1

Måste man ha slang i standard fälgarna?

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

2

Nej.

Är du tveksam så måla fälgarna invändigt med.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3 Senaste redigerad av jh (2011-08-31 10:03:33)

j:son skrev:

Nej.

Är du tveksam så måla fälgarna invändigt med.

Tack!


okey, för jag lämnade in mina fälgar i början av juli för att få nya däck och nu på BRC såg jag att jag hade fått punka. Synade däcket noga och kunde inte finna några hål eller skador, då började jag vicka på ventilen och det var där det pös ut luft. MEN sen visade det sig när jag lämnade in däcket hos däckverkstaden igen så var det en slang i och det var denna som var trasig. De sa att de skulle fixa detta på en dag och att jag igår skulle kunna hämta ut däcket, detta var stämde så klart inte! -"Förhoppningsvis kan du hämta ut däcket i slutet av veckan eller början av nästa vecka" fick jag till svar när jag undrade när jag kunde hämta ut det igen. SUCK!!

Ok, men då tänker jag svänga förbi där idag och undra varför de tänker trycka i en slang. Är det något special som behövs ifall inte ska ha slang i då? typ större ventil etc?

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

4

Inget special.
Är det en däckverkstad som vet vad dom gör så är det inga som helst problem.

Det kanske tar en timme att fixa.
Om dom tar lunch samtidigt.

Långlunch.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Gamla fälgar gjorda för slang har större hål för ventilen och vissa däckverkstäder verkar ha svårt att få fram ventiler som passar dessa hål.

6

j:son skrev:

Inget special.
Är det en däckverkstad som vet vad dom gör så är det inga som helst problem.

Det kanske tar en timme att fixa.
Om dom tar lunch samtidigt.

Långlunch.


okey, tack för din hjälp.

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

7

HenrikL skrev:

Gamla fälgar gjorda för slang har större hål för ventilen och vissa däckverkstäder verkar ha svårt att få fram ventiler som passar dessa hål.


okey, så de behöver alltså större ventiler, tack.

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

8

nä inte större ventiler.. men ventil käglan, behöver vara större.om dom inte fixar detta ICQ/ac  anlita en mer seriös firma... Besservisser läge off.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

michaelth skrev:

nä inte större ventiler.. men ventil käglan, behöver vara större.om dom inte fixar detta ICQ/ac  anlita en mer seriös firma... Besservisser läge off.. ICQ/ag

Huh?
Ventilen är större i foten.
Käglan är den samma. Det är inte en entreprenadventil.
Kan bifoga bild om diskussionen ska fortsätta.

Hursomhaver, en riktig däckverkstad fixar detta på en pissepaus.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

ja alltså gummi pluppen som sitter i fälgen e större..pga ett större hål i fälgen! även kallad ventil kägla.. förmodligen pga formen.. luftventilen som gängas i e samma som i alla bilar och även en del cyklar /mopeder....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Käglan sitter inne i ventilen.

Detta är en ventilkägla.
http://billigalu.dk/images/temp/6129X.jpg

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

12

okey där ser man ..alltid lär man /jag sig något nytt ICQ/ag som innan en bra verkstad fixar detta ,annars kan säkert J:son fixa det ICQ/ad (skämt)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Kan absolut fixa det.
Tvekar på att det är värt trippen ner hit dock. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

14

har nu vart hos Däckfirman -de påstår att man måste ha slang i dessa fälgar eller så måste man slipa om fälgen??

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

15

Nackdelen med att ha slang i ett däck är att om du får punktering så tappar du luften fort.
All luft som läcker genom slangen läcker obehindrat ut genom ventilen eftersom den inte är gjord för att täta mot fälgen alls på samma sätt som en ventil gjord för slanglöst.

I det långa loppet (det jag hade gjort) så är det bättre att låta dom slipa fälgarna (samt rostskydda) och montera dom med riktig ventil och köra slanglöst.
Det kostar ett par hundra att få detta gjort på alla och säger dom ett pris som du själv känner är för mycket som är det ju bara att kolla med någon annan däckverkstad.
Gissar att det finns en uppsjö i hufvudstaden. ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

16

j:son skrev:

Nackdelen med att ha slang i ett däck är att om du får punktering så tappar du luften fort.
All luft som läcker genom slangen läcker obehindrat ut genom ventilen eftersom den inte är gjord för att täta mot fälgen alls på samma sätt som en ventil gjord för slanglöst.

I det långa loppet (det jag hade gjort) så är det bättre att låta dom slipa fälgarna (samt rostskydda) och montera dom med riktig ventil och köra slanglöst.
Det kostar ett par hundra att få detta gjort på alla och säger dom ett pris som du själv känner är för mycket som är det ju bara att kolla med någon annan däckverkstad.
Gissar att det finns en uppsjö i hufvudstaden. ICQ/ab


okey, jo det finns några stycken bara runt garaget, valde denna av ren lathet då den låg närmast. Så det stämmer alltså att de måste slipa om fälgen, av ren nyfikenhet vad är det som ska slipas?

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

17

Man slipar klinchkanten.
Den delen som tätar mot däcket.
Har inte sett hur dina ser ut, men man gör det om en fälg är rostig och riskerar att inte hålla tätt om kör slanglöst.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

18

j:son skrev:

Man slipar klinchkanten.
Den delen som tätar mot däcket.
Har inte sett hur dina ser ut, men man gör det om en fälg är rostig och riskerar att inte hålla tätt om kör slanglöst.

ok, tack för all hjälp - Du är inte ensam om att inte ha sett mina, har inte heller sett dem  Default/lol

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad