1

Hujj! Jag vet att detta ämne har varit på tapeten förut, men tänkte fråga ändå.

Jag har en bil jag funderar på att sälja till Kieft en Klok i Holland, och nu undrar jag om det är mycket krångel vid en sådan försäljning?
Hur för man ut bilen ur Sverige med registreringar? Hur ska bilen fraktas dit? Hur sköts betalningar?

Berätta gärna lite ni som har tidigare erfarenheter. ICQ/ab

Om det inte är för mycket krångel tänkte jag höra av mig till dem och se om de är intresserade.

MVH ICQ/ab

2

Jag har tyvärr ingen värdefull input i detta men det vore intressant att höra, samt att se vad de tar för mellanskillnad! Känns ju som att de ofta har relativt kryddade priser.

Lycka till med försäljningen! /J

3

Problemet med alla utländska handlare är att du kommer stå för registreringspapprena.
Att det är inom EU och att myndigheterna samkör registren är bara snack.
Det finns hur många här i sverige som står med papper men inga bilar.

Jag hade valt detta alternativet . Plockat ifrån Vägverkets sida.
Export av fordon
Ska du sälja ditt fordon till någon som är bosatt i ett annat land? Här kan du läsa mer om hur det går till. Det finns två tillvägagångssätt.
Variant 1: Avregistrering genom tillfällig registrering

Om en person säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land, rekommenderar vi att säljaren gör en tillfällig registrering. Säljaren anmäler då att fordonet ska avregistreras, samtidigt som köparen ansöker om en tillfällig registrering. Köparen ska vara permanent bosatt i utlandet för att kunna beviljas denna typ av registrering. Den kan även beviljas för oregistrerade men begagnade fordon. 

Transportstyrelsen beviljar inte tillfällig registrering om

•fordonet inte får användas på grund av obetalda skatter eller avgifter, eller
•fordonet har ett körförbud eller ett föreläggande (det vill säga skyldighet enligt lag) om kontrollbesiktning. (Fordonet ska ha en giltig besiktning under den tid som den tillfälliga registreringen gäller.)

Tillfällig registrering
Här finns allmän information om tillfällig registrering. Du kan bland annat läsa om vem som kan söka och vilka olika typer av tillfällig registrering som finns.
Tillfällig registrering kan beviljas för motordrivna fordon och släpfordon

•vid import och export av fordon
•när ett utländskt fordon ska användas tillfälligt i Sverige.
När en tillfällig registrering beviljas får fordonsägaren ett beslut, ett registreringsbevis och särskilda registreringsskyltar. Beslutet om tillfällig registrering ska alltid tas med vid färd.

Den särskilda registreringsskylten är röd med vit text och finns som

•enradig skylt med yttermåtten 480 x 110 mm
•tvåradig skylt med yttermåtten 195 x 155 mm.
Giltighetstiden för den tillfälliga registreringen framgår av skylten. Som du ser på bilden nedan finns årtal angivet till höger på skylten och dag och månad till vänster. Om ett fordon endast får användas i begränsad omfattning är skylten försedd med ett ”B”.

Tillfällig registrering
Här finns allmän information om tillfällig registrering. Du kan bland annat läsa om vem som kan söka och vilka olika typer av tillfällig registrering som finns.
Tillfällig registrering kan beviljas för motordrivna fordon och släpfordon

•vid import och export av fordon
•när ett utländskt fordon ska användas tillfälligt i Sverige.
När en tillfällig registrering beviljas får fordonsägaren ett beslut, ett registreringsbevis och särskilda registreringsskyltar. Beslutet om tillfällig registrering ska alltid tas med vid färd.

Den särskilda registreringsskylten är röd med vit text och finns som

•enradig skylt med yttermåtten 480 x 110 mm
•tvåradig skylt med yttermåtten 195 x 155 mm.
Giltighetstiden för den tillfälliga registreringen framgår av skylten. Som du ser på bilden nedan finns årtal angivet till höger på skylten och dag och månad till vänster. Om ett fordon endast får användas i begränsad omfattning är skylten försedd med ett ”B”.

Särskilda registreringsskyltar i samband med tillfällig registrering.

Vilken typ av tillfällig registrering kan jag söka?
Du som är permanent bosatt i Sverige kan ansöka om tillfällig registrering i följande fall:

•när ett fordon förs in i Sverige för permanent bruk, men endast om personen inte yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med fordon
•när ett nytt fordon ska exporteras, men endast om personen avser att flytta från Sverige inom tre månader från att den tillfälliga registreringen beviljas.
Du som är permanent bosatt i utlandet kan ansöka om tillfällig registrering i följande fall:

•vid export av ett nytt eller ett begagnat fordon till utlandet
•vid tillfällig användning av ett fordon som förts eller kommer att föras in i Sverige för testkörning, men bara om personen endast tillfälligt ska vistas här
•vid tillfällig användning av ett fordon som förts in i Sverige för enskilt bruk, men bara om personen endast tillfälligt ska vistas här.
Kan min köpare ansöka om tillfällig registrering?
Det kräver lite tid och arbete att hjälpa köparen med att få tillfällig registrering, men det kan löna sig och är praktiskt. Då kan du anmäla att fordonet ska avregistreras, samtidigt som den utländska köparen ansöker om tillfällig registrering.

I följande fall kan din köpare ansöka om tillfällig registrering:

•Fordonet är begagnat och din köpare är permanent bosatt i utlandet.
•Fordonet är nytt och din köpare är permanent bosatt i utlandet.
•Fordonet är nytt och din köpare är permanent bosatt i Sverige men tänker flytta inom tre månader.
Vad menas med "nytt fordon"?
Ett nytt fordon är ett fordon som inte varit i trafik i något land och som antingen är oregistrerat eller endast varit registrerat i förening med avställning, det vill säga förregistrerat, i vägtrafikregistret. Om fordonet varit i trafik en dag, betraktas det som begagnat.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4 Senaste redigerad av Nyna (2011-08-31 20:30:00)

Har sålt tre bilar på export, och jag beskriver nedan mina erfarenheter. Kanske de kan vara till någon hjälp.

1. Sålde en bil till Frankrike förra hösten. Hade tur att få en ärlig köpare, så det var inga som helst problem.

Köparen hade skaffat en tillfällig försäkring i Frankrike på bilen så att han kunde köra den i Sverige. Bilen kördes för egen maskin (på svenska plåtar) från Kristinehamn ner till Paris. Köparen fick också med sig den blåa delen av reg.beviset (del 1). Väl hemma i Paris plockade köparen av skyltarna och skickade dem via post tillbaka till mig.

Efter någon vecka fick jag via mail en kopia på det nya franska reg.beviset där det tydligt stod bilens chassinummer etc. Skyltarna och kopia på det franska reg.beviset skickades in tillsammans med det svenska reg.beviset (del två, gula delen) där jag också hade kryssat i rutan för Export.

Efter några dagar fick jag en bekräftelse på att bilen var avregistrerad i Sverige.

Personligen funderade jag länge på hur jag skulle bära mig åt. Hade köparen struntat i att skicka tillbaka skyltar och det nya reg.beviset så hade jag ju suttit kvar med papper på en bil som jag inte äger, och varit tvingad att betala in 65:- varje år. Inte så väldigt blodigt, men ändå........

Köparen och jag hade väldigt mycket mailkontakt innan köpet, så jag fick känslan av att han skulle vara seriös. Som tur var, så var han det, och allt fungerade klockrent  ICQ/ab .

Kom ihåg att behålla originalet av den gula delen (del två) av reg.beviset. Den måste du ha för att kunna avregistrera bilen i Sverige.
(Jag beställde också dubletter av skyltarna innan köpet utifall köparen inte hade skickat tillbaka de som satt på bilen).

2. Sålde även en bil till Holland förra hösten, men där hade jag sån tur att köparens svåger bodde i Kristinehamn så vi gjorde bara ett vanligt "svenskt" ägarbyte. Sedan fick "svågern" och köparen i Holland lösa exporten bäst de ville  ICQ/ad .

3. Har tidigare sålt en bil till Tyskland, och gjorde på exakt samma sätt enligt punkt 1 ovan. Även där hade jag att göra med en ärlig köpare.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

5

Sålde en buss till Kieft n. Klook, inga problem alls. 37.500 på kontot dagen efter. En vecka senare körde jag in bussen till Helsingborg där den direkt lastades på en grönsaksbil söderut.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Tack för svaren! Låter inte jättekrångligt med andra ord ICQ/ab Ska kolla upp möjligheterna huruvida det blir av eller inte ICQ/ab

7

blir man sittande med pappren så mailar man till den nya ägaren att om du inte fixar pappren så skrotar jag bilen... tar skruv!!

8

25hpman skrev:

Sålde en buss till Kieft n. Klook, inga problem alls. 37.500 på kontot dagen efter. En vecka senare körde jag in bussen till Helsingborg där den direkt lastades på en grönsaksbil söderut.

Vad sålde dem den för sedan?