Nu börjar det bli hög tid att starta renoveringen av min Karmann Ghia 1962.
Jag har ägt Ghian i fyra år men har egentligen inte gjort nått med den.
Så nu när det var dags att ställa undan bussen för vintervila så passade jag på att ta med mig Ghian hem.
Varför Bilskole Ghian ?
Jag trodde från början att jag köpte bilen från den första ägarfamiljen men när jag började forska lite i
registren visade sig att bilen haft många ägare och varit registrerad i många län.
Bilen såldes enligt leveranskortet (tack Nisslars
) av Bil AB Emil Larsson Skövde till
Bilskole ägaren Torsten Andersson i Mariestad.
Bilskolan finns fortfarande kvar men heter nu mer Anderssons Trafikskola (har funnits i 80 år).
Enligt första registreringsbeviset var bilen utrustad som övningsbil men jag kan inte se något spår av
dubbelkommando eller liknande.
Torsten verkar bara ägt bilen ett år sedan är den registrerad på Bil AB Emil Larsson igen.
Nog om historien nu är vi tillbaka i nutid.
Bilen är i ett sorgligt skick som den blir om den står ute under en presennings sedan
1974 som var senaste besiktningen.
Bottenplattan och de nedre regionerna är bara kex så det kommer att bli en riktig utmaning att få
ordning på detta projekt.
Det som på sätt och vis är positivt är att man nån gång på 70 talet har bytt framskärmar och front.
De är inte inte i bra skick men förhoppningsvis räddningsbara.
Mindre bra är väl de rostlagningar som tidigare skett och kan vara lite svårt att förstå hur det skall se ut.
Vi får väl se hur duktig jag blir på att uppdatera den här tråden men jag gör ett försök i alla fall.
Och så några bilder från nuläget.
Mera bilder kommer när jag rotat i arkivet.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.