Ja det får nog bli till att försöka laga punkt för punkt.
Passerar Borås nästa vecka i ett jobbärende så blir till och stanna till hos verktygsboden och köpa en sån här:
https://verktygsboden.se/svetsmagneter/ … g-foer-hal
Återkommer i ärendet!
Smart! Kommer nog bli toppen 
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Fusk med sådana där smarta verktyg. 
Jag åkte till närmaste bygghandel och köpte lite kopparrör som jag plattade ut med handsläggan.
Jag har i vanliga fall ett bit plattjärn av koppar som jag använder för sånt här.
I detta fallet när jag inte når att hålla i kopparbiten och samtidigt svetsa är ett sånt här verktyg smart..
Alternativet är att tvinga ut frugan till garaget för att vara ’motpol’ och hålla i kopparn.. 
330 2020-10-03 20:54:57 Senaste redigerad av yogi (2020-10-03 22:15:19)
Den plåten var också dålig på Uffes 60 som fahlke renoverade.
Jag hade en till en 67 men det var en hel del skillnad på utförandet på dom. Så det var en del jobb med den för fahlke.
Har en till liggande men behöver den nog själv.
Prova med koppar eller liknande först annars tror jag nog att du fixar att göra plåten själv i mindre delar.
Finns inte någon som tillverkar den än vad jag vet. Möjligtvis om fransmannen kan göra den.
Om man inte kan sno någon sektion från bubbla. Kanske är samma rillor och utförande.
Finns annars kanske någon mer som har en liggande från någon uppkapad ghia.
Har inte passerat Verktygsboden och köpt verktyget ännu så tar tag i lite annat så länge.
Svetsat in korrekt radio’hål’ i instrumentbrädan som står på tur att bytas..
Just denna variant av hål/lucka satt bara på årsmodell -66 av Ghiorna.
Radioluckan satt för övrigt även på årsmodell 57-67 av Bubblorna.

Kärt barn har många namn brukar man ju säga och Verktygsboden har anammat detta riktigt bra.
Var förbi i torsdags och skulle köpa verktyget. Hittade det inte bland hyllorna med svetsgrejer så frågade en anställd om denna ’svetsmagnet’ men han hade inte koll så han började söka i datorn efter svetsmagnet men utan resultat. Vet att den var i kategorin ’svetsmagnet’ i deras webshop så jag sökte fram den i mobilen för att se art.nr.
Efter art.nr sökning hittade vi den men han insåg att själv att det var lite svårt när verktyget kallas ’ Magnetiskt svetsverktyg för hål’ på hemsidan men på hylllkanten ’magnetisk hålplugg’ och till råga på allt kallar man den ’Lödverktyg’ i förpackningen...
Verktyget är även omdesignat mot bilden i webbshoppen.
Återkommer med en recension när jag testat det, har även redan lite idéer på modifikationer...
följer detta med intresse... speciellt med dom olika namnen... klart förvillande.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tog tag i min tänkta modifikation direkt.
Utan att ens ha provat den skarpt kände jag att risken fanns att det kunde bli svårt att få bra kontakt med plåten i de fall plåten inte är helt plan så tillverkade en lite plugg av ett kopparrundjärn med mindre diameter och lite konvex topp och relativt stor massa som kan ta upp värme.
Denna ganska behändiga sak finns i lite bättre utförande också..på Wish förstås!
Jag köpte min i augusti för 49:- ,vilket blev strax under hundringen med frakten.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Gjort klart instrumentbrädan ala -66.
Nu är det bara själva bytet kvar
Snyggt, bytet är kanske lite knöligare.
Tog tag i min tänkta modifikation direkt.
Utan att ens ha provat den skarpt kände jag att risken fanns att det kunde bli svårt att få bra kontakt med plåten i de fall plåten inte är helt plan så tillverkade en lite plugg av ett kopparrundjärn med mindre diameter och lite konvex topp och relativt stor massa som kan ta upp värme.
Är det nått drag i magneten?
Det behöver ju vara rätt plant där magneten skall fästa, eller tänker jag fel?
Jag har haft lite problem med Mig svetsen om jag försökt hålla en plåtbit på plats med en högtalarmagnet tex.
Ljusbågen blir konstig.
Men det är nog inget problem med en dylikt.
En sista fråga behövs det så mycket koppar egentligen, syftet är ju att hålla imot smältan vid svetsningen.
Och då vill man väl att den skall vara så het som möjligt.
Har sett att man användt stora kopparbitar och hållit imot med handen, men det har jag tolkat som att de inte ska bli så varma så fort att man inte kan hålla i dom.
Många funderingar på en söndagsmorgon...
när jag svetsar mot koppar krämar jag på lite om det tillexempel är i bra material ,ett borrat hål som skall till...... jo det blir varmt...koppar leder ju värme bra.. men just att fixa tunnt.. där det kanske inte skulle gå att svetsa.. där tar man det ju lugnare , och murar.. det går men visst blir ju inte direkt vackert på svetssidan men med fingerslip osv...
tålamod..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det sitter dubbla runda magnet i foten i längsled så det sitter rätt bra, men visst går det inte att jämför ifall man kan klämma fast en koppar bit med en svetstång el. dyl.
Vitsen med denna verktyg är ju när man inte når baksidan och behöver en tredje hand.
Kommer nog parallellt fortsätta använda mitt kopparplattjärn som mothåll där jag kommer åt..
Resultatet av några timmars punktande blev en hålfri plåt
Kvarstår någon timmas slipande...
’Verktyget’ fungerade som förväntat. Klart värt sina pengar.
Mot hjulhusens insida blir det ny plåt då jag även skall byta lite plåt i hjulhusen kring bakre karossinfästningen.
Skönt att få det där avklarat skulle jag tro, inte världens roligaste jobb precis.
Men det gick ju riktigt bra. 
Japp, gick lättare än vad jag trott. Kvarstår dock en hel slipande och säkert lite kompletterande punktning när man råkar slipa igen någon lagning...
Knäckt till en plåtbit och påbörjat inpassningen. Någon som vet varför plåten är vågig på den horisontella delen?
Gjorde den självklart lite vågig men vad är anledningen?
Även slipat svetspunkterna....
Här syns bättre vad jag menar med ’vågigheten’
Jag är övertygad om att det är förstyvningar pga att karossfästet sitter andra sidan hjulhuset.
Är likadant på typ 1 tidigt -50 tal. Snyggt jobbat som vanligt Viktor. 
Fortsätter med bakre karossinfästningen...
Fick först tillverka själva fästet då de plåtbitar jag fått tag på saknade dem.
Knäcktes till i 2mm plåt.
Fått ordningen på första sidan. Återstår lite finputsning.
Bara å tag tag i andra sidan...

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage