1

Jag konstaterade vid ventiljustering nyss (ventilspel utan anmärkning) att en ventilstyrning släppt i Superflotoppen.
Detta är andra gången detta inträffar.
Efterlyser teorier vad som är troligaste orsak.
Materialfel, topparna tillverkade av fel aluminiumlegering vilken vidgas för mycket vid hög temperatur med släppt styrning som följd?
Dålig krymppassning från början (slarv/ okunskap kräver superflo legeringen hårdare ikrympning?
Trots detta har motorn presterat bra utan att felet märkts av.
Är det lönt att satsa på en renovering av topparna eller är det skrot?
Tacksam för teorier och råd.  ICQ/be

2

Jag skulle satsa på en renovering.

3

Jo det borde vara värt ett försök med tanke på vad alternativet kostar.
Jag har en lokal firma som är mycket erfarna.
Frågan är hur man undviker att samma sak händer igen  ICQ/ai

4

Man sätter i en styrning som är aningen större.

5 Senaste redigerad av Kjell T (2020-10-18 05:41:10)

Det är också möjligt att tillverka en styrning med lämplig ytterdiameter. Orsaken torde bero på tillverkningen, för stor diameter i toppen i förhållande till den monterade styrningen.

6

I samband med att man bearbetar för dubbla fjädrar så försvinner en stor del av presspassningen. Detta gör det även svårt att byta styrning då det lilla som är kvar runt styrningen tenderar att spricka. Man sätter i en större styrning men tar bort presspassningen uppe vid vipparmsbryggan genom att svarva ner den styrningen några hundringar och styrningen skall ha skalle så att den inte åker in i motorn. Det finns flera olika generationer av superflo och dom tidiga är väldigt poriga i godset och därför väldigt mjuka.

7

Ok mina toppar tillhör den äldre generationen misstänker att kvaliten på gjutgodset spelar in här.
Som tur är har jag styrningar med antiras hatt.
Förstår jag dig rätt att den nya styrningen ska ha ett större mått för att få en kraftigare krympeffekt jämfört med standard topp/styrning?
Ska styrningen svarvas ner endast i området som möter det tunna godset vid fjädrarna för att minimera sprickrisk?
Om man då använder en större ytterdiameter på styrningen (förutom i ena änden) hur kan man se till att det tunna godset inte spricker när man pressar i styrningen i toppen?

8

Finns en sak till som kan göra att dom lossar
Att gemetrin på vippan gör att trycker o skjuter ventilen fram o tillbaka
///M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

9

Geometrin ja.
Den är nog bra men inte optimal.
När Mika fixade topparna så hamnade ventilerna lite olika högt i sätena.
Trots att jag försökt få till acceptabel geometri så kan detta säkert bidra.

Dessutom var topparna från början försedda med 48 x 38 mm ventiler o i och med detta så är ventilerna något isärflyttade vilket medför att 1,4:1 Autocraft vipporna hamnar lite ocentrerat över ventilskaften i sidled, kan även detta bidra till problem?

Mika bytte vid renoveringen till gulmetall säten som är ikrympta utan mellanrum och han minskade även ventilstorleken till 44 x 38 mm vilket inte har krånglat och med stabila ventilspel.


Eftersom att den firma som jag har i åtanke för renovering helst inte åtar sig trimmat så
kanske det finns någon här som kan tipsa om var jag kan få locken fixade?

10

m02cjoho skrev:

Geometrin ja.
Den är nog bra men inte optimal.
När Mika fixade topparna så hamnade ventilerna lite olika högt i sätena.
Trots att jag försökt få till acceptabel geometri så kan detta säkert bidra.

Dessutom var topparna från början försedda med 48 x 38 mm ventiler o i och med detta så är ventilerna något isärflyttade vilket medför att 1,4:1 Autocraft vipporna hamnar lite ocentrerat över ventilskaften i sidled, kan även detta bidra till problem?

Mika bytte vid renoveringen till gulmetall säten som är ikrympta utan mellanrum och han minskade även ventilstorleken till 44 x 38 mm vilket inte har krånglat och med stabila ventilspel.


Eftersom att den firma som jag har i åtanke för renovering helst inte åtar sig trimmat så
kanske det finns någon här som kan tipsa om var jag kan få locken fixade?

Du har jpm
Man brukar slipa av skaften om det är olika länder på dom för geometrin skall bli rätt
Gick det inte shimsa vipparmarna så det blev rätt
Det kan bli sid krafter också om dom sitter fel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

11

Jag kollar nog vidare med JPM så får vi se om han kan rädda topparna.

12

Det tunna godset spricker när tempen skjunker till normaltemp så om du får i den när godset är väldigt varmt och styrningen har legat i frysen över natten och det inte finns presspassning i den tunna delen så brukar det gå bra. Att styrningar lossnar har mycket med temp att göra särskilt under en längre period.toppens gods slutar att röra på sig och presspassningen försvinner. Hur vet jag det här? körde i många år med ett sett superflo från -84 där sätena skjönk och allt rörde sig. satte i siamesiska säten och fick i 46,7 insug och 37.5 avgas. Senare superflow har flyttade styrningar och har större ventiler 48x 37.5.

13

Jo jag schimsade i sidled så mycket som auto craft vippbryggan räckte till.
Men det är inte dom yttre styrningarna som skurit utan en insugare.
Dessutom har toppen spruckit så att en bit aluminium sitter kvar på styrningen vilket kommer att kräva svetsning, suck.

14

Jag har lagat styrningar på superflow genom att krympa på en aluhylsa på styrningen för att ersätta den tunna biten runt styrningen. Efter det har jag satt i styrningen och sen bearbetat för dubbla fjädrar.

15

Får du styrningarna att sitta kvar utan denna bit av krymppassning så är det en elegant lösning på problemet.

Kikade lite på JPMs ms 230 toppar som är väldigt lika Superflo med förbättringar, dom ser väldigt seriösa ut tillsammans med deras tillhörande vipparmsbrygga.

16

Hans Landelius skrev:

Jag har lagat styrningar på superflow genom att krympa på en aluhylsa på styrningen för att ersätta den tunna biten runt styrningen. Efter det har jag satt i styrningen och sen bearbetat för dubbla fjädrar.

Så har jag gjort på några originaltoppar också. Funkar bra och man behöver inte ens krympa dit hylsorna, de sitter kvar ändå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G