1 Senaste redigerad av Douvrin (2020-10-10 21:50:04)

Hej, jag har w 1700 motor och en AN 1800  motor skulle vilja ha en motor med lite mera kraft än AN original, absolut ingen värsting , men det ska kännas att det är mera än orginal när man sätter sig i och kör i alla fall det är tanken.
Eftersom det är en W motor som sitter i bilen så är det D jetronic som används nu, men är öppen för andra förslag


Kan en 2056cc (96borr och 71mm slag) motor vara ett alternativ kanske... Men då måste jag införskaffa en 2liters motor, (71mm vev i stället för 66mm) sen köpa 96mm cylindrar, har hört att dom är av tunnare gods, risk att det går varmt med dom?
Sen använda An toppar på det, tänkte jag, vid 2056cc behövs det några bearbetningar av topparna (AN) eller nått annat för det?

Eller ska man bygga en med 78 mm slag och 103mm cyl, men det känns som det blir både krångligt och mycket dyrt,

Tacksam för synpunkter , hur skulle ni göra?
Vart ska man köpa delar... Vilka fabrikat är lämpade

2

Det där är allmän motor lära sen om det sitter i en typ4 eller en typ1  eller en gammal volvo b20 eller saab v4
Varje sak som ändras  så kommer man förändra något annat
Sätter man i en fränare kam  så flytas varvtalet  uppåt
Ökar man volymen  så  kan man ofta ha en fränare kam men varvtalet  är flyttat uppåt en bit
Om man tar  en sådan här sak som att byta kam till en frän  pinne  så kan maskin vara hur taskig att köra på vägen och den drar soppa som f#n 
typ under 3500 varv men kan man hålla den över 3500 varv  går den snålt o jämt
Sen det där med gamla sprut  så klarar dom inte ökade luft mängder  som det blir när man ökar volymen eller byter kam
Redan där får man titta vad för möjligheter man har att ändra
Där finns det mycket saker att välja på  sen när man väljer sådant  bör man kolla runt om  man hittar en bra mappare  för sprutet
För man bör köra sakerna på rullande landsväg om man är smart
Man kan bygga sprutet själv men Jag ser ofta saker som är hemma byggda i rullana som strular så kunden  får åka hem försöka att fixa till
Dom ofta tillbaka med ett köpt sprut 
Finns ett billigt svenskt sprut som heter Maxxecu Det billigaste är Mini  typ 6000 kr som funkar  Man skall tänka på att ha sprutet bredbands styrt
om man är smart 
Det där med maskin ja Där skall man fundera en o två gånger vad man skall ha sakerna till och vad sakerna man köper
Om dom är för gatkörning eller tävlings saker  Tävlings saker har en kort livslängd  riktigt fräna sådana som kolvar kan ha 150-200 mil i livslängd 
Många är så stolta att dom har köpt tävings saker och inte förstår att deras prylar är förbrukade efter en sommar
Där för finns det gjutna o smidda kolvar  och tävlings smidda  som är svindyra men dom förbruknings vara typ 150 -200 mil ( 150-200 timmar drift tid och det är länge i tävling ) 
Sen finns det kina saker också Som jag inte orkar ta upp
Sista frågan hur mycket har du över i plånboken  för att bygga en riktig maskin  Skulle tro det inte stoppar på 40 k för maskin biten om du vill ha något som funkar i längden  sen kommer kring utrustningen som sprut/mappning  och allt som man har glömt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag byggde min typ4 maskin och är nöjd, är faktiskt förvånad över draget i den. Det enda du behöver göra egentligen i en typ4 maskin är byta kammen och sätta dubbla fuggar egentligen. Jag kör 96mm cylindrar från EMW och inga problem alls. KB pistons funkar väldigt bra. Du hittar det mesta på EMW. Skulle rekommendera om du bygger en 2056 att satsa på en 494 kam från webcam med tillhörande mekaniska lyftare. Jag kör 163 men 494 hade jag valt om jag byggde igen. Mina små tankar mvh björn

2256 typ 4 buggy -66

4 Senaste redigerad av michaelth (2020-10-11 10:34:27)

lantis skrev:

Jag byggde min typ4 maskin och är nöjd, är faktiskt förvånad över draget i den. Det enda du behöver göra egentligen i en typ4 maskin är byta kammen och sätta dubbla fuggar egentligen. Jag kör 96mm cylindrar från EMW och inga problem alls. KB pistons funkar väldigt bra. Du hittar det mesta på EMW. Skulle rekommendera om du bygger en 2056 att satsa på en 494 kam från webcam med tillhörande mekaniska lyftare. Jag kör 163 men 494 hade jag valt om jag byggde igen. Mina små tankar mvh björn

hur länge sedan du byggde maskinen??
hur långt har du kört..
vad sitter motorn i??
vad kostade delarna??..  dvs vad bytte du..
kam/lyftare  kolvar cylindrar  insug  förgasare bränsletrycks reg..????
intressant med kostnader då jag samlar till ett motorbygge.. iofs typ1. blir ju altid mycket dyrare om det skall vara bra grejer...
frågar man inte så förblir man ovetande.. ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:
lantis skrev:

Jag byggde min typ4 maskin och är nöjd, är faktiskt förvånad över draget i den. Det enda du behöver göra egentligen i en typ4 maskin är byta kammen och sätta dubbla fuggar egentligen. Jag kör 96mm cylindrar från EMW och inga problem alls. KB pistons funkar väldigt bra. Du hittar det mesta på EMW. Skulle rekommendera om du bygger en 2056 att satsa på en 494 kam från webcam med tillhörande mekaniska lyftare. Jag kör 163 men 494 hade jag valt om jag byggde igen. Mina små tankar mvh björn

hur länge sedan du byggde maskinen??
hur långt har du kört..
vad sitter motorn i??
vad kostade delarna??..  dvs vad bytte du..
kam/lyftare  kolvar cylindrar  insug  förgasare bränsletrycks reg..????
intressant med kostnader då jag samlar till ett motorbygge.. iofs typ1. blir ju altid mycket dyrare om det skall vara bra grejer...
frågar man inte så förblir man ovetande.. ICQ/bs

Jag byggde den förra året och följde alla råd efter att ha läst på i ett år på the samba, följde alla tips från jake raby som är en guru när det gäller typ4 verkar det som. Jag tänkte handla från emw men eftersom inte fanns i lager så handlade jag från stateside i uk. Delarna kostar lite mer än typ1 men den stora kostnaden låg för mig i topparna för hade inga bra. Jag utgick från ett vanligt typ4 block och bytte allt. Kam 78, cylkit 96 från kb, cb vevstakar 5.325 långa webcam 163 med Jonsson lyftare och förstärkta aluminium stötstänger. Kompet ligger på 9.5 och jag kör dubbla fajs idf 44or. Den går enormt bra till räckligt för att dra ifrån alla bmw,s men hade jag byggt igen hade jag använt 71mm vev för billigare sedan lagt pengar på ett 96mm cylinderkit och en kam (494). Prismässigt får man nog räkna om man bara byter kam och botten del kanske runt..
Stötstänger runt 3000
Cylinderkit runt 5-6000
Lyftare runt en tusing
Lager till motorn runt 1500
Rakskurna kamdrev har jag i min men det behövs inte. Jag använde dem för mitt drev på vevaxeln var kasst och hade inte så många kamdrev att testa mellan för att inte ha backlash i kammen så valde ett kit från cb som funkade perfekt.
Till bränslet använder jag en filterking regulator och innan den har jag en sådan redtopkopia bränslepump från biltema mitt tryck har jag lagt runt 0.15 bar ungefär.

Behöver inte vara dyrt med typ 4 om man inte bygger större än 2056 och med en bra kam räcker det jäkligt långt, jag har läst inlägg på samba som snackar om 2056 med runt 150 hästar. Min 2256 har jag ingen aning om för har inte bänkat den men enligt jake så "startar" dem vid 150 och uppåt. En 2056 är ekonomisk att bygga i mina ögon iaf om man jämför med en 2256 och i en bubbla blir det rolig åkning minst sagt. Det känns i min som att ha en turbo från botten upp till 6500 varv ungefär haha

2256 typ 4 buggy -66

6

lantis skrev:
michaelth skrev:
lantis skrev:

Jag byggde min typ4 maskin och är nöjd, är faktiskt förvånad över draget i den. Det enda du behöver göra egentligen i en typ4 maskin är byta kammen och sätta dubbla fuggar egentligen. Jag kör 96mm cylindrar från EMW och inga problem alls. KB pistons funkar väldigt bra. Du hittar det mesta på EMW. Skulle rekommendera om du bygger en 2056 att satsa på en 494 kam från webcam med tillhörande mekaniska lyftare. Jag kör 163 men 494 hade jag valt om jag byggde igen. Mina små tankar mvh björn

hur länge sedan du byggde maskinen??
hur långt har du kört..
vad sitter motorn i??
vad kostade delarna??..  dvs vad bytte du..
kam/lyftare  kolvar cylindrar  insug  förgasare bränsletrycks reg..????
intressant med kostnader då jag samlar till ett motorbygge.. iofs typ1. blir ju altid mycket dyrare om det skall vara bra grejer...
frågar man inte så förblir man ovetande.. ICQ/bs

Jag byggde den förra året och följde alla råd efter att ha läst på i ett år på the samba, följde alla tips från jake raby som är en guru när det gäller typ4 verkar det som. Jag tänkte handla från emw men eftersom inte fanns i lager så handlade jag från stateside i uk. Delarna kostar lite mer än typ1 men den stora kostnaden låg för mig i topparna för hade inga bra. Jag utgick från ett vanligt typ4 block och bytte allt. Kam 78, cylkit 96 från kb, cb vevstakar 5.325 långa webcam 163 med Jonsson lyftare och förstärkta aluminium stötstänger. Kompet ligger på 9.5 och jag kör dubbla fajs idf 44or. Den går enormt bra till räckligt för att dra ifrån alla bmw,s men hade jag byggt igen hade jag använt 71mm vev för billigare sedan lagt pengar på ett 96mm cylinderkit och en kam (494). Prismässigt får man nog räkna om man bara byter kam och botten del kanske runt..
Stötstänger runt 3000
Cylinderkit runt 5-6000
Lyftare runt en tusing
Lager till motorn runt 1500
Rakskurna kamdrev har jag i min men det behövs inte. Jag använde dem för mitt drev på vevaxeln var kasst och hade inte så många kamdrev att testa mellan för att inte ha backlash i kammen så valde ett kit från cb som funkade perfekt.
Till bränslet använder jag en filterking regulator och innan den har jag en sådan redtopkopia bränslepump från biltema mitt tryck har jag lagt runt 0.15 bar ungefär.

Behöver inte vara dyrt med typ 4 om man inte bygger större än 2056 och med en bra kam räcker det jäkligt långt, jag har läst inlägg på samba som snackar om 2056 med runt 150 hästar. Min 2256 har jag ingen aning om för har inte bänkat den men enligt jake så "startar" dem vid 150 och uppåt. En 2056 är ekonomisk att bygga i mina ögon iaf om man jämför med en 2256 och i en bubbla blir det rolig åkning minst sagt. Det känns i min som att ha en turbo från botten upp till 6500 varv ungefär haha

Bra att du är nöjd
Är dina kb med hård enoxerade ringland
Eller är det bara en smidd  utan extra
När du har kört 1000 mil kan du återkomma om det skramlar
För smidda brukar vara detta problemet med när dom har gått tusen mil
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
lantis skrev:
michaelth skrev:

hur länge sedan du byggde maskinen??
hur långt har du kört..
vad sitter motorn i??
vad kostade delarna??..  dvs vad bytte du..
kam/lyftare  kolvar cylindrar  insug  förgasare bränsletrycks reg..????
intressant med kostnader då jag samlar till ett motorbygge.. iofs typ1. blir ju altid mycket dyrare om det skall vara bra grejer...
frågar man inte så förblir man ovetande.. ICQ/bs

Jag byggde den förra året och följde alla råd efter att ha läst på i ett år på the samba, följde alla tips från jake raby som är en guru när det gäller typ4 verkar det som. Jag tänkte handla från emw men eftersom inte fanns i lager så handlade jag från stateside i uk. Delarna kostar lite mer än typ1 men den stora kostnaden låg för mig i topparna för hade inga bra. Jag utgick från ett vanligt typ4 block och bytte allt. Kam 78, cylkit 96 från kb, cb vevstakar 5.325 långa webcam 163 med Jonsson lyftare och förstärkta aluminium stötstänger. Kompet ligger på 9.5 och jag kör dubbla fajs idf 44or. Den går enormt bra till räckligt för att dra ifrån alla bmw,s men hade jag byggt igen hade jag använt 71mm vev för billigare sedan lagt pengar på ett 96mm cylinderkit och en kam (494). Prismässigt får man nog räkna om man bara byter kam och botten del kanske runt..
Stötstänger runt 3000
Cylinderkit runt 5-6000
Lyftare runt en tusing
Lager till motorn runt 1500
Rakskurna kamdrev har jag i min men det behövs inte. Jag använde dem för mitt drev på vevaxeln var kasst och hade inte så många kamdrev att testa mellan för att inte ha backlash i kammen så valde ett kit från cb som funkade perfekt.
Till bränslet använder jag en filterking regulator och innan den har jag en sådan redtopkopia bränslepump från biltema mitt tryck har jag lagt runt 0.15 bar ungefär.

Behöver inte vara dyrt med typ 4 om man inte bygger större än 2056 och med en bra kam räcker det jäkligt långt, jag har läst inlägg på samba som snackar om 2056 med runt 150 hästar. Min 2256 har jag ingen aning om för har inte bänkat den men enligt jake så "startar" dem vid 150 och uppåt. En 2056 är ekonomisk att bygga i mina ögon iaf om man jämför med en 2256 och i en bubbla blir det rolig åkning minst sagt. Det känns i min som att ha en turbo från botten upp till 6500 varv ungefär haha

Bra att du är nöjd
Är dina kb med hård enoxerade ringland
Eller är det bara en smidd  utan extra
När du har kört 1000 mil kan du återkomma om det skramlar
För smidda brukar vara detta problemet med när dom har gått tusen mil
/// M

Det vet jag faktiskt inte, jag fick dem som stateside rekommenderade som bäst och litade på honom där han vet en del om dessa motorer vad jag förstått. /björn

2256 typ 4 buggy -66

8

lantis skrev:
PPRMicke skrev:
lantis skrev:

Jag byggde den förra året och följde alla råd efter att ha läst på i ett år på the samba, följde alla tips från jake raby som är en guru när det gäller typ4 verkar det som. Jag tänkte handla från emw men eftersom inte fanns i lager så handlade jag från stateside i uk. Delarna kostar lite mer än typ1 men den stora kostnaden låg för mig i topparna för hade inga bra. Jag utgick från ett vanligt typ4 block och bytte allt. Kam 78, cylkit 96 från kb, cb vevstakar 5.325 långa webcam 163 med Jonsson lyftare och förstärkta aluminium stötstänger. Kompet ligger på 9.5 och jag kör dubbla fajs idf 44or. Den går enormt bra till räckligt för att dra ifrån alla bmw,s men hade jag byggt igen hade jag använt 71mm vev för billigare sedan lagt pengar på ett 96mm cylinderkit och en kam (494). Prismässigt får man nog räkna om man bara byter kam och botten del kanske runt..
Stötstänger runt 3000
Cylinderkit runt 5-6000
Lyftare runt en tusing
Lager till motorn runt 1500
Rakskurna kamdrev har jag i min men det behövs inte. Jag använde dem för mitt drev på vevaxeln var kasst och hade inte så många kamdrev att testa mellan för att inte ha backlash i kammen så valde ett kit från cb som funkade perfekt.
Till bränslet använder jag en filterking regulator och innan den har jag en sådan redtopkopia bränslepump från biltema mitt tryck har jag lagt runt 0.15 bar ungefär.

Behöver inte vara dyrt med typ 4 om man inte bygger större än 2056 och med en bra kam räcker det jäkligt långt, jag har läst inlägg på samba som snackar om 2056 med runt 150 hästar. Min 2256 har jag ingen aning om för har inte bänkat den men enligt jake så "startar" dem vid 150 och uppåt. En 2056 är ekonomisk att bygga i mina ögon iaf om man jämför med en 2256 och i en bubbla blir det rolig åkning minst sagt. Det känns i min som att ha en turbo från botten upp till 6500 varv ungefär haha

Bra att du är nöjd
Är dina kb med hård enoxerade ringland
Eller är det bara en smidd  utan extra
När du har kört 1000 mil kan du återkomma om det skramlar
För smidda brukar vara detta problemet med när dom har gått tusen mil
/// M

Det vet jag faktiskt inte, jag fick dem som stateside rekommenderade som bäst och litade på honom där han vet en del om dessa motorer vad jag förstått. /björn

Skulle tro du har som kb std
Man kan använda en kolv från Volvo B23 eller B 230  som är 96 mm om en 24 kolvbult  som är mahle
Vill man vara extra frän så kan man stoppa in en turbo kolv från B23/B230
Dom på andra sidan av atlanten har inte fattat det än
Är man riktigt frän så kan man stoppa in en kolv från Yamaha  från en 600 enstångka som har 96 mm
Det har dom inte fattat heller

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Ja det funkar väldigt bra med standard stakarna med 24mm kolvbult, på min behövde jag 22mm för jag har typ1 journaler på min vev

2256 typ 4 buggy -66