Vi fortsätter lite till med höger fotsteg/golv.
När hela skärmen var borta så blev det mycket trevligare att komma åt domkrafts fästet. B stolpe och Övrig rost i hjulhuset.
Blev så till mig att jag provade att göra själva balken till domkrafts fästet själv. Blev riktigt bra men resterande jag bytte köptes färdiga.. tid är pengar......
28 2020-11-05 14:34:16 Senaste redigerad av Type2 (2020-11-05 14:49:06)
Hjulhuset börjar ta form och skärmkanten monteras på plats. Blästrade rent hela hjulhuset.
Mera mys mys. Dags för höger tröskel. Kan bara berätta att ha bussen i en roterande vagga är grymt trevligt. Hade jag inte haft så lågt till tak hade jag säkert legat o krälat på golvet och fått svetsloppor innanför kragen.
30 2020-11-05 15:28:28 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-11-05 15:29:58)
Mr 56 skrev:kul jobb, bra utfört.
![]()
Om du vill lägga in fler bilder med text i mellan, så får du lägga upp bilderna på nått "bildhotell" och sen länka till dom.
Jag kör med https://www.one.com/sv/ då äger jag bilderna, och de försvinner inte.
Det finns mer än en gratis tjänst som börjat ta betalt, trots att de lovat att inte göra det.Tack. Ok då vet jag hur det funkar med bild o text. Och det går inte att ladda upp mer än en bild åtgången heller?
Jo du kan ladda up flera i taget här.
Men texten hänger ju inte med som sagt
Det behövdes också bytas lite golv. Köpte golvet av up North men profilen är inte riktigt rätt. Får duga ändå.
Då är vi vid främre delen av vä bakre hjulhus. Fick knacka till en egen bit för nedre spetsen på hjulhuset. Mycke knussel men det blev ok. Inte många som kommer se det iaf.
Vänster framskärm behövde lite kärlek oxå.
snyggt jobbat
och det går fort och blir ju kanon 
snyggt jobbat
och det går fort och blir ju kanon
Tackar.
Det går inte så fort som du tror. Allt jag postat är arbete ackumulerat under 2 år.
Jag ropar när vi är i nu tid. Då kommer det sakta ner.
Riktig bra jobbat so far! Känner själv igen "Den som letar skall finna" när det kommer till rosten 
Lite bilder på bältes fästena på bakre hjulhus. Behöll dom gamla förstärkningarna blästrade dom ren och svetsade tillbaka dom.
Man måste ju lägga lite mer tid på finish när plåten kan bli inspekterad av någon mer kunnig. Vill ju inte skämmas för mycket.
Passade på att blästra värmefördelnings röret samtidigt.
Dags för vänster fotsteg. Detta var i bättre skick än höger. Och jag ville inte köpa ett helt dogleg igen. Så jag hittade ett par äldre rep plåtar till fotstegen som hade något bättre form än klokkerholm. Skar ut vald delar och masserade till skaplig form.
Slipa svetsar är roligt
. Någon som vet hur Biltemas slippande jämför sig med kvalitets märken? Kontra pris. Går ju åt en skrälldus med slipband. Frugan börjar tro att jag har en affär med någon!... ska bara åka o köpa slipband.....
.
40 2020-11-06 00:33:32 Senaste redigerad av Type2 (2020-11-06 00:34:41)
Alla bilder kommer inte i exakt rätt följd. Här är det mesta av rosten fixad. La bussen på sidan och tog bort vaggan för att komma åt att blästra hela underredet. Ett tips. Blästra hellre innan rostlagningarna så man kan passa på att få ur så mycket sand som möjligt när man öppnar olika skrymslen för lagning. Så ska nästa objekt behandlas.
Jäklar vad sandigt det blir i garaget när man blåser sand med tryckluft
.
Sen blev det tvätt med fosforsyra för ev porer som man missat. Efter det 2k epoxi grund.
Och sedan seamsealer.
Dags för lite färg på underredet. Stenskotts skydd i hjulhusen. Maskade bort där framvagnen ska fästas annars blir det kärvt att få dit den när allt är lackerat. Sedan no sandning primer på hela rasket.
Maska av för jag ville ha hjulhusen i Marion gelb.
Resten av underredet blev svart i en tåligare färg.
Gjorde om fästena till vaggan så jag skulle komma åt med färgen bättre.
Nu börjar vi närma oss dagens datum..
Börjar få vittring på att få ner den på hjul igen.
42 2020-11-06 01:11:43 Senaste redigerad av Type2 (2020-11-06 01:12:47)
Nu när undersidan är lackad så är det dags för hjulupphängning bak och framvagn.
Svärden och det mesta för bakvagnen är redan fixat det gjorde jag när jag plockade bort det från bussen.
Däremot låg framvagnen o skämdes i ett hörn o saknade uppmärksamhet.
Projekt demontering.
Och då hittar vi lite mer problem som sinkar tids schemat. Det är skador på bärarmarna vid dom inre glidlagren. Och lagerna är slut.
Vart köper man nya inre glidlagren..... det gör man inte dom är nämligen gjorda av unobtanium. Har jag märkt.
Tog lite dåligt med bilder på framaxel renoveringen.
För att lösa lager problematiken som uppstått. så insåg jag att det måste till lite verktyg för att få ur lagerna och sedan få i dom på rätt djup. = bygga verktyg.
Har man satt fan i båten så får man ro den i land också. Sa någon vis man en gång.
Började med verktyget för att dra ur lagerna både inre och yttre lager. Har tyvärr inga bilder på det.
Sedan svarvade jag till driften verktyget för att sätta lagerna på rätt position. Det tog tid har en liten emcomat svarv som fick jobba hårt.
Sedan svarvade jag nya inre lager av lagerbrons.
Sedan blev det helrenovering av bromsoken.
Bytte även alla ball joints på bärarmarna. Lacka upp allt och dit med framvagnen.
45 2020-11-06 01:51:31 Senaste redigerad av Type2 (2020-11-06 01:52:38)
Ta daaaaa! Äntligen kan den stå själv och kryckorna är ut kastade från garaget

Nu är vi i princip framme vid dagens datum.
2k epoxi på hela insidan förutom taket. Det var i bra skick och jag orkade inte skrapa bort allt lim efter dämpnings mattorna.
Två svängar med L90D off white. Tänkte att vit insida blir snyggare en gul.
Motorrummet fick samma behandling fast marino gul.
Hade visst glömt ett ställe med rost lagnig
hade precis börjat sakna plåt jobben
.
Tack o lov behövde jag inte rota i något som var färdig lackat.
Rätt nöjd med resultatet. Ska bara städa upp svetsen där front skinnet möter deformations zonen.
Då var det dags för dörrarna att få bli fina.
Höger framdörr var värst åtgången men inte så farligt iaf.
oj vad fint det blir! 
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(