1

Hej! Hur många grader får oljan vara i tråget innan det skadar motorn? Har en 1300 motor med extern oljekylare. Tacksam för svar ICQ/ab

2

joni1988 skrev:

Hej! Hur många grader får oljan vara i tråget innan det skadar motorn? Har en 1300 motor med extern oljekylare. Tacksam för svar ICQ/ab

Helst inte över 100 grader.

3

stickan skrev:
joni1988 skrev:

Helst inte över 100 grader.

Det där är mycket personligt hur varmt man vill att motorn ska gå och vilken olja man använder. Personligen gillar jag inte när oljan börjar krypa upp över 87-90 grader men då mäter jag i den ditsatta extra sumpen. har även tempmätare ditsatt efter min externa kylaren för att få lite mer koll på hur varm oljan är innan den går in i motorn, den är dock kopplad till sprutet så jag måste ha datorn igång för att se den tempen. mäter du någon annanstans ska du självklart ha andra riktmärken.

4

När jag kör kübeln (30 hk) så ligger den på ca 95 grader i 80. ICQ/an

Då jag försökte hålla bagge-tempo till Tierp (Kerstis oval som "gick så sakta" ICQ/ad ) så hamnade jag på 110 grader!!! ICQ/ae , å då var det mycket het luft som sprutade på mina fotknölar nere vid golvet!! ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

5

KdF Kundendienst-Berater skrev:

När jag kör kübeln (30 hk) så ligger den på ca 95 grader i 80. ICQ/an

Då jag försökte hålla bagge-tempo till Tierp (Kerstis oval som "gick så sakta" ICQ/ad ) så hamnade jag på 110 grader!!! ICQ/ae , å då var det mycket het luft som sprutade på mina fotknölar nere vid golvet!! ICQ/af

110 gr är inte bra, topparna tar stryk i längden, hur har du det med tändningsinställningen?