1

I förra årtusendet hade man alltid reservdelsbil. Man reparerade ju inte, utan bytte till en annan del och hoppades att den var en bättre. Det var en bra tid, och billigt.

Tog fram en växellåda från den tiden. Vill minnas att den fungerade riktigt, men lades undan pga lite missljud. Jo, antydan till glapp i differentiallagret.
Öppnade. Ooops, här såg det inte fint ut. Bilden visar värsta skadan. mindre finns  på c:a en tredjedel av kuggarna på båda dreven. Inget skumt på magnetpluggen, oljan såg fin ut. Men kan ju ha gått tusentals mil och oljebyten med märkena. Man har ju ingen historia.
Inget att bygga en racelåda av förstår jag. Men hur bekymrad behöver man vara för "söndagsåkning"?

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=72650&download=1&secure_str=763f12

Post's attachments

pinion.png, 334.94 kb, 432 x 640
pinion.png 334.94 kb, 168 downloads since 2020-11-04 

2

Sätt ihop och kör, visst det kan ev höras nått. Men det får man ta.
Funkar nog fint i tusentals mil om man söndagskör.

"ljushuvud"

3

Sådana skader på drev kallas peting skador
Det beror på att förspäningen på pinjong lagret
Eller att koniska lagren i diffen har tappat förspäningen
Allt har två val ett att man kör vidare andra är att man lämnar bort o renoverar 
Det knepiga  Är att man får mäta in en en sådan för rätt flankspel om man ändrar något om man vill ha det bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Arbete med slutväxlar är krävande. Pinjonglager och differentiallager förspänning, pinjongens höjdläge, kugg flankspel och anliggning mellan kronhjul och pinjong är avgörande för funktion och livslängd.

5

Början till slutet.....
Micke beskriver det bra; förspänning av lager, som renderar i för stort flankspel och felaktig tryckbild.
Anledningen det (än så länge) "bara" finns på en tredjedel av kuggarna är för att delarna (faktiskt) inte är raka, inte ens från början. Det är en tidsfråga till pittingen uppträder varvet runt, och sen ökar det...
Det är möjligt det (i nödfall) skulle gå att lägga upp en ny tryckbild (med rätt lagerförspänningar) på den oskadade delen av kuggflanken. Något jag inte rekommenderar, och definitivt inte för en kombination med en motor med "mer effekt". Mycket jobb som i slutänden riskera att inte vara hållbart i längden.
Det är i år 45 år sedan man slutade att importera VW (Typ 1) till Sverige och jag har ännu inte stött en vxl. som har haft kvar rätt lagerförspänningar, i "alla riktningar". Bilen var ju från början tänkt att leva 10.000 mil/10 år..... Om det inte är slitage så har magnesiumhuset åldrats, och därmed tappat formen, vilket leder till minskade lagerförspänningar.

6

Tack för alla bra svar. Alltså inte något skräp som är orsaken, som jag trodde. Nä, ingen idé att kosta på den något. Spinner vidare på ett insiktsfullt yttrande här på forumet: Det finns många fler växellådor än bilar. Kanske lite övning med märkfärg och verkstadshandboken, för att se hur det är.