik mot 24 som är på Wbx/typ2/4
Vet att jpm kan fixa så man slipar om kamen men skulle tro det blir billigare att köpa en ny kam
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för information, misstänkte att de var skrot. Hittar inga nya T3-kammar på hemsidor. Dock ska det enligt några forum funka med CB2252 tex, är dom OK tro? Någon säljer även omslipade kammar och lyftare på Thesamba för 150$ men frågan är hur bra dom blir. Om man ska bygga om till mekaniska måste man väl byta stötstänger också antar jag eller blir det samma geometri ungefär?

4

Harry skrev:

Tack för information, misstänkte att de var skrot. Hittar inga nya T3-kammar på hemsidor. Dock ska det enligt några forum funka med CB2252 tex, är dom OK tro? Någon säljer även omslipade kammar och lyftare på Thesamba för 150$ men frågan är hur bra dom blir. Om man ska bygga om till mekaniska måste man väl byta stötstänger också antar jag eller blir det samma geometri ungefär?

Typ 1 kamar är för mek lyftare 
En mek lyftare har en annan radie mot en hydral lyftare om man skall vara noga
Har du kollat om Per på CSP kan skaffa fram ?
Webcam är ett ställe som har haft
Det bör finnas i tyskland (  kam =Nockenwelle )
Testa om det är någon som har att sälja här på Bw
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Kolla med http://www.statesidetuning.co.uk/   Mycket bra att ha att göra med.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt