1

tips på hur man smidigt sänker en T3 mottages tacksamt. vill helst int kapa originalfjädrarna.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

har samma fundering, verkar vara sänkfjädrar för ~2000 som gällen.
lite surt när sänksatsen blir mer värd än hela bilen!

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

3

Kapa fjädrarna är nästan gratis.

4

funkar inte riktigt bak...
ska tydligen finnans fjädrar till 3-serien som passar bak!?

svenne duva skrev:

Kapa fjädrarna är nästan gratis.

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

5

känns lite surt att kapa originalfjädrarna, om man någon gång skulle vilja återställa.
Borde rimligtvis finnas fjädrar från en annan bilmodell som skulle funka.


Alidhojd: Vet du nått mer om 3-serien eller är det bara rykte??

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Klart det går att kapa, det är bara frågan om hur mycket du vill sänka.
Köp inte billiga sänkfjädrar, av erfarenhet (och andras) är de för tunna i godset och bussen går som en anka på vägen.

7

Ford Scorpiofjädrar ska tydligen funka fram i alla fall: http://www.garaget.org/?car=102639
Jag köpte sänkfjädrar från H&R som sänker bussen hela 80mm, kanske funkerar bra med orginaleffekten men för mig som har lite mer än dubbelt så mycket pulver så började bussen att kännas som en hjullastare när man gasar på (gungigungigung). Jag löste problemet temporärt genom att ställa stötdämparna i det hårdaste läget i väntan på att hitta några bättre fjädrar.

8 Senaste redigerad av alidhojd (2011-09-01 06:22:53)

"you can chop the front springs , 1/4 of a coil at a time but very time consuming, but please not with a grinder , or you will knacker them completely and then use uprated early 3 series bmw on rears"

taget härifrån
http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=499433

om man tittar på bildelsbasen så ser det ut som att det kan vara till en E30 83-93...

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

9

"som har lite mer än dubbelt så mycket pulver ". Låter kul! ICQ/ab  bilder? info?

10

Magnus har en EJ22 i arslet. ICQ/ab

För egen del så jag en 1Z m-TDI som är påställd. Cirka 130 hk / 250 Nm.

11

EJ22

de e grejer de.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12 Senaste redigerad av Fredde.B (2011-09-02 15:41:16)

Que....EJ22.......va e de??

Googlade....så nu vet ja.....coolt är det en turbo eller?? Lägg upp en tråd om konverteringen.. ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

13

Varför skulle det inte gå att kapa fjädrarna bak på en T3?

14

Steen skrev:

Varför skulle det inte gå att kapa fjädrarna bak på en T3?

För att de andra tror att det inte går. ICQ/ad
De bakre fjädrarna har mindre diameter på övre och nedre varven och sitter på plats av en styrning i ramen och en på svingen.
1. Det går att kapa "lagom" mycket i båda ändar utan problem. Fråga inte hur jag vet, men det gick hur bra som helst.
2. Vill man kapa mer så svarvar men enkelt en adapter i aluminium som breddar styrhylsan och med en fläns som fjädern står mot. Den behöver ni inte heller fråga mig om. ICQ/ad

Och vill man inte kapa sönder sina originalfjädrar så är det bara att skaffa ett par till. Det är fortfarande billigare än att köpa nya sänkfjädrar.

Häpp!

15

svenne duva skrev:
Steen skrev:

Varför skulle det inte gå att kapa fjädrarna bak på en T3?

För att de andra tror att det inte går. ICQ/ad
De bakre fjädrarna har mindre diameter på övre och nedre varven och sitter på plats av en styrning i ramen och en på svingen.
1. Det går att kapa "lagom" mycket i båda ändar utan problem. Fråga inte hur jag vet, men det gick hur bra som helst.
2. Vill man kapa mer så svarvar men enkelt en adapter i aluminium som breddar styrhylsan och med en fläns som fjädern står mot. Den behöver ni inte heller fråga mig om. ICQ/ad

Och vill man inte kapa sönder sina originalfjädrar så är det bara att skaffa ett par till. Det är fortfarande billigare än att köpa nya sänkfjädrar.

Häpp!

Häpp själv ICQ/ad  Hur mycket är lagom??? Har du nån bild på adaptern? är det inga problem att kapa dom fram??

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

16

https://lh3.googleusercontent.com/-QUb_tvftfkM/TmZcvBHcOgI/AAAAAAAABHc/r6qB5rEfIsk/s%2525C3%2525A4nkadapter.png