vakumet kommer förtidigt (förstark signal )
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
vakumet kommer förtidigt (förstark signal )
Ok, kollade på en sån nippel som jag använder, det var 2mm hål i den, kanske ska fixa ett mindre hål i den? eller bör det vara 1,5mm hela vägen?
Det skall det inte vara några problem med 2mm
Om du vill labba så ta ett koppar rör (10-15 mmL) som som är monterat i mellan utag o fördelare med olika storlek på hålen
/// Micke
På en del bilar sitter även en vakuum-reservoir mitt på slangen för att jämna ut pulser. Kan ju va nåt att testa.
Över eller under rätt eller fel?
Det är frågan.
Det viktiga är väl vad det innebär.
Sätter du över får du ingen påverkan på tomgång.
under så får du det.
Jag hade en Ford om jag bytte fördelar på och anslöt till insuget (under spjället), men den gick urdåligt på tomgång då.
hade inget urtag ovan så jag skippade den helt och levde med lite mer bensinförbrukning. och det funkade bra då den hade mekanisk förställning.
Ford 8BA har en helt vacuumstyrd fördelare, som styr på skillnadsvacummet ovanför och under spjället.
Kopplar en sån fördelar direkt på Insuget fungerar den baklänges, dvs ger merförtändning när men behöver lägre tändpunkt.
I bästa fall händer ingenting(dvs tändingen står helt still), och det finns många Hot Rodders som kört på det sättet och svurit på att motorn går kanonbra!!
Hoppsan länge sen sist har inte varit så mycket att skriva om.....har kört en del med bilen i sommar och nu senast var jag i Rättvik hos Kuus på Rat Bay träffen och Wiking Autorennen.
Motorn har aldrig gått bättre (startmotorn har dock aldrig gått sämre... ) och börjar kännas inkörd nu. Efter att ha bytt till originalfördelaren med både mekanisk och vacumstyrd förtändning i höstas går den mjukare o känns mer följsam än innan.
I höstas köpte jag utväxlade (1,25) vipparmar från Speedwell USA, tanken var att hinna få på dom innan denna säsongen men det sket sig men jag tror att jag sparar dom till nästa version av motorn (20hk till??). Detta pga att jag har originalveven i nu o den är ju inte känd för sin goda hållfasthet om man säjer så... körde av vevaxeln i min några hästar slöare Expressmotor i påskas så jag blev lite bränd där
Bilderna visar uppställningen av rallybilarna på Ljusdals travbana (jo den finns... ) samt hur motorutrymmet såg ut efter all gruskörning
Lev väl
Ser ut som luftfiltren gått ihop sig :-)
Nä dom är oskadda, bra skitiga
Motor tvätt ?
Nä dom är oskadda, bra skitiga
Jag menade att de har varit väl värda de pengar de kostade.
För hade dammet gått genom motorn kunde det blivit dyrt ;-)
Hej Bengt, vill tacka för en mycket trevlig och läsvärd tråd.
Nu när det har gått ett tag undrar man förstås om det har blivit några uppdateringar på motorn, eller är det nya byggen som gäller?
//Peter
Tack för berömmet.
Nej inga uppdateringar på motorn, den pinnar på så fint
Håller på med en -49:a nu, har en projekt tråd här men haft dåligt med tid att uppdatera den
Här är tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23751
Jamen detta e ju en viktig sak... Så snälla ta dig tid!!
Allt har sin tid
Har ägnat morgonen åt husstädning, kaffe, garagestädning och denna tråd i sin helhet, slow learner
Fantastiska små hyss lite överallt.
Jag har 2 industriare som vänta på uppmärksamhet, de verkar aldrig startade, men konserverades om -87.
Varningstexten om att inte vrida på motorn finns kvar.......
Tack för tipset om -49atråden, den ska vi plöja nu
Allt har sin tid
Har ägnat morgonen åt husstädning, kaffe, garagestädning och denna tråd i sin helhet, slow learner
Fantastiska små hyss lite överallt.
Jag har 2 industriare som vänta på uppmärksamhet, de verkar aldrig startade, men konserverades om -87.
Varningstexten om att inte vrida på motorn finns kvar.......Tack för tipset om -49atråden, den ska vi plöja nu
Kan någon med erfarenhet av flödesmätning saknar helt den erfarenheten, säga vad som är vettig ventilstorlek för ett liknande bygge med 83mm i cylinderdiameter och insugkanalen i toppen förstorad till tex 30mm? Lämpliga ventiler finns i alla tänkbara storlekar.
Kan någon med erfarenhet av flödesmätning saknar helt den erfarenheten, säga vad som är vettig ventilstorlek för ett liknande bygge med 83mm i cylinderdiameter och insugkanalen i toppen förstorad till tex 30mm? Lämpliga ventiler finns i alla tänkbara storlekar.
Att mäta ventilen är kanska rätt men om man skall vara noga så mäter man sätet
man kan ta upp tätningsytan till 80 % av sätet
Vad har du i sätet inner mått
/// M
Jag har inga säten ännu, men planerar att tillverka under kommande höst och undrar därför vad som kan vara vettig storlek med tanke på 30 hk motorns toppars insugkanal som kommer att förstoras något.
skulle tro det gör gott med större ventiler Kan du mäta hur mycket det är från den tänkta 30mm ventilen och till rörbräningsrums kanten ( där är ofta begränsingen hur det flödar)
/// M
Kul att ni hittat den här gamla tråden
Kör man med dubba förgasare tror jag nog att större ventiler gör nytta. Kör man enkelförgasare tror jag att det sitter mycket strypning i det långa insuget, där finns risk att man tappar gashasigheten om man ökar ventilen.
Lyfter denna tråd då den vart rolig och utbildande med djupa funderingar, kunskap och yrkeskunnande i detalj.
Stort TACK!!!
Kommande vinter har jag tänkt förse mina 30 hk toppar med större ventiler och det finns en hel del olika storlekar i andra motorfabrikat av nyare datum som har lämplig spindeldiameter och längd. Har inte ännu kunnat riktigt bestämma mig vad jag skall välja för storlek på ventilerna. Motorn blir utrustad med dubbla Solex 32:or. Cylindervolymen kommer att ökas med längre slaglängd och större cylinder diameter.
Lyfter denna tråd då den vart rolig och utbildande med djupa funderingar, kunskap och yrkeskunnande i detalj.
Stort TACK!!!
Tack själv
I huvet är nästa projektmotor byggd, "20 hästar till"....
Tyvärr är verkligheten ivägen, för många akutgrejer på andra bilar som behöver fixas...
Ännu har inget tyvärr blivit verkställt av mina motorer med 30 hk som utgångsmaterial. Hoppas det blir nu kommande vinter.
Nja, har visserligen ett gäng kompressorer, Judson, MAG o Italmeccanica men min rasnoja har hittills hållt mig ifrån extraprylar som behöver både smörjning o remmar .
Soltakaren har en motor snarlik som projektmotorn men med en Express dubbelförgasarsats, höjd komp o en något vassare kam, ger 41hk men med mindre vrid. Detta var min första trimmade 30 hk, byggdes 98/99 o har tuffat på bra sen dess med bla 4 Tysklandsresor
-55:a ovalen har en 1620cc med Okrasa toppar (äkta vara...) o är i sin andra version. Första var 74 x 77,5 dvs Porschevev o originalcylindrar i första öd, samt en Hedlund kam, gav 64 hk . Blev dock inte så långlivad (150 mil) då kammen gav upp på väg till HO 2005, hade för hårda ventilfjädrar som gjorde att lyftarna gick igenom den lilla härdning som var kvar efter omslipningen . Version 2 så blev det mer cc med hjälp av borrade Porschecylindrar, den gamla kammen hade trevliga värden så en sån nytillverkades, pumpar ut 81hk , still going strong.
Hej Bengt.
Funderar på det du skriver om omslipade kammar.
Hur gör man idag, härdar man om kammarna efter slipningen?
Mogge
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.